بی‌توجهی وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بی‌توجهی مکرر وزارت ارتباطات نسبت به لزوم گزارش دهی درباره شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی، گفت: پس از ارسال ۴ نامه مجدد حدود ۲ ماه پیش نامه دیگری برای وزارت ارتباطات ارسال کرده‌ایم و در این نامه برنامه فازبندی و زمان‌بندی و این‌که ۶ شاخص کلان را چگونه در این شبکه پیاده خواهند کرد، مطالبه شد، وزارت ارتباطات باید دراین‌باره گزارش دهد. انتظاری در گفت‌وگو با فارس، تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز این بحث به‌طورجدی مطرح شد و تمام اعضا و شخص رئیس‌جمهور تأکید داشتند که وزارت ارتباطات باید گزارش‌های خود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دهد تا مرکز، گزارش را با شاخص‌ها تطبیق دهد و گزارش تطبیقی را به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد که هنوز چنین گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

با توجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات، تأثیر شبکه ملی اطلاعات در توسعه و پیشرفت کشور و آثار تأخیر اجرای این شبکه در پیشرفت کشور، در حال تهیه گزارش برای ارسال به شورای عالی فضای مجازی و رئیس‌جمهور هستیم.

وی در واکنش به این‌که وزارت ارتباطات در پاسخ به انتقادها، به افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی و رسیدن به سهم ۶۰ به ۴۰ استناد می‌کند، گفت: گزارش وزارت ارتباطات درباره رسیدن سهم پهنای باند داخل به ۶۰ درصد و کاهش سهم پهنای باند بین‌الملل به ۴۰ درصد باید صحت سنجی شود.

انتظاری اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین نیاز فعلی کشور در حوزه فضای مجازی است.

این شبکه دارای ۶ ویژگی «کاملاً داخلی»، «مستقل از اینترنت»، «قابلیت تحرک»، «قابلیت رمزنگاری»، «ارتباطات بین مراکز حیاتی کشور» و «پهن باند و شامل مراکز داده و میزبانی داخلی» است.

وی با انتقاد ازنظر وزارت ارتباطات که اعلام می‌کند شبکه ملی اطلاعات توسعه شبکه فعلی کشور است، گفت: پهن باند باید در شبکه ملی اطلاعات ارائه شود نه این‌که روی اینترنت جهانی عرضه شود. شبکه فعلی بین اینترنت و ارتباط داخلی تفاوتی قائل نیست. کما این‌که احراز هویت کاربران تنها در شبکه  ملی اطلاعات معنی دارد نه در شبکه خارجی؛  اگر در شبکه اینترنت جهانی احراز هویت کنیم که هویت کاربرانمان را به خارجی‌ها شناسانده‌ایم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر این‌که شبکه ملی اطلاعات حتماً باید اجرایی شود، گفت: وزارت ارتباطات باید برنامه اجرایی این شبکه را ارائه دهد تا مشخص شود پس از چه مدت این شبکه راه‌اندازی خواهد شد. علاوه بر بودجه‌هایی که در صورت اشتباه بودن مسیر هدر می‌رود، مسئله مهم‌تر از دست دادن زمان است و از دست رفتن فرصت توسعه کشور است.

تأخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ضربه به پیشرفت و امنیت کشور است

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی فضای مجازی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت برای پیشرفت کشور دانست و تأکید کرد که هر تأخیری در اجرای آن ضربه جبران‌ناپذیری به امنیت ملی خواهد بود.

مهندس انتظاری گفت: شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی است که باعث می‌شود اطلاعات موردنیاز کشور و مردم در داخل تولید شود و گردش پیدا کند. وی هشدار داد: درصورتی‌که اطلاعات ما که مبنای مدیریت و حاکمیت بر کشور است، در دست خودمان نباشد مدیریت کشور در دست دیگران خواهد بود.

باید در برابر تحولات سایبری که در کشور به‌سرعت در حال ایجاد شدن است، هماهنگ باشیم تا توسعه در کشور ایجاد شود در غیر این صورت با چالش درونی روبه‌رو خواهیم شد که برای مدیریت این تحولات اساسی و مهم، شورای عالی فضای مجازی تشکیل‌شده است. وی بابیان این‌که بر اساس مدل مفهومی فضای مجازی باید بر کل لایه‌ها، مدیریت و مقررات اعمال شود، گفت: ما از فضای ۲۰ سال پیش که صرفاً ICT و فناوری اطلاعات به‌عنوان ابزار در آن مطرح بوده است، عبور کرده‌ایم و الان درباره فضای سایبری صحبت می‌کنیم که در کل این فضا، امنیت فضای سایبری با ویژگی‌های خاص خود باید حاکمیت پیدا کند.

مهم‌ترین نکات

پس از ارسال ۴ نامه، مجدد حدود ۲ ماه پیش نامه دیگری برای وزارت ارتباطات درباره لزوم گزارش دهی درباره شبکه ملی اطلاعات ارسال کرده‌ایم.

با توجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و آثار تأخیر اجرای این شبکه در پیشرفت کشور، در حال تهیه گزارش برای ارسال به شورای عالی فضای مجازی و رئیس‌جمهور هستیم.

هنوز گزارشی از شبکه ملی اطلاعات دریافت نکرده‌ایم.

شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین نیاز فعلی کشور در حوزه فضای مجازی است.

انتهای پیام/.

One comment

  • ناشناس

    سود فروش اینترنت گران، برای مخابرات زیاد است و این سازمان علاقه ای جهت ایجاد شبکه ملی اطلاعات با وجود محاسنش ندارد !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول