انتشار مستقیم اخبار در فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از بولتن نیوز، سال‌ها است که وب‌سایت‌های خبری از فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا خبرهایشان را به گوش مردم برسانند و آن‌ها را مقابل دید علاقه‌مندان بیاورند. کاربران بخشی از متن و تصویر خبر را می‌بینند و بر روی لینکی کلیک می‌کنند که آن وب‌سایت را در مرورگر باز می‌کند.

فیس‌بوک می‌گوید باز کردن لینک در مرورگر، کند و زمان‌بر است. به همین خاطر امکانی ایجاد کرده که خبرها و مقالات را بدون هیچ معطلی بر روی نرم‌افزار موبایل فیس‌بوک ببینیم و نام آن را «مقالات فوری» گذاشته است.

این پلتفرم در ابتدا برای آیفون عرضه می‌شود و سرویس‌های خبری BBC, New York Times, National Geographic, BuzzFeed و NBC and the Atlantic از آمریکا، سرویس‌های The Guardian و BBC از انگلستان و سرویس‌های خبری Spiegel و Bild از آلمان با آن کار خواهند کرد.
این سرویس برای کاربران چه مزیتی دارد؟

اولین فایده‌ای که این پلتفرم برای کاربران عادی دارد، نمایش سریع خبرها و مقالات است. وقتی خبری را بر روی سایت باز می‌کنید، آگهی‌ها و دیگر بخش‌های سایت نیز یک‌دفعه باز می‌شوند و سرعت باز شدن را پایین می‌آورند. ولی این بخش‌های اضافه در پلتفرم خبری فیس‌بوک وجود ندارد. علاوه بر این، فیس‌بوک روشی دارد تا عکس‌ها و ویدئوها را سریع نشان دهد و این روش را برای خبرها نیز بکار گرفته است. به این صورت که وقتی به خبر موردنظر می‌رسید، محتویات آن شروع به بارگذاری می‌کنند و به‌محض باز کردن آن، قسمت ابتدایی خبر که دریافت شده، نمایش داده می‌شود. فیس‌بوک می‌گوید باز کردن لینک یک خبر در مرورگر می‌تواند هشت ثانیه طول بکشد ولی در پلتفرم جدید فیس‌بوک بلافاصله نمایش داده می‌شود.

فیس‌بوک قابلیت‌های دیگری نیز در ابزار خبررسانی‌اش گنجانده تا خواندن اخبار در این ابزار، جذاب‌تر از وب‌سایت باشد. برای مثال ناشر می‌تواند در ذیل تصاویر، توضیحات صوتی بگذارد. به این صورت که اگر شخص حوصلهٔ خواندن خبر را نداشت، می‌تواند به آن گوش بدهد و تصاویرش را نگاه بکند. تصاویر می‌توانند دارای اطلاعات مکانی باشند. تا کاربر بتواند مکان عکس را بر روی نقشه ببیند. کاربران می‌توانند هرکدام از تصاویر درون یک خبر را لایک کنند یا برای آن کامنت بگذارند. هرکسی که لایک کند، ممکن است دوستانش نیز آن خبر را ببینند، لذا اخبار و مقالات بیشتر میان کاربران گسترش می‌یابند. اگر در خبر ویدئو وجود داشته باشد، به‌محض اینکه صفحه را اسکرول کنید و به آن برسید،‌ ویدئو شروع به پخش می‌کند.
برای خبرگزاری‌ها چه مزیتی دارد؟

فیس‌بوک در ماه‌های گذشته تلاش کرده تا خبرگزاری‌ها را جذب این سرویس کند. هرچند خبرگزاری‌ها دوست ندارند مطالبشان را بر روی وب‌سایتی قرار دهند که کنترل کامل بر آن ندارند. خبرگزاری‌ها می‌توانند لوگوی وب‌سایتشان را به همراه عکس نویسنده و عکاس و گزینه‌ای برای دنبال کردن اخبار این خبرگزاری در بالای هر خبر بگذارند.

گفته‌شده هر خبر می‌تواند یک تبلیغ ۳۰۰ در ۲۵۰ داشته باشد و صد درصد درامد حاصل از آن تبلیغ به خبرگزاری تعلق می‌گیرد.

گذاشتن اخبار در فیس‌بوک باعث می‌شود بازدید سایت‌ها کم شده و رتبهٔ آن‌ها در سرویس‌های رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها کاهش یابد. لذا فیس‌بوک آمار بازدید اخبار را اندازه‌گیری می‌کند و می‌توان آن آمار را به سرویس‌های Google Analytics یا Adobe Omniture ارائه داد.

دیگر خبرگزاری‌ها که فعلاً جزو این برنامه نیستند، ممکن است نگران باشند که فیس‌بوک اول اخباری را نشان دهد که پلتفرم خبری خودش از آن پشتیبانی می‌کند و باعث کاهش بازدید آن‌ها شود. ولی فیس‌بوک اعلام کرده که اخباری که پلتفرمش پشتیبانی می‌کند، برتری بر دیگر خبرها نخواهند داشت.
ارائه چنین خدماتی برای فیس‌بوک چه سودی دارد؟

ممکن است بپرسید وقتی فیس‌بوک درامد تبلیغات را نمی‌گیرد، هزینه کردن برای راه‌اندازی چنین سرویسی چه سودی برایش دارد؟ فیس‌بوک با این سرویس، کاربران را درون برنامه‌اش نگه می‌دارد و مانع از این می‌شود که برای دیدن اخبار و خواندن مقالات از دیگر برنامه‌ها استفاده بکنند. علاوه بر این، وجود امکانات بهتر و جذاب‌تر باعث می‌شود کاربران بیشتری به فیس‌بوک بپیوندند و کاربران فعلی را در فیس‌بوک نگه می‌دارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول