رواج «لطیفه‌سازی» معضل فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس ، در عصر حاضر با پیدایش تکنولوژی‌های جدید در عرصه ارتباطات اجتماعی زندگی بشر امروزی نیز دستخوش تغییراتی قرارگرفته است.
شاید بتوان با توجه به‌سرعت رو به رشد بسیاری از این تکنولوژی‌ها مانند انواع گوشی‌های همراه و نرم‌افزارهای مربوط به آن، عصر حاضر را عصر متن، عکس، تصویر و نشانه نیز نام‌گذاری کرد.
امروزه با ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی مانند اینترنت و تلفن همراه، فضا یا ابزارهای وسیعی نیز برای دسترسی بهتر و آسان‌تر مردم به یکدیگر تدارک دیده‌شده است.
فضای مجازی مانند فیس‌بوک و توییتر و ابزارهای دیگری نظیر وایبر، تلگرام، واتس‌اپ، لاین و … تأثیر مهمی در زندگی مردم و میزان ارتباطات آن‌ها با یکدیگر و نیز در سبک زندگی آن‌ها گذاشته است.
گسترش چنین فضایی، اطلاعات و ادبیات خاص خود را دارد که در صورت استفاده نادرست از آن‌ها موجب بروز مشکلاتی در فضای مجازی و علاوه بر آن در دنیای واقعی افراد می‌شود.
حال با توجه به میزان استقبال گسترده جوانان به استفاده از فضای مجازی، می‌توان این فضاها را وسیله‌ای برای پی بردن به نوع تفکرات و خواسته‌های جوانان تلقی کرد که باید موردتوجه دولتمردان به‌ویژه کارشناسان و جامعه شناسان قرار گیرد.
با فراگیر شدن عضویت افراد در شبکه‌های اجتماعی هرروز شاهد بروز مشکلات و معضلات جدید در جامعه هستیم که حتی رسانه‌ها کمتر به آن دقت می‌کنند.
عده‌ای با عنوان‌های جدیدی مانند وایبرنویس، لاین‌نویس و … مدتی است همزمان با رخ دادن اتفاق‌های مهم در جامعه در فیس‌بوک، وایبر و… آغاز به ساختن لطیفه یا «جوک» درباره آن موضوع می‌کنند و تلاش دارند از زوایای مختلف با آن اتفاق شوخی کنند و برای آن‌ها تفاوتی نمی‌کند که این کار آن‌ها چه تأثیراتی بر جامعه خواهد گذاشت.
این افراد در هر حالت آماده ساختن و انتشار لطیفه به‌ویژه لطیفه‌های غیر‌اخلاقی درباره یک اتفاق موردنظر هستند تا از طریق فضای مجازی به یکدیگر انتقال ‌دهند، بدون اینکه بدانند با این کار چه آسیب‌هایی به زبان، ادبیات و فرهنگ بومی و ملی خود وارد می‌کنند.
درزمینهٔ آثار منفی انتشار لطیفه‌های غیراخلاقی در فضای مجازی گزارشی تهیه‌شده که در ذیل می‌خوانید:

خواندن آخرین جوک‌های ساخته‌شده در مهمانی‌های خانوادگی

محبوبه فرخ نژاد، یکی از شهروندان گیلانی درباره گسترش شوخی و ساختن جوک و لطیفه در فضای مجازی به خبرنگار فارس گفت: تصور می‌کنم عمده دلیل گسترش شوخی با اتفاقات در جامعه، بیکاری مردم باشد.
وی افزود: افرادی که بیکار نشسته‌اند به‌جای اینکه به فکر شناخت استعدادهای خود و یافتن یک شغل مناسب باشند به‌طرف ساخت جوک در فضای مجازی روی آورده‌اند.
این شهروند رشتی بابیان اینکه افراد مذکور وقت بسیاری از زندگی و عمر خود را صرف انتشار لطیفه‌های بی‌محتوا می‌کنند ادامه داد: این افراد برای زندگی خود برنامه ندارند.
فرخ نژاد ادامه داد: توجه به این‌گونه مسائل در شبکه‌های اجتماعی به‌اندازه‌ای است که حتی در مهمانی‌ها نیز افراد گوشی به دست دور یکدیگر جمع می‌شوند تا آخرین جوک‌های ساخته‌شده را برای یکدیگر بخوانند و بخندند.

*لطیفه‌ها گویای دلخوری مردم از مسئولان است

علیرضا رضایی، دانشجوی کارشناسی ارتباطات نیز لطیفه سازی در فضای مجازی را یکی از راه‌های تخلیه روانی مردم خواند و گفت: مردم در شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی اظهارنظر می‌کنند و ممکن است هدف عده‌ای از ساخت لطیفه‌ها گوشزد دلخوری‌های مردم به مسئولان به دلیل عملکرد نامناسب آن‌ها باشد.
وی طرفداری مردم از مطالب و محتوای موجود در لطیفه‌ها را مهم‌ترین دلیل گسترش آن‌ها در شبکه‌های مجازی دانست و گفت: گاهی مطالب از طرف افراد مختلف، دانسته و از سر اختیار و گاهی نادانسته و تنها برای خنداندن انتقال می‌یابد.
این دانشجوی کارشناسی ارتباطات، بابیان اینکه انتقال لطیفه‌ها بیشتر از طریق جوانان صورت می‌گیرد ادامه داد: جوانان امروز بیشتر از آنکه پای تلویزیون بنشینند پای شبکه‌های مجازی نشسته‌اند و از این طریق احساس می‌کنند می‌توانند کسی را هم‌نظر با خود پیدا کنند.

بیان نارضایتی مردم از جامعه در قالب طنز شبکه‌های اجتماعی

مریم رمضان زاده دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: بسیاری از لطیفه‌ها علاوه بر خنده‌دار بودن، معانی عمیق را در خود دارند که گویا عده‌ای ساعت‌ها برای نوشتن آن فکر کرده‌اند.
وی بابیان اینکه نشان دادن مشکلات جامعه بدون دادن راهکار کاری از پیش نمی‌برد، تصریح کرد: لطیفه‌ها ریشه در واقعیت‌های اجتماعی دارند هرچند که بسیاری از لطیفه‌ها نیز بی‌محتوا و غیراخلاقی هستند اما تا زمانی که در جامعه سوژه‌هایی یافت شود لطیفه سازان نیز بی‌کار نمی‌نشینند.
رمضان زاده خاطرنشان کرد: به‌جز لطیفه‌های غیراخلاقی که آثار مخرب دارد، هرگونه نارضایتی از اوضاع اجتماعی در فضای مجازی با ادبیات طنز متبلور می‌شود.
تأکید بر رعایت انصاف و مروت در فضای مجازی

عضو کمیته علمی شورای فضای مجازی کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از علاقه مردم ایران به شوخی و خنده، به خبرنگار فارس اظهار کرد: مردم باید برای حضور در فضای مجازی انصاف، مروت و ادب فضای مجازی را حفظ کنند.
اسماعیل آذر، بابیان اینکه شوخی و لطیفه سازی در فضای مجازی موردعلاقه تمام اقشار نیست افزود: رعایت نکردن ادب در فضای مجازی نخستین آسیب است.
وی با اشاره به اینکه شوخی و صحبت درباره برخی از افراد مشهور در فضای مجازی موجب بروز مشکلاتی در این زمینه می‌شود، گفت: چندی پیش‌بر اثر یک اشتباه تایپی در مطلبی درباره بنده در فضای مجازی موجی ایجاد شد که با پیگیری‌های لازم برطرف شد.
آذر تصریح کرد: هرگونه سوء‌تفاهم‌ها، حرف‌های ناصواب و مسائل نامربوط به‌ویژه در گره‌سازی‌های مجازی به‌تدریج روی ادب روزگار ما نیز تأثیر می‌گذارد.
وی با تأکید بر اینکه کسی که دوست دارد در فضای مجازی کار کند باید وجدان کاری و انسانی داشته باشد، ادامه داد: ما یک مملکت به نام ایران داریم که در کنار یکدیگر در حال زندگی هستیم و هرکدام از ما اگر موجب بروز نگرانی در جامعه شود درواقع کل مجموعه را نگران کرده است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران بر لزوم تدوین و اجرای برنامه ملی صیانت از خط و زبان فارسی در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: فضای مجازی تمام شئون افراد به‌ویژه جوانان را پرکرده و در این راستا نیازمند طراحی فضای مجازی تخصصی در کنار فضای مجازی عمومی هستیم.
وی فضای مجازی را یکی از ابزارهای جهانی‌سازی خواند و متذکر شد: آسیب‌شناسی در این فضا مهم است.
شوخی بافرهنگ‌های قومی ضربه به ریشه درخت هویت ملی است
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: هرگونه شوخی و لطیفه سازی غیراخلاقی به‌ویژه شوخی بافرهنگ‌های قومی کشور، آسیب جدی برای هویت ملی ما محسوب می‌شود.
مظاهر زمانی بابیان اینکه تمام دنیا ایران را با تاریخ و فرهنگ غنی آن می‌شناسند، افزود: اگر فرهنگ و هویت ملی ما را یک درخت تنومند باریشه‌های محکم تصور کنیم فرهنگ‌های بومی و قومی شاخه‌های آن هستند و هرگونه آسیب و ضربه به شاخه‌های این درخت به‌مرورزمان موجب خشکاندن ریشه‌های این درخت تنومند می‌شود.
وی ادامه داد: بسیاری آسیب‌های دیگر فرهنگ و ادبیات فارسی در فضای مجازی مانند نوشتن فارسی با زبان انگلیسی، یا استفاده از برخی اعداد و علائم در کنار خط فارسی در پیام‌ها محسوس است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی، رایج شدن زبان فارسی با خط لاتین«فینگلیش» در فضای مجازی را یکی دیگر از آسیب‌ها برشمرد و یادآور شد: برای حراست از فرهنگ و زبان فارسی در فضای مجازی باید با همکاری همدیگر حدومرز این کار شناسایی شود.
وی به رایج شدن انتشار لطیفه‌های غیراخلاقی و غیرمسئولانه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این کار غیراخلاقی سرانجام روزی بر سفره‌های معنوی همان خانواده‌ها نفوذ خواهد کرد و آینده و تربیت فرزندانشان را تحت تأثیر خواهد گذاشت.
زمانی بابیان اینکه هرگونه بداندیشی و کج پروری روزی دامن‌گیر همان افراد می‌شود، یادآور شد: باید برای استفاده درست از فضای مجازی به لحاظ فرهنگی، اخلاقی، وجدان و انسانیت را رعایت کرده و هم‌زیستی را زیرسئوال نبریم.
به گفته وی، شورای حفظ و گسترش زبان فارسی برای صیانت از فرهنگ، ادبیات، لهجه‌ها و گویش‌های محلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با حضور استاد «کزازی» راه‌اندازی شده و در آینده نزدیک فعال می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول