حرکت دو بعدی وزارت ارتباطات در برخورد با پیام‌رسان‌های موبایلی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» تسنیم نوشت: ازاین‌رو مخابرات و اپراتورهای دنیا با کاهش مکالمات صوتی، افت شدید ارسال پیامک‌ و درمجموع شبکه‌ای کم ترافیک مواجه شده‌اند که بسیاری را تا مرز ورشکستگی کشانده است.

اپراتورهای مبدع که غالباً در کشورهای توسعه‌یافته به رقابت مشغول‌اند به‌محض احساس این خطر از یکی دو سال گذشته مبنای توسعه خدمات OTT را با اولویت یک، سرلوحه کار خود قراردادند تا درآمدهای آتی‌شان را تضمین کنند.

اما کشورهای کمتر توسعه‌یافته و درحال‌توسعه نظیر کشور ما زمانی به خطر شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی پی بردند که شاید کار از کار گذشته و مردم با این نرم‌افزارها اخت شده بودند.

نوروز امسال شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی چنان درس عبرتی به اپراتورهای بزرگ کشور دادند تا هیچ‌گاه از اهمیت جایگاه این بسترهای نوظهور مبتنی بر دیتای موبایل، غافل نشوند و از طرفی رقیب را دست‌کم نگیرند.

افت شدید پیامک‌های ارسالی در شبکه موبایل و کاهش سنگین مکالمات صوتی ازجمله درس‌هایی بود که شبکه‌های مبتنی بر موبایل به اپراتورهای جهان دادند و ازاین‌رو بسیاری از مخابرات به سمت محدودسازی وایبر، واتس‌اپ، تلگرام، لاین و … رفته‌‌اند و مشترکان موبایل هرروزه بین استفاده از کدامین یک از این نرم‌افزارها آواره‌اند.

فارغ از اینکه سیاست‌ها در مواجه‌شدن با این بسترهای نوین ارتباطی که روزبه‌روز بر گستره آن‌ها افزوده می‌شود، درست است یا خیر اما باید گفت که دنیای ارتباطات با انسداد، محدود نمی‌شود لذا به‌جاست دولت‌ها به‌جای برخوردهای سلبی نظیر فیلترینگ، به دنبال به دست آوردن راه‌ جایگزین و تشویقی برای برخورد با نگرانی‌های احتمالی باشند.

اپراتورها هم می‌توانند مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با  اجرای طرح‌های تخفیفی، ترغیب‌کننده و بالا بردن کیفیت کار خود از یک‌سو و توسعه خود به‌عنوان یک نرم‌افزار پیام‌رسان موبایلی از سوی دیگر از کاهش درآمدی‌شان جلوگیری کنند زیرا مردمی که طعم استفاده از خدمات رایگان را چشیدند، حاضر به پرداخت بابت خدمات مشابه نمی‌شوند.

در همین حال وزارت ارتباطات به‌عنوان متولی ساماندهی فضای ارتباطی کشور تاکنون سیاست مشخصی در مواجه با این شبکه‌ها نداشته و تنها به ذکر اینکه برنامه‌ای برای فیلترینگ آن‌ها ندارد بسنده کرده است اما در حین حال تأثیرگذاری این شبکه‌ها به‌اندازه‌ای بوده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد سیاست‌هایی برای استفاده از آن‌ها وضع کند.

بااین‌حال وزارت ارتباطات همواره سعی کرده تا کاربران ایرانی را تشویق به عضویت در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی کند تا حداقل اطلاعات ایرانی‌ها در سرورهای خارجی که میزبانی آن دست ما نیست، قرار نگیرد؛ از طرفی هم کاربران ایرانی همواره نوعی ترس درونی در ارتباط با احتمال رصد شدنشان در شبکه‌‌های داخلی داشته‌اند اما فارغ از اینکه شبکه‌های خارجی هم به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از کاربران هستند.

تنها تفاوتی که میان شبکه‌های داخلی و خارجی وجود دارد، امنیت و امکان پیگیری تخلفات احتمالی از سمت شبکه است؛ تا زمانی که میزبانی خارج از کشور باشد در صورت نقض اطلاعات هویتی و محرمانه کاری نمی‌توان کرد اما بالعکس اگر پشتیبانی کاربران توسط شبکه‌های داخلی باشد این موضوع قابلیت پیگیری دارد.

وزارت ارتباطات در راستای حمایت خود از شبکه‌های داخلی حاضر به عضویت در آن‌ها شده و چندین پیج در شبکه‌های اجتماعی داخلی به نام وزیر ارتباطات بازگشایی کرده است؛ از طرفی در تریبون‌های مختلف نیز نام این شبکه‌ها که به‌نوعی موجب اشتغال‌زایی شده را می‌آورد تا شاید به این واسطه زمینه‌ساز رونق هر چه بیشتر آن‌ها شود.

اما جدیدترین اقدام این وزارتخانه حذف پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سوی روابط عمومی به اصحاب رسانه و فعالان رسانه‌ای است.

اخبار و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه علاوه بر ایمیل از طریق پیامک نیز صورت می‌گرفت اما سخنگوی وزارت ارتباطات در همایش سراسری روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز گذشته برگزار شد، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی ازاین‌پس بدون پیامک و از طریق شبکه‌های فناورانه و کلوپ و شبکه پیام‌رسان موبایلی بیسفون صورت می‌گیرد؛ افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند در شبکه روابط عمومی ثبت‌نام کنند تا اخبار از این طریق برایشان ارسال شود.

این اقدام به‌نوعی تحریم پیامکی و استقبال از شبکه‌های رایگان موبایل است؛ اقدامی که شاید در جهت مخالف با حرکت جهانی دولت‌ها باشد زیرا برخی کشورها دنبال تحریم شبکه‌های رایگان موبایلی برای درآمدزایی بیشتر از طریق مخابرات خود هستند.

این اقدام وزارت ارتباطات به‌نوعی تشویق مردم به استفاده بیشتر از OTT هاست و هرچند درنهایت به نفع مردم و ضرر خودشان از محل کاهش درآمدهای موبایلی تمام می‌شود اما در پس این کار، هدف دیگری نیز نهفته است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول