تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر افت تحصیلی دانش آموزان

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ دانش‌آموز در امتحانات نهایی سال گذشته شرکت کردند که ۸۰ درصد این دانش‌آموزان با میانگین نمره ۱۲ قبول شدند برخی از کار شناسان آموزشی افت تحصیلی را پایین بودن کیفیت در آموزش‌وپرورش می‌دانند اما برخی دیگر جدا از  این مسئله ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی را هم بی‌تأثیر برافت تحصیلی نمی‌دانند.

طبق پژوهش بنیاد علوم رفتاری که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ بین ۴ هزار و ۶۵۰ نوجوان ۸ تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و کاشان انجام‌شده است ۳۰ درصد نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد دارند و وضعیت مالی خانوادگی با بازی‌های پیشرفته ارتباط مستقیم داشته و کودکان خانواده‌هایی که پدر و مادر هر دوشاغل هستند ۴ برابر بیشتر از کودکان دیگر برای بازی‌های یادشده وقت مصرف می‌کنند.

دراین‌ارتباط یکی از مدیران باسابقه دبیرستان دخترانه به خبرنگار مهر، گفت: دلیل پایین بودن میانگین نمرات دانش‌آموزان را نمی‌توان صرفاً بی‌کیفتی آموزش دانست. دانش‌آموزان خیلی درگیر فضای مجازی هستند کیفیت کتاب‌ها نسبت به گذشته افزایش‌یافته اما دانش‌آموزان درگیر مسائلی هستند که به کیفیت درس دادن معلم مربوط نمی‌شود.

وی افزود: انگیزه اجتماعی و امید به آینده هم اهمیت زیادی دارد، زمانی بود که دانش‌آموزان صرفاً پیشرفت در آینده را علم‌آموزی می‌دانستند و تمام هدفشان درس خواندن بود اما اکنون این نگرش تغییر کرده و دانش‌آموزان درگیر مسائل جانبی هستند. آن‌ها خیلی وقت صرف شبکه‌های مجازی می‌کنند و خانواده‌ها به دلیل مشغله زیاد از فرزندان خود غافل هستند و مسئولیت تربیت را بیشتر بر عهده مدرسه و آموزش‌وپرورش می‌دانند. همه آگاهی‌ها را نمی‌توان در مدرسه یاد داد و نیاز به توجه خانواده‌ها هم وجود دارد.

این مدیر مدرسه تأکید دارد تا عنوان درسی جدیدی درزمینهٔ استفاده درست از شبکه‌ها و بازی‌های اینترنتی تهیه شود و در روزهای پنجشنبه به‌عنوان فوق‌برنامه به دانش‌آموزان ارائه شود.

ناهید رضایی یکی از معلمان باسابقه مقطع ابتدایی به مهر گفت: استفاده بیش‌ازحد از این بازی‌ها سبب برخوردهای فیزیکی و خشن و تیک‌های عصبی در دانش‌آموزان شده است. البته نمی‌توانیم جلوی پیشرفت تکنولوژی را بگیریم اما والدین باید اطلاعات جدید را بیاموزند و با مشاوره در خصوص تأثیرات نرم‌افزارهای ارتباطی و بازی‌های رایانه‌ای سطح آگاهی خود را بالا ببرند. باید والدین با آموزش‌های لازم، در مواجهه با اینترنت مراقب فرزندان خود باشند و جلوی انحرافات را بگیرند.

وی تأکید کرد: آشنا شدن با بازی‌ها و نرم‌افزارهای جدید برای دانش‌آموزان مفید است، اما بیش‌ازحد وابسته شدن آن‌ها باعث می‌شود تا مطالعه آنان کم شود و این تأثیر زیادی بر درس خواندن دارد.

خطرناک‌تر از اعتیاد، استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی است و باید به داد مردم و دانش‌آموزان برسیم این بخشی از سخنان مدیرکل مشاوره و امور تربیتی آموزش‌وپرورش در جمع خبرنگاران است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکارهای آموزش‌وپرورش برای مقابله بانفوذ بازی‌های اینترنتی بین دانش‌آموزان و اعتیاد آن‌ها به این بازی‌ها، گفت: تکنیک و مهارت‌های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا مربیان و خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم و کارگاه‌هایی را دراین‌ارتباط برگزار می‌کنیم. برای دانش‌آموزان نیز کلاس‌های مهارت‌آموزی پیشگیرانه برپا کرده‌ایم.

عیسی مراد تصریح کرد: تنها کاری که آموزش‌وپرورش برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان می‌تواند انجام دهد آموزش، مهارت‌آموزی و پیشگیری است. هرچه در توان آموزش‌وپرورش باشد درزمینهٔ پیشگیری، آموزش و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تلاش می‌کند تا جلوی گسترش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان گرفته شود.

مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش با شبکه‌های اجتماعی موجود مخالف هستند و معتقدند باید شبکه اجتماعی بومی راه‌اندازی شود بنابراین حمیدرضا کفاش نیز از راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزی (شاد) در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ خبر داده و گفته است که دانش‌آموزان موفق و ممتاز در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و علمی با در اختیار گرفتن فضایی آثار خود را درزمینهٔ های مختلف به نمایش می‌گذارند و با دانش‌آموزان دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

شبکه اجتماعی(شاد) کاربران خاص خود را خواهد داشت و اکنون مشخص نیست این طرح آموزش‌وپرورش در جذب دانش‌آموزان موفق خواهد بود یا خیر؟

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول