میانگین حضور ۹ ساعته ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، محمدرضا رستمی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیسیون فضای مجازی جوانان در وزارت ورزش و جوانان، گفت: سیاست‌ها بر مبنای صرف وقت مطلوب و متناسب با نیاز جوانان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین زمینه‌سازی برای اشتغال جوانان ایرانی در فضای مجازی است.
وی با اشاره به تهیه دو طرح ملی درزمینهٔ اشتغال جوانان در فضای مجازی، عنوان کرد: امیدواریم با تصویب این دو طرح تا پایان امسال بتوانیم ۱۰۰ هزار جوان را به‌منظور اشتغال در فضای مجازی توانمند کنیم.
رستمی با اشاره به تهیه یک گزارش کامل توسط فیس‌بوک از ذائقه ایرانی‌ها در این فضا، گفت: این گزارش در حوزه امنیتی به کشورهای داوطلب برای آشنایی با ذائقه ایرانی‌ها درزمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و … فروخته می‌شود.
مشاور وزیر ورزش و جوانان بابیان اینکه میانگین استفاده روزانه ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی ۹ ساعت است، گفت: سه‌پنجم ایرانی‌ها از فیس‌بوک استفاده و وقت قابل‌توجهی را صرف این شبکه می‌کنند.
وی ادامه داد: ما با یک فضا مواجهیم که موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌ و این مسئله را نباید شوخی گرفت.
رستمی ادامه داد: اگر به زبان فارسی در فضای اجتماعی توجه نکنیم هویت ملی خود را از دست خواهیم داد، در حال حاضر جامعه کاربر ما به مصرف‌کننده صرف تبدیل‌شده است.
مشاور وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال ۹۲ میزان تماشای تلویزیون در ایران ۶۶٫۵ درصد هرروز، ۱۸٫۲ درصد یک‌بار در هفته و ۶ درصد ماهی یک‌بار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامه‌های ماهواره ۳۱٫۴ درصد هرروز و ۱۷ درصد ماهی یک‌بار است و این به معنای جابه‌جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.
وی ادامه داد: همچنین ۳۳٫۲ درصد ایرانی‌ها هرروز و ۲۵ درصد هفته‌ای یک‌بار از اینترنت استفاده می‌کنند.
وی در ادامه بابیان آماری درزمینهٔ استفاده از بازی‌ در کشور، اظهار کرد: ۲۰ میلیون بازی‌کننده در ایران داریم که از این تعداد ۵۶ درصد پسر و ۴۴ درصد دختر هستند و ۱۴٫۶ میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی می‌کنند.
رستمی ضمن تأکید بر توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای، بیان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد چهار نسل مختلف درزمینهٔ استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانه‌های اجتماعی بر تمامی رسانه‌ها هستیم.
مشاور وزیر ورزش و جوانان بابیان اینکه متأسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانه‌ای انجام‌نشده است، اظهار کرد: به‌رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کشور متأسفانه هیچ‌گونه مطالعه‌ای درزمینهٔ مصرف رسانه‌ای جامعه ایران و سواد رسانه‌ای آنان صورت نگرفته است، درحالی‌که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکه‌های اجتماعی مواجهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش سرگردان هستند، این‌یکی از بزرگ‌ترین مصیبت‌هاست.
وی با اشاره به گستردگی رسانه‌های اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا ۲۹ رسانه اجتماعی شناخته‌شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکه‌ها در ایران از شهرت برخوردارند.
رستمی با اشاره به شبکه‌های مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، بیان کرد: به‌عنوان‌مثال شبکه Linked in در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آن‌چنان‌که باید شناخته‌شده نیست، ۲ هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک‌میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکه‌هاست.
رستمی در ادامه با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانه‌های اجتماعی در خصوص سایر ویژگی‌های این شبکه‌ها، گفت: بی‌زمانی و بی‌مکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکه‎‌ها و بدون رهبری بودن جریان‌های فردی و اجتماعی ازجمله این ویژگی‌هاست.
وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکه‌ها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الآن فضای مجازی را درنیابیم قطعاً با صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی روبه‌رو خواهیم شد.
مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل‌کنترل بودن فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت یادکرد و گفت: این امر فرصت‌های زیادی برای فعالیت ما فراهم می‌کند تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند می‌توانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول