آینده پژوهی فرهنگ و ارزش‌ها در فضای مجازی در دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از رسانیوز، محمد رضا مردانی دبیر اجرایی کنفرانس در دومین همایش پژوهشی آینده نگری با محور آینده پژوهی فرهنگ و ارزشها در فضای مجازی که یکشنبه ۱۷ خرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه آینده پژوهی دانشی راهبردی است که کانون توجه جهانیان است، گفت: آینده پژوهی در کشور ما رو به رشد است و در حالی که جهان سیر کمال آن را می پیماید، کشور ما مراحل بلوغ را طی می کند.

وی اظهار داشت: آینده پژوهی برای حوزه فرهنگ، اجتماع، سیاست و سایر ابعاد زندگی بشر است و وظیفه شناسایی فناوری نوظهور را به عهده دارد.

دبیر اجرایی کنفرانس عنوان کرد: توسعه دانش پژوهی و منابع انسانی باید افزایش یابد و تغییر نظام فن آوری با خلق فناوری جدید مناسب با ارزش های ملی و دینی جامعه باید باشد.

مردانی دین اسلام را برای بشر آینده روشن با سعادت ترسیم کرد و اظهار داشت: در آیات قرآن در آیات بر این تایید شده است که اگر انسان بر جامعه مبتنی حق دست یابد، شر و فساد ریشه کن می شود، همچنین نوید منجی بشریت امام مهدی (عج) در این نظریه است.

وی با بیان اینکه در جامعه آرمانی قرآن به امامت و نه به حکومت می رسد، خاطرنشان کرد: با اطاعت از قوانین الهی و تقرب به درگاه جامعه آرمانی اسلام دست خواهیم یافت و آرزوی بشر محقق می یابد و آزادی صلح و حکومت جهانی واحد و سازگاری با طبیعت با آمدن منجی بشریت محقق می شود.

دبیر اجرایی کنفرانس خاطرنشان کرد: ایران جامعه دانش بنیان است و در این راستا حرکت کندی دارد و در حالی که کشور های توسعه یافته و از جمله ژاپن گام های بزرگی برداشته اند.

مردانی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: ایشان نقل می کنند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اهمیت دارد و حضور ایشان و نامه ایشان به جوانان اروپا نشان این امر مهم است.

وی با اشاره به نخستین کنفرانس آینده پژوهی با رویکرد تمدن نوین اسلامی گفت: این کنفرانس با گرد هم آیی اعضای علمی دانشگاه ها گام مثبتی برای کنفرانس دوم داشت.

در ادامه این کنفرانس رضائیان دبیر علمی کنفرانس با اشاره به چالش های فناوری و ارتباطات گفت: نخستین چالش غلبه به سیتسم های اطلاعاتی است.

دبیر علمی کنفرانس چالش دوم اعتقاد به دانش سیستم های اطلاعاتی ارزش و سیستم های اطلاعاتی است و بر آزمایشی بر مدیران برخورد مدیران در هفت دسته برسی شد که تنها یک دسته متناسب با عصر اطلاعات بود.

وی با اشاره چالش مقیاس و پیچیدگی اشاره کرد و گفت: نیاز کشورهای چند ملیتی از جمله این چالش ها است و نیاز به هم وابسطه وجود دارد که مدیریت باید سیستم را بشناسد و توان کنترل این سیتم پیچیده را داشته باشد.

رضائیان با اشاره به مدیریت پیشگیری در این رابطه گفت: باید نظریه میان رشته ای تولید شود تا است سیستم های پیچیده را بشناسیم و آن را از طریق طراحی کاهش دهیم.

دبیر علمی کنفرانس عنوان کرد: باید سبک های بقا را شناسایی کنیم، مجموعه باورها و ارزش های برای بقا را بیان می کند باید باز اندیشی شود.

وی در پایان صحبت های خود اظهار داشت: مادامی که در رابطه با این چالش ها تدبیر نداشته باشیم نمی توانیم در حوزه فناوری و اطلاعات شاهد تحولات اساسی و بنیادین باشیم.

در این همایش که آینده پژوهی فرهنگ و ارزشها در فضای مجازی یکی از رویکردهای اصلی آن بود، تحقق اسناد بالادستی فضای مجازی جمهوری اسلامی، ایران فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی، تولید و انتشار محتوای ایرانی اسلامی در فضای مجازی، جایگاه منابع انسانی در ایجاد و بکارگیری فناوری های نوین، نقش اخلاق در فضای مجازی، حق مالکیت معنوی در فضای مجازی از جمله محور های بود که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است که از اهداف این کنفرانس نیز شناسایی فرصت ها و چالش های پیش رو و محتمل فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد گوناگون کشور به منظور تصمیم سازی برای سیاستگذاران و متولیان امر در تدوین نقشه راه کشور و تعیین الزامات فرهنگی، آموزشی، مقرراتی مورد نیاز برای مواجهه و استفاده مطلوب از کاربردهای نوین بوده است.

گفتنی است که این کنفرانس به همت موسسه پژوهشی مدیریت راهبردی فاتح پژوه آینده و با همکاری علمی دانشگاه شهید بهشتی، انجمن آینده نگری ایران، پژوهشگاه فضای مجازی، پژوهشکده مطالعات آینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

همچنین از همکاران اجرایی برگزاری این کنفرانس موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی و حامیان رسانه ای برگزاری کنفرانس نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و همچنین پایگاه اطلاع رسانی رویدادهای علمی کشور بودند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول