«بلاگفا»ی این روزها و زنده شدن خاطرات تلخ سال ۱۳۸۶

به گزارش «وبلاگ نیوز»، بلاگفایی که قرار بود ۴۸ ساعت در دسترس نباشد، نزدیک به ۸۴۰ ساعت است که از دسترس کاربرانش خارج شده است و کم کم وارد یک بحران جدی می‌شود. بحرانی که به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه بلاگفا و اهمیت آن در وبلاگستان فارسی، بیش از آن‌چه احساس می‌شود اهمیت دارد.

در این شرایط، دوری بلاگفا از فضای مجازی فارسی زبانان، کم کم دارد یک اتفاق تلخ را در ذهن وبلاگ‌نویسان قدیمی یادآور می‌شود: «سرقت دامنه پرشین بلاگ».

زمانی برای افول پرشین بلاگ و اوج بلاگفا

سرویس‌دهنده وبلاگ پرشین بلاگ، به عنوان نخستین سرویس دهنده وبلاگ فارسی، فاصله زیادی با رقبای خود داشت. اما ۲۷ تیر ۱۳۸۶ یک هکر عراقی -با هزار انگیزه‌ای که هنوز بر خیلی پوشیده است- موفق شد دامنه persianblog.com را سرقت کند و این دامنه را از پرشین بلاگی‌ها بگیرد.

پرشین بلاگ توانست ظرف مدت کوتاهی، دامنه persianblog.ir را جایگزین دامنه قبلی کند و با یک موج رسانه‌ای و وبلاگی کوچک، مجدداً به فضای وبلاگستان بازگردد. اما دیگر الکسا persianblog.ir را یک دامنه جدید و یک وب سایت جدید می‌دانست و این یعنی روز از نو و روزی از نو! به این اتفاق اضافه کنید اعتمادی که از وبلاگ‌نویسان سلب شده بود و دیگر دل و دماغی برایشان نمانده بود تا در پرشین بلاگ بنویسند و عملاً برند پرشین بلاگ اعتبارش را از دست داده بود.

همین واقعه نه چندان خوشایند، برای رقبای تازه نفس پرشین بلاگ یک فرصت محسوب شد. میهن بلاگ، بلاگفا و بلاگ اسکای، -بی آن‌که خودشان بخواهند- شاهد سیل عظیم کاربرانی بودند که می‌خواستند یک وبلاگ تازه تأسیس کنند و دنیای مجازی‌شان را دوباره آغاز کنند. علاوه بر این بخش دیگری از کاربران پرشین بلاگ هم به سمت بلاگ اسپات و سرویس‌های اختصاصی رفتند و برای خودشان وبلاگ اختصاصی سرپا کردند.

در این میان، بلاگفا، به دلیل سادگی و سهولت کاربری، توانست بالاتر از بقیه رقبایش بایستد. حتی بحران‌سازی‌هایی مانند «تحریم بلاگفا» و مسائلی از این دست هم نتوانست این سرویس‌دهنده را از جایش تکان بدهد و بلاگفا در صدر سرویس‌دهنده‌های وبلاگ ماند که ماند.

بلاگفا حال و روز خوشی ندارد؟

شاید خود «علیرضا شیرازی» هم فکر نمی‌کرد مشکل کسب و کار شخصی‌اش -یعنی بلاگفا- تا این حد به طول بینجامد. اما علی‌رغم در دسترس بودن وبلاگ‎‌های بلاگفا، عدم به‌روز رسانی وبلاگ‌ها باعث شده است که رتبه این سرویس‌دهنده در یک ماه اخیر حسابی پایین بیاید و کاربرانش از این موضوع ناراحت بشوند.

البته مدیر بلاگفا بارها نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کرده و از کاربرانش هم عذر خواسته است. اما شاید ضربه‌ای که وبلاگ‌های فارسی زبان در این یک ماهه خورده‌اند، به سخت‌ترین شیوه‌ها قابل جبران باشد.

حالا باید بنشینیم و ببینیم بلاگفا کی قد و قامت راست می‌کند. آن‌وقت شاید بتوان متوجه شد که آیا بلاگفا به سرنوشت پرشین بلاگ دچار می‌شود و بازی را به رقبای بعدی‌اش می‌بازد یا می‌تواند کماکان یکه‌تاز آن بالا بماند و با «یاهو» رقابت کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول