کتاب «رسانه‌های اجتماعی» منتشر شد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب رسانه‌های اجتماعی، حاصل کار پژوهشی نویسنده در زمینه ویژگی‌ها و الگوهای رسانه‌های اجتماعی است که در سال ۱۳۹۲، در قالب پایان‌نامه و به راهنمایی دکتر هادی خانیکی در دانشگاه علامه طباطبایی انجام گرفته است.

این پایان‌نامه در شمار نخستین کارهای دانشجویی در این زمینه است که  ناظر به حضور فعال محقق در رسانه‌های اجتماعی است.

رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزارهای ارتباطی بین‌فردی، از تأثیرگذارترین عوامل تحولات و تغییرات عصر حاضر محسوب می‌شوند که برپایه اینترنت و تکنولوژی‌های متحرک وب پایه‌ای برای تبدیل ارتباط دیالوگی دوسویه شکل گرفته‌اند و دارای ویژگی‌ها و ساختارهایی حرفه‌ای هستند. این رسانه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا در فضای مجازی به تبادل اطلاعات و تولید محتوا بپردازند.

یکی از مهمترین آثار این دسته از رسانه‌های جدید، شبکه‌ای شدن قدرت جهان رسانه‌ای آن‌هاست که آن‌ها را تبدیل به شبکه‌های بنیادین قدرت‌سازی در جامعه کرده است.

در جهان پیش رو کمتر عرصه‌ای را می توان یافت که از تاثیرات این تحول فناورانه برکنار باشد. در واقع مطالعات تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع بدون توجه به این پدیده ارتباطی ناممکن است.

دکتر هادی خانیکی در مقدمه این کتاب بیان می‌کند: «شبکه‌های ارتباطی نهفته در رسانه‌های اجتماعی در واقع شبکه‌های بنیادین قدرت‌سازی در جامعه شده‌اند که به اتکای قدرت اتصال کم توانسته‌اند، بدون آن‌که در هم ادغام شوند، در عرصه‌های گوناگون دائماً در حال خلق قدرت‌ها و پادقدرت‌های جدید باشند. شبکه‌هایی ارتباطی که پیرامون هر مسئله و منفعتی شکل می‌گیرند و پیوندها و اتصال‌هایی که میان آن‌ها بوجود می‌آیند، موضوع اصلی در مطالعه ساخت و بافت رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌ای شدن قدرت، و قدرت در جامعه شبکه است که به‌رغم طرح نظریه‌ها و انجام مطالعات گوناگون هنوز نیازمند تلاش‌های فراوان دیگر است.»

اینکه رسانه‌های اجتماعی چه هستند؟ به چه کار می‌آیند؟ از کجا آمده‌اند؟ به کجا می‌روند؟ چه زیرساخت‌های فکری و نظری دارند؟ تکلیف دولت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها در مواجهه با این پدیده چیست؟ سؤالاتی است که در ۵ فصل کتاب به آن پرداخته شده است.

فصل اول با عنوان مفاهیم رسانه‌های اجتماعی، درباره چیستی، انواع و ویژگی‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی بحث می‌کند و تفاوت آن را با رسانه‌های جمعی توضیح می‌دهد.

فصل دوم با عنوان رسانه‌های اجتماعی در کسب و کار به تلاقی رسانه‌های اجتماعی و کسب و کارها می‌پردازد و با ذکر مفاهیم این بحش، به ایجاد کمپین، بازاریابی و استراتژی در این رسانه‌ها می‌پردازد.

فصل سوم با پرداختن به رسانه‌های اجتماعی و کسب و کار، ضمن متمایز ساختن مدل کسب و کار رسانه‌های اجتماعی از سایر کسب و کارها، موضوعاتی چون کسب وکار اجتماعی، بازگشت سرمایه‌گذای، و مدل‌های درآمدی و استراتژی در رسانه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند.

فصل چهارم بررسی اهمیت شبکه‌های اجتماعی را مدنظر قرارداده و پیدایش، چیستی و ظهور شبکه‌های اجتماعی آفلاین و آنلاین را مورد بحث قرار می‌دهد.

در این فصل ضمن پرداختن به تفاوت شبکه‌های اجتماعی با رسانه‌های اجتماعی، انواع روندها و آینده شبکه‌های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

فصل پنجم، مفاهیم نظری رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند و نظریه‌هایی از جمله جامعه شبکه‌ای، حوزه عمومی، شش درجه جدایی و جهان‌های کوچک را به‌عنوان نظریه‌های آکادمیک، نظریه‌های غنای رسانه‌ای، همزمانی رسانه‌ها و سرشت رسانه‌ها به‌عنوان نظریه‌های رسانه‌های جدید و نظریه‌های شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان نظریه‌‌های اجتماعی نیز مرور می‌کند.

مروری بر تحقیقات پیشین و تاریخچه رسانه‌های اجتماعی از بدو اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۳ نیز در آخرین بخش کتاب وقایع‌نگری شده و در پایان پی‌نوشت و منابع کتاب آورده شده است.

کتاب رسانه‌های اجتماعی در  ۱۵۲ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی برای نخستین بار خرداد ماه سال جاری توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه  این کتاب می‌توانند به واحد فروش کتاب واقع در طبقه همکف ساختمان دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول