هشدار یک شرکت امنیتی درباره گسترش کلاهبرداری در اینستاگرام
به گزارش «وبلاگنیوز» و به نقل از ایتنا، هفته گذشته، شرکت امنیتی پاندا در تازهترین اخبار خود از به وجود آمدن روشهای نوین کلاهبرداری در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.
مارتا لوپز، کارشناس روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: «در چند روز گذشته ما شاهد ارتقای حساب کاربری چندین برند ناشناخته در شبکه اینستاگرام بودیم که با وعده اهدای جوایز مختلف به دنبال کنندگان خود، نظر بسیاری از کاربران را در سراسر این شبکه به خود جلب کردند.»
به گزارش ایتنا از نماینده ضدویروس پاندا در ایران، باکمی تحقیق دراینباره دریافتیم که متأسفانه مجرمان سایبری دوباره در تلاش هستند تا با استفاده از روشهای کلاهبرداری Scam، کاربران بسیاری را در دام خود بیفکنند. اینیک نمونه دیگر از کلاهبرداریهای سایبری در دنیای آی تی بهحساب میآید که البته پلیس ملی اسپانیا هم در روز گذشته، غیرواقعی بودن آنها را تأیید کرد.
جایزه تعیینشده برای کاربر، ارائه یک بن تخفیف جهت خرید کالاهای موجود در فروشگاه (اکثراً فروشگاه لباس) همان برند هست. جهت دستیابی به این جایزه، کار زیادی نیاز نیست انجام دهید، تنها لازم است تا این اکانت جعلی را دنبال (Follow) نموده و این پیام را به همراه وعده دروغینش، در بین دوستان و دنبال کنندگان خود به نمایش بگذارید!
درنهایت شما میتوانید باکارت هدیه مثلاً ۱۵۰ دلاری، تخفیف بسیار مناسبی به ازای خرید در فروشگاههای اینترنتیشان انجام دهید. در بهترین حالت، کلاهبردار قیمت اجناس خود را بالاتر میبرد یا کالایی غیر اصل و بیکیفیت را به فروش میرساند تا با محاسبه تخفیف مشترک بازهم سود کلانی به جیب زده باشد.
اما در حالت خطرناکتر، فروشگاهی که به شما معرفی میشود یک سایت آلوده جهت سرقت اطلاعات شخصی و محرمانهتان خواهد بود. درگذشته، شاهد موارد دیگری چون حملات مبتنی بر فیشینگ بودهایم که میتوانستند حتی شماره کارت و رمزهای محرمانه حسابتان را به سرقت ببرند.
چگونه تفاوت بین حساب کاربری شرکتهای اصلی و جعلی را تشخیص دهیم…؟!
این کار بهسادگی انجام میپذیرد، تنها کافی است موارد زیر را بهدرستی بررسی نمایید:
۱- توضیحات یا همان بخش Description را بهدقت بررسی نمایید. توضیحات شرکتهای اصلی با اکانت های فرعی تا حد بسیاری تفاوت دارد. معمولاً در اکانت های اصلی از جایزه و مسابقه و … توضیحاتی داده نمیشود!
۲- مطالب و تصاویر منتشرشده را بررسی کنید. معمولاً اکانت های فرعی به دلیل تازهساخت بودنشان، یا موارد بسیار کمی را منتشر کردهاند یا اصلاً مطلب یا تصویری برای انتشار ندارند!
۳- بررسی کنید که این حساب دنبال کننده (Following) چه کسانی هست. آیا اکانت هایی که دنبالشان میکند حسابهای حقیقی هستند؟ معمولاً اکانت های قلابی شخص یا گروهی را دنبال نمیکنند و فقط دنبال کننده دارند!
به مثال زیر توجه نمایید:
علیرغم اینکه این روش کلاهبرداری در حال حاضر تنها در اسپانیا مشاهدهشده، ما قصد داریم تا کاربران جهانی را از وجود چنین کلاهبرداری آگاه سازیم چراکه اینگونه کلاهبرداریها بهسرعت در کشورهای دیگر گسترش مییابد و مورداستفاده مجرمان قرار میگیرد.
بنابراین به تمام کاربران اینترنت توصیه میشود که بااحتیاط کامل رفتار کرده و فریب تبلیغات دروغین را نخورند. فراموش نکنید که در هر پاداش رایگان، حقهای نهفته است!
انتهای پیام/.