بالا بردن سواد رسانه‌ای مادران برای استفاده از مزایای شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خبر آنلاین، استفاده از فضاهای مجازی مانند تلگرام، وایبر، لاین و … این روزها دیگر پیرو جوان نمی‌شناسد و تقریباً هرکسی که تلفن هوشمند دارد، عضو یک یا دو گروه هم هست؛ اما آنچه این روزها بیشتر توجه را جلب کرده حضور زنان خانه‌دار در گروه‌هایی برای آموزش و خریدوفروش است؛ فروش لباس و کفش، شیرین‌های خانگی و هزاران محصول دیگر امروز دیگر در گروه‌های مجازی باب شده و تبدیل به یک تجارت مجازی برای زنان خانه‌دار شده است.

در همین زمینه با محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. درزمانی که این گفتگو انجام شد، آقای رستمی مشاور وزیر ورزش و جوانان و همچنین دبیر کمیته ملی فضای مجازی و جوانان وزارت ورزش و جوانان بود.

آقای دکتر، جدیداً حضور زنان خانه‌دار در فضای مجازی مانند تلگرام و وایبر افزایش‌یافته و حتی برخی از این فضا به‌عنوان تجارت و آموزش استفاده می‌کنند. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که می‌دانید، الآن عمومیت گرایش به فضای مجازی در بین همه اقشار جامعه وجود دارد اما زنان خانه‌دار چون کمتر درگیری دارند میزان استفاده‌شان بالا است؛ البته هنوز آمار نگرفتیم که میزان استفاده گروه‌های اجتماعی مانند دانشجویان، دانش آموزان یا زنان و مردان چقدر است اما آنچه شواهد نشان می‌دهد زنان خانه‌دار بیشترین استفاده را دارد. ازاین‌رو ما تصمیم گرفتیم با افزایش سواد رسانه‌ای در میان تمام گروه‌ها به‌ویژه زنان و مادران آسیب‌های این موضوع را کنترل کنیم چون تنها تعداد محدودی از کاربران که در این زمینه تخصص دارند نحوه استفاده را می‌دانند. البته به نظر من این موضوع تفاوتی در میان زن و مرد وجود ندارد چون هر دو در این فضا فعالیت زیادی دارند. باید بدانیم که مصرف رسانه‌ای شامل چه رسانه‌هایی، به چه میزان و به چه شکلی و کاربردی است؛ یعنی باید ابعاد مختلف آن را پیدا کنیم و به دست آوریم که مثلاً از وایبر شهروندان به‌عنوان یک کار تجاری استفاده می‌کنند یا تفریح و شادی.

یعنی در کارگروه فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان برنامه‌ای برای بالا بردن سواد رسانه‌ای زنان و مادران دارید؟

بله چون بیشتر زنان باید موردتوجه قرار گیرند چون آن‌ها خانواده را اداره می‌کنند. ازاین‌رو در سال ۹۴ برای مادران به‌ویژه مادران خانه‌دار که تقریباً مصرف آن‌ها از فضای مجازی بیشتر است چون فرصت بیشتری در خانه‌دارند طرح سبک زندگی در عصر رسانه ویژه مادران را اجرا کنیم. مادران جون با جوانان در ارتباط‌اند، اگر سواد رسانه‌ای داشته باشند، در تربیت آن‌ها نقش مهمی دارند، می‌توانند در کنترل استفاده از فضای مجازی مؤثر باشند و موفق‌تر عمل کنند. به‌هرحال اگر سطح آگاهی مردم بالا برود هم خودشان از این فضا مصون می‌مانند و بعد توانایی انتقال این دانش، سواد و آگاهی را به جوانان و خانواده داشته دارند.

این طرح به چه صورت خواهد بود؟

طرح شامل سه بسته آموزش، تبلیغات و فرهنگ‌سازی و پژوهش است. در بخش آموزش ما مدیریت موبایل در خانواده، مدیریت ماهواره در خانواده، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و مدیریت کامپیوتر و بازی‌های آن در خانواده را به‌صورت کاربردی آموزش می‌دهیم که به لحاظ رفتاری و نگرشی می‌تواند مؤثر باشد. ازنظر تبلیغات هم به دنبال این هستیم تا به کمک رسانه‌های مکتوب، دیداری و نوشتاری پیام‌ها و انیمیشن‌هایی تولید کنیم که سطح آگاهی و فرهنگی ازنظر مواجه با این موضوع در بخش آموزش بالا برود و حساسیت‌ها را افزایش دهد تا آسیب‌های احتمالی را شناسایی و کاهش دهیم و مزایای استفاده از ین شبکه‌ها را هم نشان دهیم؛ تا یک آگاهی بیشتر و همگرایی بین مردم باشد. در حوزه پژوهش سه پژوهش داریم که پایه‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی حقوقی در فضای مجازی می‌شود.

این پژوهش‌ها را چگونه انجام می‌دهید؟

پژوهش اول در مورد مصرف شهروندان به‌ویژه مادران، بررسی سواد رسانه‌ای شهروندان و اعتیاد رسانه‌ای است. این برای اولین بار است که در کشور یک طرحی در این مورد برنامه‌ریزی و در حال اجرا است و امیدوارم تمام نهادهای مدنی و دولتی کمک کنند تا کار انجام شود و نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.

این طرح چه زمانی اجرا می‌شود؟

طرح به لحاظ منابع آموزشی آماده‌شده، گروه‌های آموزشی هم معین هستند اما منابع مالی نیاز به کمک داریم. امیدوارم تا پایان تابستان کار اجرا شود.

کار پژوهشی به چه صورت خواهد بود؟

کار میدانی و روش‌های گروهی داریم که با مخاطبان عام و خاص انجام می‌شود و از حضور صاحب‌نظران در کل کشور هم استفاده می‌کنیم تا درکل کشور اجرا شود.

چطور می‌توانید این طرح و پژوهش را در کل کشور اجرا کنید؟

سواد رسانه‌ای یعنی چگونگی استفاده و مواجه عاقلانه، انتقادی و فعالانه از انواع رسانه‌ها. ما ابتدا با تبلیغات و نشان دادن مزایای استفاده از این رسانه‌ها را نشان می‌دهیم و بعد کلاس‌های آموزشی را به کمک نهادها برگزار می‌کنیم. بیشتر هم‌گروه هدف ما مادران هستند، چون اگر مادران آموزش ببینند و ابعاد مختلف استفاده از رسانه را بدانند نباید تردید کرد اثرات اجتماعی، شغلی، فرهنگی و اجتماعی دارد و فرصت‌های خوبی فراهم می‌کند. به‌هرحال الآن هم از این فضاها برای تجارت استفاده می‌شود اما اگر ما بدانیم چطور از این فضا استفاده کنیم بیشتر می‌تواند در اشتغال‌زایی و آگاهی مؤثر باشد.

بنابراین شما هم معتقدید که از این فضا می‌توان برای اشتغال‌زایی استفاده کرد؟

با توجه به اینکه مقوله اشتغال مهم‌ترین دغدغه مسئولان و مردم است با استفاده علمی و تخصصی از فضای مجازی می‌توانیم گامی اساسی در راستای ایجاد اشتغال برداریم. با ایجاد طرح توانمندسازی کسب‌وکار در فضای مجازی، فرصت اشتغال برای ۳۱ هزار نفر در نقاط مختلف ایران اسلامی ایجاد می‌شود. طرح توانمندسازی کسب‌وکار فضای مجازی برای جوانان و مادران در همه استان‌ها اجرا می‌شود و این طرح شامل کسب‌وکار فضای مجازی، خویش‌فرما و دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول