مدل شورای عالی فضای مجازی «بی‌نقص» است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از دفاع پرس، سردار بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه سایبری ستاد کل نیروهای مسلح است. از فعالیت این قرارگاه در حوزه‌ی جدیدی از فضای مجازی به‌عنوان «مغز افزار» سخن می‌گوید و تأکید می‌کند آمریکا برای ورود کشورها به این حوزه خط قرمز تعیین کرده است. او معتقد است آمریکایی‌ها به دنبال مدیریت اطلاعات در دهه‌ی آینده هستند و ما برای نفوذ در این حوزه به جنگ آمریکا رفته‌ایم.
اثباتی که ریاست دفتر هماهنگی محیط مجازی کشوری و لشکری را نیز به عهده دارد، درعین‌حال که مدل شورای عالی فضای مجازی را بی‌نقص می‌داند، از نگاه رقابتی وزارت ارتباطات به این شورا انتقاد می‌کند و معتقد است باید برای جا افتادن این مدل مدیریتی، صبر کرد.
ارزیابی شما از فعالیت شورای عالی فضای مجازی چیست؟
اینجا باید به دو موضوع توجه کنیم. مدل ایجاد شورای عالی فضای مجازی، مدل بی‌نقصی است. این‌که شما شورایی تشکیل دهید که رئیس آن بالاترین فرد اجرایی کشور باشد و همه‌ی مراکز ذی‌ربط چه در حوزه مدیریتی و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، علمی و رسانه‌ای و… در آن حضورداشته باشند، انصافاً مدل بی‌نقصی است.
مشکل ما عملیاتی و اجرایی کردن آن است و به نظر من کشور ما در حال آزمایش و خطای نوع مدیریت این شوراست. در دوران آقای احمدی‌نژاد، ایشان و سامانه دبیرخانه باهم منطبق نشدند و این موضوع جواب نداد. در دوران آقای روحانی هم هنوز این موضوع جواب نداده است؛ اما من مشکل را در افراد نمی‌بینیم. به نظر من سامانه‌های ما هنوز صیقل نخورده‌اند. تا وقتی‌که وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی را رقیب خود بداند، این مدل شکل نمی‌گیرد. به این دلیل که بودجه‌ در وزارتخانه است و تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در جای دیگری؛ و این دو باهم هماهنگ نمی‌شوند. مشکل ما ساختاری است که این‌ها باید صیقل بخورند. باید تأکید کنم نگاه من به این موضوع سیاسی نیست، بلکه قرارگاهی به این موضوع نگاه می‌کنم.
من احساس می‌کنم هنوز باید به همه فرصت بدهیم؛ چون ما در محیط مجازی، طفل هستیم و برای اجرای مدیریت مدنظر مقام معظم رهبری هنوز به زمان نیاز داریم؛ اما بااین‌حال باید روی اصول بنیادین پافشاری شده و شأن شورای عالی فضای مجازی حفظ شود.
سال‌هاست موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور مطرح است. آیا وجود این شبکه برای کشور لازم است؟
شبکه ملی اطلاعات باید به وجود بیاید و یکی از راه‌های نجات ما همین امر است. امروز کشورهایی مانند دانمارک، کره، چین و به‌تازگی آلمان، شبکه ملی خود را از اینترنت جدا کرده‌اند. کره‌ای‌ها اعلام کرده‌اند که ۹۰ درصد گردش اطلاعاتشان در شبکه ملی اطلاعات خودشان صورت می‌گیرد. نه این‌که اینترنت تعطیل باشد، بلکه مدل کره‌ای همه‌ی آیکون‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در اینترنت نیاز دارند را ایجاد کرده‌اند. البته ما نمی‌توانیم این کار را صورت دهیم، چون آن‌ها سایت‌های غیراخلاقی را نیز در شبکه ملی اطلاعات خود ایجاد کرده‌اند. مشکل ما سخت‌تر است. چون ما نمی‌توانیم نسخه‌ی ایرانی همه‌ی مطالب اینترنت را در شبکه ملی اطلاعات لحاظ کنیم، پس باید این ‌را از ذات خود بسازیم. اگر می‌خواهیم وارد این میدان شده و پیروز شویم، یکی از ابزارهای آن وجود شبکه ملی اطلاعات است.
در این شرایط چگونه می‌توان فضای اینترنت را با فضای شبکه ملی اطلاعات منطبق کرد؟
ما یک ملت تمدن پرور هستیم و حداقل هزار و ۴۰۰ سال با نگاه خداپرستانه و توحیدی توانسته‌ایم پندارها، گفتارها و کردارهای خود را نیک کنیم. ما اگر به آموزه‌های ملی و دینی خود برگردیم، به‌جای اینکه سخت‌افزارانه به دنبال فیلترینگ باشیم، می‌توانیم به‌نظام اعتقادی مردم، اخلاق اجتماعی و اخلاق فردی اعتماد کنیم و یک نظام پالایشی معقولانه را در جامعه ایرانی به وجود بیاوردیم که قبح ایجاد کند. آنچه که امروز در محیط اینترنت اتفاق افتاده، قبح زدایی است.
جامعه‌ی ایرانی یک جامعه اخلاق‌مدار است و ما مثل آمریکایی‌ها نیستیم. این آدم‌هایی که گفته می‌شود برنامه‌های  شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا می‌کنند، همین آدم‌ها در ماه محرم سینه می‌زنند.
ما در طول تاریخ این کشور با موارد غیراخلاقی مواجه بوده‌ایم. «مزدکیان» اشتراک همسر را ترویج می‌کردند. در قرن پنجم، در برخی نقاط مخنث خانه دایر بوده و سلطان محمود غزنوی و سلطان مسعود برای در اختیار گرفتن کتابی که هزار عکس جنسی در آن نقاشی شده بود، نزدیک بود باهم وارد جنگ شوند؛ اما هیچ‌وقت این مسائل، فرهنگ عمومی ما نشد.
فضای اینترنت هم این‌گونه هست؛ هرچند قبول دارم کمیت و موضوع القایی آن نسبت به مسائل گذشته متفاوت است، اما عقیده دارم خداوند هیچ انسانی را با فطرت شیطانی نیافریده است.
یعنی با فیلترینگ مخالف هستید؟
من مخالف فیلترینگ نیستم. من معتقدم فیلترینگ یک ابزار و روش مدیریتی است که خود آمریکایی‌ها هم آن را به کار می‌گیرند. همه‌ی دنیا این کار را می‌کنند؛ اما پیچیده‌تر. مثلاً ما با بلک‌لیست فیلتر می‌کنیم، آن‌ها با وایت لیست. این همان روش اسلامی است. ما هی می‌گوییم نکن نکن؛ درحالی‌که امر کردن و توصیه‌ها در دستورات دینی ما بیشتر از نهی است؛ اما ما نظام هستیم و باید از تمام ابزارهای آن‌که بخشی از آن‌هم فیلترینگ است، استفاده کنیم.
با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی موبایلی هم موافقید؟
کاملاً موافقم. من این سؤال را طرح می‌کنم که ما هنوز سامانه پدافند هوایی S300 را در اختیار نداریم و آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به ما حمله کنند. ما چون سامانه پدافندی S300 را نداریم، پس نباید با حملات آمریکایی‌ها مقابله کنیم؟ باید بجنگیم و هرچه که نظام در اختیار دارد باید پای‌کار بیاوریم. در فضای مجازی، هم یکی از این ابزارها فیلترینگ است. ما جنس شبکه‌های پیام‌رسانی را می‌شناسیم، پس باید آن را مدیریت کرد؛ اما تا مدل بومی و خدماتی آن را طراحی نکرده‌ایم، باید از این امکان هم استفاده کنیم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول