برای استفاده از شبکههای اجتماعی این نکات را رعایت کنید
به گزارش «وبلاگنیوز» و به نقل از نامه نیوز، اگر قرار باشد مانند دو میلیارد عضو شبکههای اجتماعی وارد این فضا شوید مشکلی وجود ندارد؛ زیرا این روزها انواع شبکههای اجتماعی با موضوعات تخصصی در زمینههای مختلف مورداستفاده قرار میگیرند و شما با هر نیازی که دارید، بهراحتی میتوانید پاسخ خود را دریافت کنید. این سایتهای رسانهای و اجتماعی بهگونهای گسترشیافتهاند که حتی به سازمانهای بزرگ و کوچک هم توصیه میشود در آنها حضور یابند و برای توسعه فعالیتهای خود و افزایش تعداد مشتریان، فعالیت مستمر خود را دنبال کنند.
بههرحال جدا از اینکه کاربر سازمانی یا خانگی باشید، شبکههای اجتماعی حقایق و نکاتی را شامل میشود که تاکنون در جریان بسیاری از آنها قرارگرفتهاید و البته برخی از آنها هم هرگز به اطلاع شما نرسیده است. در اینجا ۱۰ حقیقت در مورد شبکههای اجتماعی بیانشده است که کمتر کاربرانی به آنها توجه کردهاند و بهاحتمالزیاد تاکنون کسی در مورد آنها با شما صحبت نکرده است.
مهم نیست چه تعداد دنبال کننده دارید
از مهمترین نکات مربوط به شبکههای اجتماعی این است که چه تعداد دنبال کننده در صفحه شخصی شما حضور دارند و چند کاربر دیگر را توانستهاید در فهرست دوستان خود جا دهید. بسیاری از افراد بر این باورند که عدد درجشده در این بخش اهمیت فراوان دارد و میتواند اعتبار یک صفحه اجتماعی را مشخص کند؛ اما باید توجه داشت که این مسئله آنطور که تصور میشود مهم نیست.
بررسیها نشان داده است اگر در صفحه اختصاصی یک سازمان روی شبکههای اجتماعی مختلف ۵۰۰ دنبال کننده حضورداشته باشند که از مشتریان این شرکت باشند و بتوانند نکات مختلف را برای تغییر روند فعالیتها و اصلاح محصول آموزش دهند بسیار بهتر از این است که ۱۰ هزار دنبال کننده عضو صفحه باشند و هیچیک از آنها به تبلیغات منتشرشده توجهی نداشته باشند.
زمانی که تعداد دنبال کنندگان و دوستان در یک صفحه افزایش مییابد، احتمال انتشار هرزنامهها، آگهی افرازها و… هم بیشتر میشود و این مسئله میتواند روی مشتریان یا مخاطبان واقعی شما تأثیر منفی بگذارد. بههرحال توصیه میشود که اگر میخواهید در شبکههای اجتماعی موفق عمل کنید، این تفکر را که تعداد دوستان شما زیاد باشند کنار بگذارید و مانند دیگر افراد فقط دوستان واقعی را به این محیط شخصی راه دهید.
مهم نیست در همه شبکهها حضورداشته باشید
این روزها که بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داغ شده است، کاربران جهانی مطالب مربوطه را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند و ترجیح میدهند در این فضاها آخرین و داغترین اخبار را کسب کنند. در این میان برخی کاربران علاقهمند به مسائل سیاسی هم هستند که برای دریافت همه اخبار یا ارتباطات گستردهتر، سعی میکنند در همه شبکههای اجتماعی حضورداشته باشند و این مسئله را عامل برتری خود به دیگران میدانند.
اینکه شما کاربر خانگی یا سازمانی باشید و با حضور در انواع شبکههای اجتماعی بخواهید به نیاز خودپاسخ دهید، قطعاً نتیجه چندانی نخواهید گرفت؛ زیرا کارشناسان بر اساس بررسیهای جدید خود به این نتیجه رسیدهاند که شبکههای اجتماعی با همه قابلیتهای متمایز و تخصصی خود، فضای نسبتاً مشابهی در اختیار کاربران میگذارند و اینکه در شبکه اجتماعی متناسب با نیازهای خود بهصورت صحیح حضور یابید، بهتر از آن است که چند صفحه در شبکههای مختلف را در اختیار بگیرید.
شما مخاطبان خود را بهتر از هرکس دیگر میشناسید
اگر شما مدیر یک موسسه یا شرکت تجاری هستید و به این نتیجه رسیدهاید که با حضور در شبکههای اجتماعی میتوانید کسبوکارتان را رونق دهید، یک تصمیم درست گرفتهاید. این کار مزایای فراوانی برای شما به همراه میآورد و اگر گام صحیح در این زمینه برداشته شود، فواید فراوانی خواهد داشت. بسیاری از مدیران بر این باورند که برای حضور صحیح در شبکههای اجتماعی و انجام فعالیتهای متناسب، باید از مشاور کمک بگیرند و فردی را در این زمینه استخدام کنند؛ اما باید توجه داشت که هیچکس مانند شما مشتریان و مخاطبان را نمیشناسد و بهعبارتدیگر، هیچ مشاوری بهاندازه شما نمیتواند برای جذب این مخاطبان هدفگیری صحیح انجام دهد.
البته باید اعتراف کرد که در شرایط کنونی مشاوران خوب زیادی حضور دارند که کمکهای آنها میتواند راههای جدید پیش پای شما قرار دهد؛ اما اینکه قرار باشد یک مشاور برای حضور در شبکههای اجتماعی نسبت به شما روش بهتری ارائه دهد، در بیشتر مواقع چنین چیزی اتفاق نمیافتد.
مخاطبان اصلی روی فیسبوک
این روزها انواع شبکههای اجتماعی در سراسر جهان مورداستفاده قرار میگیرند. برخی از این سایتها بهصورت محلی فعالیت میکنند و برای مثال فقط کاربران چینی اجازه حضور در آن را دارند. برخی دیگر قشر خاصی از کاربران را مورد خطاب قرار میدهند و فقط سراغ جوانان میروند یا کاربران علاقهمند به موسیقی را جذب میکنند. برخی دیگر مانند شبکه اجتماعی لینکدین بهصورت اختصاصی برای سازمانها راهاندازی شدهاند و ابزارهای داخلی آنها هم در این زمینه خدمترسانی میکنند. با همه این توضیحات، فیسبوک فضایی را ترتیب داده است که همه کاربران با هر نیازی که دارند در آن حضور مییابند و به همین دلیل اگر هر هدفی را دنبال میکنید، با درست کردن یک صفحه شخصی در فیسبوک میتوانید به آن پاسخ دهید.
باید این واقعیت را پذیرفت که ۱٫۳ میلیارد نفر از کاربران جهانی عضو فیسبوک هستند و این شبکه اجتماعی را به دومین سایت پرمخاطب جهان تبدیل کردهاند. حدود ۷۰ درصد تمام کاربران شبکههای اجتماعی جهان در فیسبوک عضو هستند و همچنان بر تعداد مخاطبان آن افزوده میشود. جدا از اینکه شما کاربر تخصصی یا خانگی هستید، فیسبوک میتواند مخاطبان اصلیتان را در اختیارتان بگذارد و شرایط لازم برای یک ارتباط تخصصی یا دوستانه را فراهم کند.
شبکههای رسانهای رایگان نیستند
شبکههای اجتماعی و رسانهای عمومی خدمات خود را بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار میدهند. اگر شما فقط از کانالهای رایگان استفاده کنید و برای هر پستی که در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید هزینهای نپردازید، به همان میزان مخاطبان و کاربران را دریافت خواهید کرد. بااینوجود اگر برای حضور در شبکه رسانهای خود پول پرداخت میکنید، بهتناسب، سرویسهای جامعتری را در اختیار میگیرید. در این فضاها معمولاً برخی نرمافزارها یا ابزارهای کاربری سازمانی ارائه میشود، قابلیتهای تخصصی در اختیار کاربران تخصصی منتشر میشود تا ارتباط شما با مشتریان و مخاطبانتان جامعتر برگزار شود.
نیازی نیست حتماً جوان باشید
یک بررسی جدید نشان داده است ۶۵ درصد مشترکان شبکههای اجتماعی جهان را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند و بسیاری از افراد بر این باورند که اگر در این گروه نباشند، الزامی برای حضور آنها در شبکههای اجتماعی وجود ندارد. باید اعتراف کرد که این فضاها فقط برای گروه سنی جوانان راهاندازی نشدهاند و حتی برخی قابلیتهای اختصاصی برای کوچکتر یا بزرگترها هم ارائهشده است.
بسیاری از پدربزرگها و مادربزرگهایی که از فرزندان خود دور هستند، روی شبکههای اجتماعی با آنها ارتباط برقرار میکنند یا اینکه همکاران یک سازمان ه در سن میانسالی بسر میبرند، ارتباط دوستانه خود را در این فضا دنبال میکنند. ابزارهای کاربردی و قابلیتهای تخصصی هم به این فضا کمک میکند تا گروههای سنتی مختلف بتوانند از حضور خود در شبکههای اجتماعی لذت ببرند.
شخص دیگری نمیتواند این کار را برای شما انجام دهد
اگر شما در گروه سنی میانسال یا بزرگتر بسر میبرید و تصمیم دارید وارد شبکههای اجتماعی وارد شوید، بهتر است که بهتنهایی این کار را انجام دهید. رد بسیاری از مواقع فرزندان یا دوستان تصمیم میگیرند برای شما صفحه اختصاصی در شبکه اجتماعی درست کنند و علاوه بر اینکه رمز عبور شمارا دارند، ارتباطات شمارا هم مدیریت میکنند. بههرحال اگر نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی را بهدرستی نمیدانید یا اینکه کار کردن یا اینترنت را بلد نیستید، بهتر است با یک مطالعه مختصر یا دورههای کوتاه، خود را برای ورود به شبکههای اجتماعی آماده کنید. در بسیاری از مواقع دیده میشود که شبکههای اجتماعی دستورالعمل جامع برای استفاده از قابلیتهای مختلف خود را بهدرستی توضیح میدهند و با دنبال کردن آنها بهراحتی میتوانید ارتباطات مجازی خود را مدیریت کنید.
زمان بهاندازه کافی دارید
زندگی در هزاره سوم موجب شده گرفتاری انسانها بیشتر از نسلهای قبل شود. از صبح که از خواب بیدار میشوید تا شب که به خانه برمیگردید مشغلههای فراوان دارید و این ماجرا هرروز برایتان تکرار میشود. با این گرفتاریها حتی پیشآمده است که افراد برای مدتهای طولانی فرصت تماشای برنامههای تلویزیونی را هم نداشتهاند؛ اما باید توجه داشت که باوجود همه این مشکلات، بازهم بهراحتی میتوانید زمانی را برای حضور در شبکههای اجتماعی در اختیار بگیرید. این روزها بیشتر کاربران یک دستگاه گوشی هوشمند در جیب خود دارند و از آن در زمینههای مختلف استفاده میکنند. این مسئله کمک میکند تا در کوتاهترین زمان هم بتوانید از شبکههای اجتماعی و مزایای آنها استفاده کنید به صفحه اختصاصی خودسر بزنید.
میتوانید محتوای اختصاصی تولید کنید
بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی حضور مییابند که مطالب دیگران را لایک کنند یا برای آنها کامنت بگذارند. برخی دیگر از افراد هستند که مطالب و تصاویر زیبایی که از جانب دیگران منتشر میشود را بازنشر میکنند و از این طریق صفحه خود را بهروز نگه میدارند؛ اما باید توجه داشته باشید که شما هم میتوانید مانند دیگران مطالب شخصی منتشر کنید و از این طریق محبوبیت خود را در شبکه اجتماعی افزایش دهید. کارشناسان با بررسیهای جدید به این نتیجه رسیدهاند که میزان اعتمادبهنفس با نحوه فعالیت در شبکههای اجتماعی ارتباط مستقیم دارد و هرچه اعتمادبهنفس کاربران افزایش مییابد، امکان انتشار مطالب شخصی یا عمومی از سوی آنها بیشتر میشود.
هر مدل که میخواهید مطالب خود را منتشر کنید
برخی کاربران بر این باورند که یک مطلب وبلاگی باید در دو هزار کلمه نوشته شود و برخی دیگر اعداد متفاوتی را برای انتشار مطالب مختص شبکههای اجتماعی در نظر میگیرند؛ اما نکته مهم این است که شبکههای اجتماعی فارغ از این قیدوبندها فضای آزاد را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند و این فرصت را ایجاد میکنند تا شما با هر سلیقهای و ایدئولوژی بتوانید مطالب موردنظر خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
این فرایند علاوه بر آنکه ارتباطات شمارا گسترش میدهد، موجب میشود ذهن خود را برای ادبیات نوشتاری و موضوع مطالب منتشرشده درگیر نکنید. در چنین شرایطی میتوانید حتی تجربیات روزانه خود را در زمان کمتر از ۱۰ دقیقه بنویسید و به اشتراک بگذارید.
انتهای پیام/.