۱۰۵ میلیون تومان فقط برای استیکرهای تلگرام

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، پیام‌رسان‌های موبایلی از نیمه دوم سال گذشته شیب منفی در درآمد اپراتورهای موبایل کشور انداختند و نهایتاً در ایام نوروز ۹۴ پیامک‌های ارسال در شبکه موبایل را ضربه‌فنی کردند.

همراه اولی‌ها در نوروز امسال بیش از ١٠میلیارد ‌و٧٠٠ میلیون و ایرانسلی‌ها نیز هشت ‌میلیارد و ۶۴٠ میلیون ‌و ٨٣۶ هزار و ٨۵ پیامک ‌ردوبدل کردند؛ درحالی‌که سال گذشته (۹۳) مشترکان ایرانسل ١۶میلیارد و همراه اول ۱۱٫۵ میلیارد پیامک زده بودند.

پیام‌رسان‌ها نه‌تنها گریبان اپراتورهای همراه کشور ما بلکه جلوی تنفس تمامی شرکت‌های موبایلی دنیا را گرفته‌اند اما تنها تفاوتمان در این است که اپراتورهای دیگر زودتر از ما به فکر چاره افتادند.

راهکار اغلب اپراتورها این است که پیام‌رسان مستقلی توسعه دهند تا علاوه بر امکان نظارت بر مشترکان، زمینه درآمدزایی نیز داشته باشند. این خلأ در راستای کار اپراتورهای ایران مشاهده می‌شود هرچند که مدتی است روی به این سمت آورده‌اند اما با توجه به اطلاع‌رسانی ضعیف، استقبالی از برنامه‌های آن‌ها نیست.

وایبر ازجمله پیام‌رسان‌های محبوب ایرانی است که شاید به دلیل اختلالاتی که برای آن ایجاد شد وعده‌ای این موضوع را به کاهش درآمد اپراتورها ربط دادند، این روزها دیگر موردعلاقه خیل عظیم طرفداران سابق نیست و مخاطبان آن به سمت شبکه‌های دیگری کشانده شده‌اند.

دیدگاه آماری گویای این است که از ماه‌های پایانی سال گذشته میزان استفاده از پیام‌رسان تلگرام رشد قابل‌توجهی داشته و روزانه بر رنج مخاطبان ایرانی آن افزوده می‌شود.

محیط گرافیکی ساده با امکاناتی نظیر ارسال پیام‌های متنی، صوتی و تصویری در کنار استیکرهای جذاب و قابل‌تولید توسط مخاطبان ازجمله امکاناتی است که تلگرام را محبوب دل ایرانی‌ها کرده و بیشترین میزان بازدید از سایت آن مختص آی‌پی‌های ایران است.

ساختار امن و بستر ارتباطی رمزگذاری شده تلگرام کمی قابل‌اعتمادتر از دیگر پیام‌رسان‌هاست به‌گونه‌ای که می‌شود اتاق مخفی را در لایه تماس برقرار و بعد از اتمام مکالمه از بین برد.

امکان خلق استیکر برای این پیام‌رسان ازجمله امکاناتی به‌حساب می‌آید که اغلب مخاطبان به دنبال آن هستند و جالب‌تر اینکه همین امکان موجب اشتغال‌زایی در کشور شده است.

شاید بپرسید چگونه این امکان موجب اشتغال‌زایی شده است؟ در پاسخ باید گفت برخی افراد (توسعه‌دهندگان) بسته‌های استیکری آماده‌ای را خلق و در اپ مارکت های ایرانی اقدام به فروش آن‌ها کرده‌اند.

برخی بسته‌ها با توجه به نظر توسعه‌دهندگان به‌صورت رایگان در مارکت‌های ایرانی عرضه‌شده اما برخی دارای قیمت هستند به این نحو که بیش از دانلود برنامه باید از حساب خود پولی را به مارکت موردنظر بپردازید تا امکان دانلود را داشته باشید.

بالاترین نرخ بسته استیکری تلگرام در بزرگ‌ترین اپ مارکت ایرانی چهار هزار و ۷۲۰ تومان است و عنوان استیکرهای مختص ماه مبارک رمضان را دارد.

بسته‌های دیگری در کنار این‌یک نمونه وجود دارد که با توجه به میزان نصب‌شده (کاربرانی که آن اپلیکیشن را دریافت و نصب‌کرده‌اند) و قیمت بسته موردنظر، می‌توان به میانگین فروش آن پی برد.

لذا بهتر به‌جای اشتغال‌زایی از واژه درآمدزایی استفاده کرد.

بیشترین فروش بسته استیکرهای تلگرام مربوط به برنامه تلگرام پلاس بوده که با توجه به میزان نصب چیزی حدود ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تاکنون فروش داشته است.

نکته دیگر این است که میزان نصب‌شده ها بر اساس ضریب دقت (اعداد گرد شده) نمایش داده می‌شود و محاسباتی که انجام‌شده برای حداقل میزان نصب برنامه‌ها (حدوداً ۳۰ هزار) بوده است.

نگاهی کلی به برنامه‌های استیکر ساز تلگرام در کافه بازار نشان می‌دهد که این مارکت از محل فروش برنامه‌های مرتبط با این موضوع توانسته حداقل به ۱۰۵ میلیون تومان (۳۰ درصد سهم خود مارکت و ۷۰ درصد سهم توسعه‌دهنده) دست یابد.

وقتی این برنامه با چنین استقبالی مواجه شده که می‌تواند تنها برای ایام ماه رمضان (برنامه استیکرهای مختص این ماه)، ۹۴ میلیون تومان استیکر بفروشد، اپراتورها باید به فکر جذاب سازی هر چه بیشتر خود باشند زیرا با محدودسازی و ایجاد اختلال برای برنامه‌ها نمی‌توان به‌جایی رسید و راه‌های جایگزین بسیار است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول