یک بام و دو هوای فیس بوک درباره کاربرانش

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از برترین‌ها، در اقدامی عجیب، فیس‌بوک، صفحه شخصی یک روزنامه‌نگار اروپایی را که صفحه‌ای بانام مستعار خود در فیس‌بوک راه‌اندازی کرده بود، مسدود کرد، اما بعد از مدت کوتاهی، دوباره آن را باز کرد. برخی‌ها، سیاست یک بام و دوهوای فیس‌بوک در موضوع حریم خصوصی و اعمال قوانین سخت‌گیرانه نسبت به کلیه کاربران این سایت پرمخاطب را، موردانتقاد قرارداده‌اند.

اگرچه فیس‌بوک از سال ۲۰۰۴ میلادی که وارد دنیای وب شد تا هم‌اکنون، با انتقاد شدید فعالان آزادی بیان، حقوق بشر و هم‌چنین متخصصان امنیت سایبر درباره حریم خصوصی و نقض حقوق کاربران این شبکه همراه است، اما برخورد سلیقه‌ای این شبکه با برخی از چالش‌هایی که در آن ایجاد می‌شود، هرازگاهی سوژه رسانه‌ها می‌شود.
شبکه سیلیکون بیت امریکا دیروز گزارش داد، صفحه شخصی که Laurie Penny روزنامه‌نگار بریتانیایی در فیس‌بوک برای انتشار فعالیت‌های خود بازکرده بود و بر اساس سیاست اسم واقعی فیس‌بوک real name” policy, مسدود شد، اما اکانت وی پس از مدت کوتاهی، مجدداً باز شد. خانم پنی که ویراستار در New Statesman و نویسنده گاردین است، برای اجتناب از مزاحمت‌هایی که به لحاظ شغلی با آن‌ها روبه‌رو است، صفحه‌ای به نام مستعار pseudonym در فیس‌بوک راه‌اندازی کرد. پنی اخیراً متوجه شد که این صفحه به دلیل نقض مقررات «اسم واقعی» فیس‌بوک، مسدود شده است.
قوانین اسم واقعی فیس‌بوک به این موضوع اشاره می‌کند که همه کاربران این سایت، باید از نام واقعی خود جهت نام‌گذاری پروفایل استفاده کنند. این سیاست، قصد دارد تا کاربران را از سو استفاده‌های مختلف سایبری که توسط کاربرانی با اسامی جعلی روی می‌دهد، دور کند؛ اما خانم پنی، در صفحه شخصی خود در توییتر، روز گذشته اعلام کرد که سیاست فیس‌بوک برای مسدود کردن اکانت وی به خاطر عدم استفاده از نام واقعی، بیش‌تر سبب تحت خطر قرار گرفتن این روزنامه‌نگار و خبرنگار انگلیسی می‌شود.

Thanks to @facebook forcing me to use my real name, I am now at more risk of rape and death threats. But enjoy flogging that data, guys

 Laurie Penny (@PennyRed) June 24, 2015—

(انتقاد توییتری خانم پنی از اقدام فیس‌بوک برای مسدود کردن اکانتش)

پس‌ازاین اقدام، خانم پنی، صفحه‌ای بانام واقعی خود باز کرد اما به انتقاد از فیس‌بوک پرداخت. پس از گذشت تنها ۲۴ ساعت، فیس‌بوک، صفحه وی را تحت عنوان Laurie Penny بازگشایی کرد که درواقع این اسم، نام واقعی ایشان نیست و تنها با این اسم در روزنامه‌ها شناخته می‌شود. این سیاست یک بام و دوهوای فیس‌بوک در برخورد با چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شود، نشان‌دهنده جدی نبودن فیس‌بوک نسبت به پروفایل و مطالب افراد مشهور در این شبکه است.

در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز، فیس‌بوک، صفحاتی موسوم به drag queen community و صفحاتی که مربوط به اسامی آمریکایی‌های اصیل در این کشور (مانند Oglala Lakota Lance Brown Eyes) بود را مسدود کرد، اما بعد از مدت کوتاهی دوباره آن‌ها را فعال کرد. صفحاتی با اسامی خاصی مانند Dana Lone Hill نیز بارها توسط فیس‌بوک، به‌عنوان اسامی جعلی و غیرواقعی، مسدود شده است، اما بعد از مدت کوتاهی مجدداً بازگشایی‌شده است.

کارشناسان، دلیل اشتباهات مکرر فیس‌بوک در این عرصه را، فقدان فیس‌بوک از یک الگوریتم حرفه‌ای برای تشخیص اسامی واقعی با اسامی جعلی می‌دانند و تنها از طریق گزارش‌های کاربران user reporting که به دست تیم‌های امنیتی و اطلاعاتی فیس‌بوک می‌رسد، صفحات واقعی و غیرواقعی به‌طور سلیقه‌ای موردبررسی و بعضاً مسدود شدن قرار می‌گیرد.

در پی بروز چنین انتقاداتی علیه فیس‌بوک، یکی از سخنگویان این پرتال در گفت‌وگو با نشریه دیلی بیست.thedailybeast.com اعلام کرد که این شبکه، برای ارتقای سیستم‌های اطلاعاتی و تشخیص هویتی کاربران، در حال ارتقای نرم‌افزارهای خود است.

گفتنی است، جولیان آسانژ، مؤسس ویکی لیکس که بزرگ‌ترین افشاگری قرن را با انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا در فضای مجازی (و اخیراً عربستان) صورت داد، در سال ۲۰۱۲، فیس‌بوک را موردانتقاد شدید قرارداد.

جولیان آسانژ مؤسس وب‌سایت ویکی‌لیکس درباره فیس‌بوک می‌گوید:فیس‌بوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجادشده است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آن‌ها تکمیل می‌کند. آسانژ در بخش دیگری از مصاحبه خود با «راشا تودی» می‌گوید؛ فیس‌بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینهٔ افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره‌شده در فیس‌بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده است.

روزنامه ایندیپندت، چاپ انگلیس، در گزارشی در سال ۲۰۱۲، با عنوان «شبکه ضداجتماعی»، فیس‌بوک را شرکتی «فاسد و ریاکار» معرفی کرد.

ارتباط فیس‌بوک و رژیم صهیونیستی، یکی از کانون‌های انتقاد به این پرتال مشهور وب است.

آنچه مسلم است، توجه کاربران این شبکه به پرهیز از انتشار اطلاعات خصوصی خود و اطرافیانشان در فضای شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیس‌بوک است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول