«باید دغدغه تولید محتوا در فضای مجازی را داشته باشیم»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم،اسماعیل قدیمی، در خصوص تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه نسبت به فضای مجازی، اظهار کرد: نخستین نکته‌ای که با نگاه اجمالی به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد برنامه ششم توسعه می‌توان دریافت، تأکید بر زیرساخت‌ها، اقدامات بنیادی و سیاست‌گذاری است و اینکه برای اجرایی شدن این دیدگاه و تحقق جایگاه واقعی کشور باید بر اساس توسعه زیرساخت‌ها نرم‌افزار و سخت‌افزار قدم برداشت.
وی ادامه داد: اما در این زمینه به نظر می‌رسد بیشترین توجه باید به پارادایم‌ها و عقاید نسبت به فضای مجازی باشد، نگاه ما در این حوزه باید بر اساس رویکرد فرصت مدار به‌جای رویکرد تهدید مدار باشد، وقتی دیدگاه فرصت مدار داشته باشیم  به سمت توسعه زیرساخت‌ها، افزایش ظرفیت‌ها و تولید محتوا می‌رویم تا جایگاه خود را ارتقا بدهیم اما در نگاه تهدیدمدار بیشتر به دنبال سانسور و مقابله هستیم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: به‌طور مثال در حال حاضر در ویکی‌پدیا حدود ۵ میلیون مقاله وجود دارد که همگی تلاش کرده‌اند آخرین استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند اما تعداد مقاله‌های فارسی نزدیک به ۵۰۰ مقاله است که ضعیف بوده و حداقل استانداردها در آن رعایت شده است؛ این موضوع نشان می‌دهد درزمینهٔ تولید محتوا بسیار ضعیف هستیم.
وی افزود: ما باید فنّاوری‌ها را بومی کنیم، در این زمینه نیاز به تقویت مدیریت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی داریم، باید دستگاه‌های دولتی و خصوصی دغدغه تولید محتوا درزمینهٔ فضای مجازی را داشته باشند درحالی‌که تقریباً هیچ ارگانی چه دولتی و چه خصوصی دغدغه این موضوع را ندارند مثلاً در حوزه بازی‌های رایانه‌ای چه تولیداتی داریم؟ متولی آن کیست؟ نیروی انسانی و کاربران آن توسط چه افرادی مدیریت می‌شوند؟
قدیمی در پایان گفت: ما می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی را برای خود بومی کنیم اما آموزش و مهارت برای تولید محتوا مسئله مهم‌تری است، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط باید در این زمینه بسیج شوند، چرا تابه‌حال سیستم یکپارچه‌ای در این زمینه راه‌اندازی نکردیم، چرا تابه‌حال بر اساس سیاست‌های ابلاغی و برای تحقق آن رشته دانشگاهی ایجاد نکردیم که باتربیت کارشناسان آن بتوانیم تولید بومی داشته باشیم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول