مبارزه با تهدیدات فضای مجازی نیازمند راهکارهای علمی کارشناسی است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام عبدالله محمدی با اشاره به چگونگی برخورد با فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی اظهار داشت: پیش‌ازاین شایعه شده بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که استفاده از «واتس‌اپ» یا «وایبر» حرام بوده درحالی‌که چنین چیزی به ائمه جمعه ابلاغ نشده است.

امام‌جمعه تکاب افزود: حتی در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان نیز چنین چیزی وجود ندارد و ادعا می‌شود که بیشتر شبکه‌های اجتماعی مجازی به صهیونیست‌ها وابسته هستند و در این رابطه از پیامبر (ص) روایت است که حق ازآنجا انتشار می‌یابد که گمراهی انتشار یابد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون دشمن درصدد است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، مسائلی همچون فحشاء، منکرات، دروغ، غیبت، تهمت، اتهام و ظلم را رواج داده و فرهنگ زندگی، پوشش و مصرف مسلمانان را از بین ببرد.

محمدی گفت: یعنی دشمنان درصدد از بین بردن کامل فرهنگ اسلامی ایرانیان بوده تا به‌جای آن فرهنگ منحط و پست غربی را جایگزین کنند بنابراین دولتمردان کشورمان باید در مقابل این تهدید، فکر و اندیشه کرده و برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام دهند.

امام‌جمعه تکاب بیان کرد: برای مبارزه با تهدیدات فضای مجازی باید کارشناسان، جامعه‌شناسان و اسلام‌شناسان بزرگ جامعه همه دست‌به‌دست هم داده و راهکارهایی ارائه دهند.

محمدی افزود: نخستین راهکار این است که فهم انسان به‌قدری افزایش یابد که بداند چشم و جسم آلوده دیگر همان چشم و جسم سابق و پاک نیست.

وی تصریح کرد: باید مضرات استفاده نابجا از فضای مجازی مطرح شود چون یکی از نخستین مضرات و آفت مهم آن وقت‌کشی و بهره‌وری غیراصولی از فضای مجازی است و دراین‌باره متأسفانه برخی جوانان ساعت‌ها پای اینترنت نشسته و فیلم تماشا می‌کنند یا بازی‌های رایانه‌های انجام داده و مقاله‌های غیراخلاقی یا عکس می‌بینند.

امام‌جمعه تکاب گفت: باید به جوان تفهیم شود که وقت تو ارزش داشته و طلا است و دراین‌باره انسان باید از دقایق عمر خود به‌درستی استفاده کند از سوی دیگر دومین آفت فضای مجازی این است که افکار، دین، اخلاق، غذا و نوع لباس پوشیدن انسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

محمدی تصریح کرد: برای مثال ۲۰ سال پیش خوردن پیتزا زیاد معمول نبود بنابراین اگر این غذا سبب تقویت جسم و جان شود خوردن آن اشکالی ندارد اما می‌بینیم که در کنار آن به‌تدریج مشروبات الکلی نیز سرو می‌شود و حتی فرهنگ غربی در فضای مجازی درصدد تحت تأثیر قرار دادن پخت غذا، غذای حلال و نابود کردن آن و جایگزینی غذای حرام است.

وی به نوع پوشش در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته شاید زنان بدون چادر کمتری در شهر حضور می‌یافتند اما هم‌اکنون جمع کثیری از خانم‌ها بدحجاب در جامعه وجود دارند که این خود از آفات فضای مجازی است و علاوه بر آن فرهنگ گویش نیز تغییر کرده برای مثال هم‌اکنون در صحبت‌ها بیشتر از کلمات و اسامی بیگانه استفاده می‌شود.

امام‌جمعه تکاب بیان کرد: بی‌احترامی به والدین، از بین رفتن حرمت‌های حریم خانواده، از بین رفتن محرم و نامحرم، تحت تأثیر قرار گرفتن عواطف خانوادگی و از بین رفتن و جایگزینی عواطف و تک نشینی و نیز گرایش به زندگی مستقل و مجردی همه از آفات فضای مجازی است.

وی با اشاره به خیرات و برکات فضای مجازی گفت: اگر این فضا نبود ما نمی‌توانستیم به دنیا بشناسانیم که مذهبی به نام شیعه وجود دارد تا به آمریکاییان، انگلیسی‌ها و دورترین نقاط دنیا تفهیم شود که گزاره‌های اخلاقی و اجتماعی در شیعه هست که در دین آن‌ها نیست، حتی مباحث شادی در دین اسلام وجود دارد اما در سایر دین‌ها نیست.

محمدی اظهار داشت: با توجه به اینکه برنامه‌های شادی اسلامی در بین مردم تبیین نشده است سبب شده که مردم برای تفریح به سمت ماهواره رفته یا فیلم‌های آن‌چنانی ببینند چون تفریحی اصولی، دیندارمدارانه و مکتب‌‌دارانه جای آن را نگرفته است.

امام‌جمعه تکاب افزود: بی‌شک گزاره‌های اجتماعی، دینی، سیاسی و اخلاقی به‌قدری در اسلام است که اگر هرروز بیان شود تمام نمی‌شود برای مثال در قرآن کریم بیش از ۶ هزار آیه  وجود دارد که همه آن‌ها گزاره‌های سیاسی، اخلاقی و اجتماعی هستند و دراین‌باره ۱۶ هزار روایت تنها در مورد عقل در اصول کافی وجود دارد که در سایر ادیان وجود ندارد و اگر آن را به‌صورت امروزی به ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه کنیم بسیاری با مباحث اسلامی آشنا می‌شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر افرادی که اهل جهاد فرهنگی باشند به روی کار آیند یقیناً می‌توانیم بهره‌برداری بهتری از این مسئله کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول