شکل‌گیری «کشور مجازی ایران» در فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» سایت شاخه‌های طوبی نوشت: اهمیت آموزش در ابعاد و سطوح مختلف بر کسی پوشیده نیست. در این زمینه سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند، چراکه اقبال عمومی با مجموعه‌های مردمی همراه است.

موسسه فرهنگی علمی آموزشی مفلحون، به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در شهر اردکان واقع در استان یزد فعالیت می‌کند. گستره فعالیت‌های این موسسه بیشتر در حوزه آموزشی است. از طرفی ایجاد یک شبکه مجازی بومی و ایرانی که رویکرد آموزشی نیز دارد از شاخص‌های مهم این مرکز به شمار می‌رود. شاخه‌های طوبی در ادامه با عبدالله مروتی، رئیس هیئت‌مدیره موسسه مفلحون گفتگویی داشته که می‌خوانید.

از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟

ما فعالیتمان را از سال ۱۳۸۱ آغاز کردیم اما در سال ۱۳۸۶ مجوز رسمی فعالیت گرفتیم.

دامنه فعالیت‌های شما در سطح کل استان یزد است؟

مرکز فعالیت‌های ما شهر اردکان یزد است. برخی از فعالیت‌هایمان در سطح شهرستان و بعضی در سطح استان یا کل کشور اجرایی می‌شود.

در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟

عمده فعالیت ما در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی است. در بحث فرهنگی، برگزاری خیمه‌هایی با موضوعات مختلف مانند خیمه انتظار با موضوع مهدویت و امام زمان یا خیمه بصیرت با موضوع مسائل روز و مباحث سیاسی و… این خیمه‌ها یک کار نمایشگاهی یک یا دوروزه است که متناسب با موضوع پوسترهایی تولید می‌شود و در کنار آن مسابقه، داستان‌گویی، نقاشی برای کودکان و نوجوانان، پاسخگویی به شبهات و… برگزار می‌شود. خیمه انتظار در ایام نیمه شعبان برگزار می‌شود که با استقبال بسیار بالایی هم روبه‌رو شدیم، حدود ۱۵ هزار نفر بازدیدکننده در یک‌شب که همگی فرم پر کردند. ان‌شاءالله سال آینده این خیمه‌ها را در چندین منطقه شهر برگزار خواهیم کرد. یک بخش دیگر از فعالیت‌های ما در فضای سایبر است که اولین شبکه اجتماعی بومی و ایرانی را راه انداختیم.

فعالیت‌های آموزشی موسسه در چه بخش‌ها و سطوحی است؟

فعالیت‌های آموزشی در سطوح مختلف و متناسب با مخاطبین برنامه‌ریزی می‌شود. برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان و دانشجویان، برگزاری دوره‌های آموزشی مهدویت، سیره شهدا، آموزش قرآن، روایتگری راهیان نور و دفاع مقدس، فعال شدن معاونت نخبگان دانش‌آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای زنان خانه‌دار با عناوینی مانند تربیت کودک، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی و… تلاش ما بر این است که امسال در بحث سبک زندگی به‌صورت جدی ورود پیدا کنیم؛ متأسفانه در فضای شهری اردکان مهاجرپذیری افزایش‌یافته، از طرفی تغییر در عادات خوراکی باعث بروز بیماری‌های جدید و زیادی شده و ما با افزایش سرطان سینه و سرطان رحم در بین زنان روبه‌رو هستیم که تصمیم داریم از طریق برگزاری کلاس‌هایی با مباحث سبک زندگی به این مسائل بپردازیم. یکی دیگر از برنامه‌هایی که قصد ورود جدی به آن داریم، بحث صنایع‌دستی برای اشتغال‌زایی زنان خانه‌دار است.

در بین موضوعاتی که بیان کردید به معاونت نخبگان دانش‌آموزشی اشاره نمودید، در این مورد بیشتر توضیح دهید.

تقریباً پنج سال است که معاونت نخبگان دانش‌آموزشی در موسسه راه‌اندازی و فعالیتش را آغاز کرده است. دانش‌آموزان از طریق مدارس به ما معرفی می‌شوند و مورد آزمون و گزینش قرار می‌گیرند. حدود ۱۱۰ نفر دانش‌آموز تابه‌حال استعدادیابی و پذیرش شدند که در کنار برنامه تحصیلی خودشان در اردوهای آموزشی، کلاس‌های مختلف اعتقادی و… تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند که با استقبال بالای خانواده‌ها روبه‌رو بودیم. متأسفانه آموزش‌وپرورش نگاه جامعی به فضای آموزشی و تربیتی ندارد، هدف اصلی ما این است که دانش‌آموزان ازلحاظ اعتقادی رشد پیدا کنند و در مرحله بعد ازنظر مدیریتی توانمند شوند تا در مسیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه و حوزه دچار آسیب نشوند.

شبکه اجتماعی بومی و ایرانی که به‌عنوان یکی از فعالیت‌هایتان به آن اشاره کردید چیست؟

ما در بحث فضای سایبر از حدود پنج سال پیش با موضوعی به نام کشور مجازی ایران ورود پیدا کردیم. در این طرح به دنبال شبکه‌سازی مراکز فرهنگی، علمی و آموزشی هستیم. کشور مجازی ایران اولین شبکه اجتماعی بومی و ایرانی است که در آن برای کل شهرهای ایران که حدود ۱۴۰۰ شهر است فضایی اختصاصی وجود دارد و هر شهر با ۱۰۰ آیتم معرفی می‌شود. در این سایت ۱۰ شبکه موضوعی هست که هر فرد با توجه به علایقش امکان انتخاب دارد و می‌تواند با همشهریانش نیز ارتباط داشته باشد. موضوع دیگری که در این سایت به آن توجه ویژه داشتیم بحث آموزش مجازی است. ما اولین فضای آموزشی تحت شبکه‌های اجتماعی را راه‌اندازی کردیم، برای مثال مؤسساتی که می‌خواهند آموزش مجازی ارائه دهند اما بستر لازم را در دسترس ندارند، بعد از ثبت‌نام، تأیید و تشکیل پروفایل به‌راحتی می‌توانند برنامه آموزشی خودشان را ارائه دهند.

منظور از شبکه‌های موضوعی در کشور مجازی ایران چیست؟

افراد متناسب با علایق خودشان امکان انتخاب شبکه‌های موضوعی مختلفی را دارند. یکی از شبکه‌های موضوعی که تابه‌حال بیشتر به آن پرداختیم، شبکه مجازی دفاع مقدس است. ما طرحی به نام نیابت از شهدا در این شبکه مجازی دفاع مقدس فعال کردیم که برای اولین بار این کار انجام‌شده است. در این طرح برای هر شهید یک پروفایل در نظر گرفته‌شده که هر شهید با ۴۰ آیتم معرفی می‌شود. برای ویرایش و تکمیل سیره، زندگی‌نامه، خاطرات، عکس‌ها، صوت، فیلم‌ها و… افراد می‌توانند درخواست بدهند و بعد از تأیید، فرد به‌عنوان نائب شهید شناخته می‌شود. در این کار چند اتفاق می‌افتد، ازجمله اینکه برای اولین بار اطلاعات شهدا به‌صورت کامل وارد فضای مجازی می‌شود؛ همچنین در بستر هر شهر یا استان و نهایتاً کل کشور به تعداد شهیدان، افرادی که برای شهدا فعالیت می‌کنند را به‌صورت یک شبکه اختصاصی داشته باشیم؛ در فاز دوم، برای اولین بار از ۲۳۰ هزار شهید کشور اطلاعات و اعلام کاملی به دست می‌آید که قابلیت بازنشر دارد. یک شبکه موضوعی دیگر مربوط به چهره‌های ماندگار است؛ این موضوع یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که ما چهره‌های فرهنگی و هنری را برای نسل جوان معرفی نکردیم. گنجینه‌های ایران نیز شبکه موضوعی دیگری است که در این بخش مراکز گردشگری ایران معرفی می‌شود. یک شبکه خانواده هم وجود دارد که در آن مجموعه‌های مرتبط با حوزه زنان و خانواده معرفی می‌شوند و برنامه‌هایشان را اطلاع‌رسانی می‌کنند. همچنین آموزش‌های خاص خانواده، زنان، سبک زندگی و ارائه مشاوره‌های تخصصی که در این شبکه موردتوجه ویژه قرار دارد. اطلاعات مربوط به این بخش‌ها مقداری توسط ما انجام می‌شود و بقیه توسط کاربران تکمیل خواهد شد.

طرح کشور مجازی ایران نمونه خارجی هم دارد؟

این طرح کاملاً ابداعی است. ما هرچه جستجو کردیم نمونه‌ای شبیه که به این صورت جامع و کامل باشد را پیدا نکردیم و مشابه خارجی و داخلی ندارد.

آدرس اینترنتی این شبکه مجازی چیست؟

vci.ir که «vci» مخفف «Virtual Country Iran» است.

در حال حاضر سایت فعال است؟

بله این سایت در سال ۱۳۹۳ آغاز به کارکرد و در حال حاضر بدون هیچ تبلیغاتی حدود پنج هزار کاربر عضو سایت هستند. در این مدت سعی شده اشکالات کار گرفته شود، ان‌شاءالله در عید سعید فطر یا میلاد امام رضا علیه‌السلام سایت به‌صورت رسمی رونمایی می‌شود.

انگیزه و هدف اصلی شما برای ایجاد این شبکه مجازی چه بوده؟

انگیزه اصلی شروع این کار به دلیل اهمیت فضای مجازی است که مقام معظم رهبری فرمودند اهمیت فضای مجازی به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است. متأسفانه با فعالیت‌هایی که تابه‌حال انجام‌شده هنوز بر روی بحث شهدا کار درست و کاملی انجام‌نشده و یا اماکن و مراکز گردشگری کشور کاملاً معرفی و شناسایی نشده است و… که این امر باعث شد احساس نیاز کنیم و در این زمینه به‌طورجدی ورود پیدا کنیم.

با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد، به نظر شما این طرح با استقبال کاربران روبه‌رو خواهد شد؟

ما یک بررسی انجام دادیم و متوجه چند اشکال در شبکه‌های مجازی موجود شدیم. یکی از اشکالات این است که شبکه‌های موجود مجازی در مقابل فضای حقیقی قرارگرفته‌اند که در این شبکه، فضای مجازی واقعی به‌صورت غیرحضوری است و افراد باید هویت مجازی واقعی داشته باشند. همچنین بحث آموزش مجازی تحت شبکه که در این طرح وجود دارد. اکثر معلمان و اساتید فضای آموزش آنلاین و مجازی در اختیار ندارند، به دلیل تسهیل این کار در این شبکه که هیچ مهارت خاصی لازم نیست و کار بسیار ساده است احتمالاً با استقبال کاربران روبه‌رو خواهیم شد. ما امیدواریم بتوانیم فضایی سالم، امن، کاربردی و دل‌نشین برای کاربران ایجاد کنیم. همچنین مراکز فرهنگی بتوانند در این شبکه با همدیگر ارتباط داشته باشند و خدماتی را در اختیار کاربران قرار دهند.

اعضای مجموعه چند نفر هستند؟

اعضای مجموعه حدود ۵۰ نفر هستند که همه دارای مدارک علمی بالای دانشگاهی و حوزوی هستند.

بودجه فعالیت‌هایتان را چگونه تأمین می‌کنید؟

تا قبل از سال ۱۳۹۰ کمک‌های اندک دولتی وجود داشت اما از آن سال به بعد تمام بودجه توسط موسسه تأمین می‌شود که بخشی به‌صورت شخصی توسط اعضا و بخشی هم از طریق فروش تولیدات فرهنگی تأمین می‌شود.

با چه مشکلات و موانعی در مسیر این فعالیت‌های مردم‌نهاد و خودجوش روبه‌رو بوده‌اید؟

متأسفانه حمایت مناسبی تابه‌حال از ما و مخصوصاً این شبکه مجازی بومی و ایرانی نشده است. در حال حاضر ما دچار مشکلات مالی هستیم، با مراکز دولتی هم ارتباط گرفتیم اما موفق نشده‌ایم. صداوسیما برای راه‌اندازی یک شبکه مجازی بومی مزایده پنج‌میلیاردی برگزار کرده، ما در حال حاضر چنین شبکه‌ای را اجرایی کرده‌ایم و نامه‌ای هم برای این طرح به صداوسیما ارسال کردیم اما اتفاقی نیافتاده است تا حمایتی صورت بگیرد و رشدی ایجاد شود. مهم‌ترین مشکل سمن‌ها نداشتن بودجه است که نمی‌توانند برنامه‌ریزی درستی انجام دهند. درحالی‌که اگر سازمان‌های مردم‌نهاد نباشند کمیت نهادهای رسمی لنگ خواهد بود. همچنین مراکز دولتی به سمن‌ها اهمیت نمی‌دهند و از فعالیت آن‌ها آگاهی درستی ندارند که اگر ارتباط مراکز دولتی با مجموعه‌های مردمی شکل بگیرد موانع بسیاری برطرف خواهد شد.

به نظر شما مهم‌ترین معضلات حوزه زنان و خانواده در استان یزد یا شهر اردکان چیست؟

مشکلات زنان و خانواده که متأسفانه زیاد است اما اگر بخواهم معضلات حوزه زنان را در شهر اردکان بیان کنم باید به ورود بیش‌ازحد زنان به اجتماع اشاره‌کنم. الآن در اردکان از هر ۱۰ ماشین، راننده ۷ ماشین زن است، این آمار بی‌رویه حضور زنان در اجتماع از نتایج برنامه‌های ماهواره است که قطعاً در سال‌های آتی مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد خواهد کرد، کما اینکه در حال حاضر آمار طلاق بالا رفته و مشکلاتی در حال پدید آمدن است که قابل‌بیان نیست. به‌تناسب این موضوع اشتغال زنان و حضور کم‌رنگ در خانه و خانواده و نیز افزایش فست‌فودها و… بیماری‌ها و مسائل دیگری را به همراه دارد. در این زمینه برنامه اصلی ما برگزاری نمایشگاه‌ها و جلسات سخنرانی در مراکز مختلف مرتبط با زنان مانند مساجد، دانشگاه‌ها، مدارس و… است. در این جلسات به آسیب‌های رسانه‌ها، ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و معضلاتی که از این طریق ایجاد می‌شود می‌پردازند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول