هشدار فتا برای شنود ارتباطات کاربران

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روابط عمومی پلیس فتا، شبکه‌های اجتماعی که یکی از پرمخاطب‌ترین سرویس‌های اینترنتی است، از جنبه‌های مختلف قابل کنکاش و ارزیابی است؛ بر این اساس، اتخاذ تدابیر و برنامه‌های ویژه در این زمینه به‌ویژه در معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا اهمیت زیادی دارد.
مواردی که سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا در تشریح این خبر به آن اشاره می‌کند به شرح ذیل است:

برخی از شبکه‌های اجتماعی ازجمله وایبر، تلگرام و … پیام‌هایی برای کاربران ارسال می‌کنند مبنی بر اینکه فرد می‌تواند برنامه‌ای را جهت شنود مکالمات و مطالعه پیامک‌های اشخاص دیگر روی گوشی خود نصب کند، در این زمینه پلیس فتا چه اقداماتی را در دستور کار خود دارد یا برنامه‌ریزی جدیدی برای این موضوع داشته است؟
مطابق بند (الف) ماده ۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای تولید، انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن داده‌ها یا نرم‌افزارهایی که تنها به‌منظور ارتکاب جرم رایانه‌ای به کار می‌رود، جرم و قابل مجازات است، لذا افرادی که پیام‌هایی برای کاربران ارسال کنند با این عنوان که فرد می‌تواند با نصب آن روی گوشی خود اطلاعات و مکالمات دیگران را شنود یا مطالعه کنند تحت ماده فوق قابل‌پیگیری هستند و به‌تبع چنانچه کاربران با نصب این نرم‌افزار اطلاعات دیگران را شنود کنند مطابق ماده ۲ همین قانون به جرم شنود غیرمجاز محکوم می‌شوند.
همچنین به استناد ماده یک قانون جرائم رایانه‌ای هرگونه دسترسی بدون مجوز و توسط هرکسی به سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی جرم و قابل مجازات است. لذا با عنایت به ابهامات قانونی و رویه قضائی موجود مداخله پلیس فتا در حال حاضر بدون شکایت شاکی خصوصی و احاله از سوی دادسرا امکان‌پذیر نیست.

بسیاری از این پیام‌ها از شماره‌های خارج از کشور برای کاربران ارسال می‌شود آیا با توجه به این‌که منبع انتشار خارج از کشور بوده پلیس فتا می‌تواند اقدامی در این زمینه انجام دهد؟
یکی از دلایل عمده دعوت سازمان‌های امنیتی و انتظامی از مردم برای استفاده نکردن از بسترهای ارتباطی خارجی مانند اپلیکیشن موبایلی همین استقرار دیتاسنترهای پشتیبانی این نرم‌افزارهای ارتباطی در خارج از کشور و مشکل پی‌جویی در رسیدگی به جرائم ارتکابی در بستر این نرم‌افزارهاست و توصیه اکید پلیس برای نپیوستن به این بسترهای ارتباطی و یا اقدام محتاطانه در بسترهای یادشده به خاطر همین مسئله است؛ گرچه با سازوکارهای تعاملی یا اقدامات فنی بسیار پیچیده قادر به کشف درصد قابل‌توجهی از جرائم این حوزه هستیم.
اما مردم و کاربران باید از اعتماد به اشخاص و پیام‌های دریافتی در فضای مجازی به‌ویژه در بستر نرم‌افزارهای مذکور اجتناب کنند یا از انتشار هرگونه تصاویر و متونی که به‌نوعی متضمن مسئولیت مدنی یا کیفری برای آن‌هاست خودداری کنند.

آیا بر اساس قوانین موجود نصب نرم‌افزار شبه جاسوسی باهدف شنود و خواندن پیامک‌های دیگر افراد جرم محسوب می‌شود. مجازات خاطیان چیست؟
نصب نرم‌افزارهای جاسوسی و شبه جاسوسی اگر منجر به شنود اطلاعات کاربران شود یا باهدف دسترسی به اطلاعات کاربران باشد به استناد مواد یک تا چهار قانون جرائم رایانه‌ای جرم بوده و مرتکبان تحت پیگرد قضائی قرار می‌گیرند.

با توجه به گلایه بسیاری از افراد درباره نرم‌افزار ارتباطی که شماره شخص در آن مشخص نیست و ایجاد مزاحمت می‌کند آیا امکان پیگیری چنین مزاحمت‌هایی با توجه به مشخص نبودن اطلاعات همچون شماره تلفن از طریق پلیس فتا امکان‌پذیر است؟
مطابق قوانین جزائی کشور ایجاد مزاحمت، توهین، افترا و … جرم محسوب شده و خاطیان برابر قانون مجازات اسلامی، قانون جرائم رایانه‌ای و سایر قوانین جزائی به مجازات جرم ارتکابی محکوم می‌شوند. دراین‌باره پرونده‌های بسیاری در پلیس فتا تشکیل‌شده است این پلیس خاطیان و مجرمان را شناسایی و جهت سیر مراحل قانونی در اختیار دستگاه محترم قضایی کشور قرار داده است.

مجازات ایجاد مزاحمت در نرم‌افزارهای ارتباطی مانند لاین، تلگرام و … چیست و اگر مزاحمت‌های ایجادشده خارج از کشور باشد امکان پیگیری و برخورد وجود دارد؟
اگرچه پی‌جویی جرائم با منشأ خارجی در تمام کشورهای دنیا با مشکلات فراوانی روبه‌رو است اما با توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی و قضایی هیچ جای جهان برای مجرمان سایبری امن نخواهد بود و پلیس فتا به دنبال توسعه این روابط است. ضمن اینکه باید تأکید کنیم همایش سایبری بین‌المللی که در خردادماه سال جاری به میزبانی این پلیس برگزار شد نیز در راستای توسعه و تقویت روابط بین‌المللی با همکاری سازمان اینترپل یا IGCI برگزار شد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد نظارت بر پیام‌های ارسال‌شده از طریق نرم‌افزار ارتباطی در حال حاضر وجود ندارد امکان برخورد با پیامک‌های غیراخلاقی فراهم نیست در این زمینه چه برنامه‌ای در دستور کار خوددارید؟
امروز چالش بزرگ تمامی پلیس‌های سایبری دنیا و دولت‌ها و کاربران متبوع آن‌ها جرائم سایبری فراملی است که باعث ایجاد خسارت‌های فراوان به آن‌ها می‌شود، بر همین اساس برای تنگ کردن عرصه برای مجرمین بین‌المللی سایبری تمامی پلیس‌های سایبری و بخش‌های مقابله با جرائم سایبری کشورها و همچنین اکثر ظرفیت‌های بین‌المللی ( سازمان اینترپل، پروای درهای بزرگ و … ) در حال نزدیک شدن به یکدیگر به‌صورت ویژه و قابل‌توجه هستند.
بهترین و مهم‌ترین ابزار را برای مقابله با جرائم سایبری فراملی با توجه به تعارض قوانین فراملی کشورها توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی لحظه‌ای و آنلاین می‌دانند، بسترهای بسیار مناسبی شکل‌گرفته است و امروز پلیس فتا با بسیاری از پلیس‌های سایبری و سازمان‌های بین‌المللی پروای درهای بزرگ و … برای مقابله با جرائم سایبری ارتباط آنلاین و لحظه‌ای دارد و عرصه را بر مجرمان سایبری بین‌المللی تنگ خواهد کرد.
لازم به ذکر است پرونده‌های بین‌المللی بسیاری بر اساس شکایت و دستور مقام قضایی در حوزه بین‌الملل به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول