اپیدمی شبکه های اجتماعی، تهدیدی با چاشنی عادت

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از شبستان،  رشد روزافزون استفاده از اینترنت و در کنار آن شبکه‌های اجتماعی بیشترین زمان و وقت همه افراد جامعه را درگیر خودکرده است و به‌جرئت می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد از افراد تمامی اوقات فراغت و حتی زمان روزمره خود را صرف استفاده از این تکنولوژی می‌کنند.

در چند سال گذشته استفاده از تلفن‌های هوشمند تا این اندازه رواج نداشت و بیشترین استفاده از تلفن همراه برای برقراری ارتباط و ارسال پیامک بود، اما امروز توسعه انواع گوشی‌های هوشمند و رقابت بازار این وسیله ارتباطی بیشترین دغدغه افراد جامعه را به خود اختصاص داده است.

بالطبع یکی از کاربردهای این وسیله، برقراری ارتباط اینترنتی و وجود شبکه‌های اجتماعی ویژه تلفن همراه است که هرروز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و افراد زیادی را جذب خود می‌کند.

شبکه اجتماعی تلگرام در بازه زمانی کوتاه بیشترین مخاطب و استفاده‌کننده را جذب خود کرد و گوی سبقت را از دیگر شبکه‌های اجتماعی ربود و امروزه شاهد هستیم بیشتر افراد جامعه اعم از زن و مرد و پیر جوان عضو این شبکه هستند.

گروه‌هایی با اقسام مختلف در کلیه حرفه‌ها در این شبکه اجتماعی تشکیل شد که با عناوین همچون دوستان، ورزش و سلامت، آشپزی، فرهنگ و هنر، لباس و پوشاک، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، تغذیه، موسیقی، … به‌سرعت افزایش یافت، به‌گونه‌ای که خیلی از افراد روزانه خواسته و یا ناخواسته به این گروه‌ها دعوت می‌شوند و هر کس به‌تناسب ارتباطات خود عضو چندین گروه تلگرامی است.

نفس کلی این گروه‌ها اگر در راستای هدف تشکیل آن دنبال شود، مفید و آموزنده است و می‌تواند اطلاعات زیادی به اعضای گروه منتقل کند، اما متأسفانه خط فکری همه افراد یکی نیست و بعضاً شاهد هرج‌ومرج‌ها و دلخوری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی فرهنگ خاص خود را دارد و لازم است با ترویج این فرهنگ و بر اساس قانون حاکم بر آن حرکت کنیم تا از پیش آمدن آشفتگی‌ها جلوگیری و به ماندگاری گروه‌های که اطلاعات مفیدی به خوانندگان می‌دهند کمک کرده باشیم.

مهم‌ترین ابزار برای پرسه زدن در فضای سایبر احترام متقابل، تعامل بر محور تکریم و کرامت انسانی و نیل به خرد جمعی است که لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی شود.

به‌روز بودن، انتقال اخبار و اتفاقات و گسترش سریع در فضای مجازی و سایبر را می‌توان یکی از نقاط مثبت شبکه‌های اجتماعی برشمرد اما متأسفانه پخش شایعات و تخریب شخصیت‌ها نیز کم دیده نمی‌شود و همواره به معضلی برای افراد جامعه تبدیل‌شده است.

مطالب غیر مرتبط و تکراری در تمامی گروه‌ها نیز یکی از مسائل قابل‌توجه است، به‌گونه‌ای که شاهد هستیم در فاصله زمانی کوتاه مطلبی در بیشتر گروه‌ها بازنشر می‌شود که افراد را خسته و دل‌زده می‌کند و می‌توان به‌عنوان یکی از معضلات شبکه‌های اجتماعی نام برد.

باوجوداین مسائل و اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران به معضلات شبکه‌های اجتماعی، همچنان افراد ترجیح می‌دهند این رویه ادامه داشته باشد و نرم‌افزاری با تسخیر گوشی‌های همراه آن‌ها را تحت سلطه خود درآورد که فقط می‌توان کلمه عادت به شبکه‌های اجتماعی را به آن برچسب زد.

هرچند مزایا و فواید این نوع از تکنولوژی را نمی‌توان نادیده گرفت اما اگر هر کس به‌نوبه خود برای این معضل آسیب‌شناسی نکند و اجازه دهد یک شبکه اجتماعی بیشترین زمان استراحت و اوقات فراغتش را درگیر کند، قطعاً شاهد لطمات جبران‌ناپذیری به فرد و افراد جامعه خواهیم بود.

لازم است افراد نسبت به آسیب‌های اجتماعی همچون ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها، انزوا و افسردگی، کمرنگ شدن حجب و حیا، سلامت روحی و جسمی، از بین رفتن حریم خصوصی، زوال ارتباطات رودررو، وابستگی، اعتیاد به فضای مجازی، کم شدن مهر و عاطفه در بین اعضای خانواده، بالا بودن سطح انتظارات، دور شدن از مطالعه، شفاف نبودن روابط، تزریق شدن اطلاعات غلط و مواردی زیادی ازاین‌دست هشیار باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول