خرید از پشت ویترین های مجازی

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از هفته‌نامه صدا ، همه‌چیز در بساطشان پیدا می‌شود. بعضی صفحه‌ها عین بازار شام است؛ یکی به اروپا رفت‌وآمد دارد و از کفش و لباس گرفت تا ظرف و ظروف سفارش می‌گیرد. یکی از آمریکا آمده و هرچه آورده ریخته وسط برای فروش. بعضی صفحه‌ها هم تخصصی کار می‌کنند؛ فقط کیف و کفش، آن‌هم دست‌دوز یا فقط لباس‌های برند اروپایی. هرکس برای خودش قوانینی دارد؛ یکی در صفحه‌اش تبلیغ پیج های دیگر را می‌کند تا اگر شد به‌جز فروش محصولاتش درآمدی هم از این راه داشته باشد. یکی «تبلیغ ممنوع» را بالای صفحه‌اش نوشته تا کسی سراغش نیاید و کسب‌وکارش را آلوده آگهی‌های بازرگانی نکند.
بعضی هم آن‌قدر نسبت به کالاهایشان اظهارنظر و بعضاً حرف‌های نامربوط شنیده‌اند که بالای صفحه نوشته‌اند توهین= بلاک. مشتری‌های این ویترین‌های آنلاین گذشتن از هفت‌خوان ترافیک و شلوغی و تنگی وقت را با پرسه زنی در صفحه‌های مجازی عوض کرده‌اند تا آنچه را که می‌خواهند به‌جای گز کردن و خسته شدن با استرول کردن پیدا کنند و همزمان به بقیه کارهایشآن‌هم برسند. نه درگیر مسافت‌ها شوند و نه مجبور باشند به چندین مغازه و فروشگاه سر بزنند.
آن‌ها یک‌راه مدرن‌تر پیداکرده‌اند؛ یک شبکه موبایلی عکس محور که هرچه می‌خواهند در فروشگاه‌هایش پیدا می‌شود. در این میان کارهای هنری دست‌ساز که بیرون از اینستاگرام به‌سختی باقیمت‌های مناسب پیدا می‌شوند جای خود را میان کاربران بازکرده‌اند و طرفداران زیادی دارند. پرسه زدن در این فروشگاه‌ها هم مجانی است و اگر بعد از گشتن و پرس‌وجو کردن خرید نکردید کسی چپ‌چپ نگاهتان نمی‌کند.
ویترین‌های خاص و ارزان
کیف و کفش‌های گل‌دار و طرح دار را باهم ست کرده و از هرکدام جداگانه عکس گرفته. قیمت هر ست زیر عکس نوشته‌شده و هرکس بخواهد یکی از آن‌ها را داشته باشد کافی است روی تلگرام پیام بفرستد و سفارش بدهد. بعد ستی که انتخاب کرده دم در خانه‌اش فرستاده می‌شود. هزینه پیک هم به عهده مشتری است.
شبنم فریدفر صاحب یکی از پیج های فروش دست‌سازهای هنری درباره دلایلی که باعث شده مردم به خرید اینترنتی روی بیاورند می‌گوید: «خرید اینترنتی تا حدودی محبوبیت دارد ولی هنوز نتوانسته از بازار سنتی موفق‌تر عمل کند. همان‌طور که می‌دانید الآن ما در عصر الکترونیک هستیم و خیلی از افراد به‌جای اینکه به کارهای دیگری بپردازند مشغول کار کردن با گوشی و اینترنت هستند و یکی از بزرگ‌ترین تفریحات مردم گشتن در همین پیج های اینستاگرام است. بنابراین روزانه محصولات زیادی را در پیج ها می‌بینند؛ محصولاتی که شاید خاص‌تر و بهتر از کالاهای بعضی از مغازه‌ها باشند و فکر و خلاقیت پشتشان است.»
این دانشجو دکترای داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهرآن‌که به کارش بیشتر به چشم علاقه نگاه می‌کند تا درآمدزایی، قیمت مناسب را هم یکی از عوامل مؤثر در رواج خریدهای آنلاین می‌داند و می‌گوید: «واسطه‌ها در این شکل خرید کردن کم شده و اکثر افرادی که پیج دارند یا خودشان تولیدکننده هستند یا واردکننده. ضمن این‌که باوجود ترافیک زیاد، مردم ترجیح می‌دهند برای خرید مسافتی را طی نکنند و محصول با پست و پیک به دستشان برسد.»
او درباره مشتری‌های صفحه اینستاگرامش این‌طور توضیح می‌دهد: «بیشتر مشتری‌های پیج من اهالی شهرستان‌ها هستند. تنوع محصول در شهرهای کوچک‌تر کمتر است و خاص بودن محصولات دست‌ساز برای آن‌ها جذاب است. علاوه بر این، تولیدکننده‌ها در اینستاگرام کسانی هستند که ایده خوبی دارند اما سرمایه کافی ندارند و حالا از این طریق کارشان را به مشتری می‌رسانند.»
اعتماد به‌عکس‌های مجازی
شبنم می‌گوید بیش از آن‌که به فکر درآمدزایی از این کار باشد به کارآفرینی در آینده برای دیگران و پرداختن به طراحی و آموزش است. درس‌ها و داروسازی برای او زمان زیادی باقی نگذاشته و نمی‌تواند بی‌نهایت سفارش بپذیرد. بااین‌حال برای دریافت تعداد سفارشی که راضی‌اش کند نیاز به جلب اعتماد دارد. او درباره دشواری‌های جلب اعتماد مشتری‌های آنلاین این‌طور توضیح می‌دهد: «جلب اعتماد در فضای مجازی کار سختی است. من خودم هنوز به‌سختی به بعضی از پیج ها اعتماد می‌کنم و این حق را به بقیه افراد هم می‌دهد که تردید کنند. اما خودم برای اینکه متوجه شوم می‌توانم به یک پیج اعتماد کنم یا نه اول به تعداد فالوده‌اش و پست‌هایش دقت می‌کنم و اینکه پست‌ها در زمان کوتاهی به‌روز شده باشند. البته این راه خوبی نیست.
خیلی‌ها هم نمی‌توانند اعتماد کنند و با راه‌های مختلفی تلاش می‌کنم اعتمادشان را جلب کنم. مثلاً اینکه هزینه کامل را ابتدا کار دریافت نمی‌کنم و بیعانه می‌گیرم تا بقیه هزینه موقع تحویل پرداخت شود. یکی دیگر از راه‌های جلب اعتماد در دسترس بودن و پاسخگویی به مشتری و نظرات اوست.»
در خریدهای اینترنتی امکان لمس کالا و تشخیص مرغوبیت آن وجود ندارد. این اوصاف خریداران چطور باید تنها بادیدن یک عکس در مورد کالای موردنظریان تصمیم بگیرند؟ شبنم می‌گوید: «من سعی می‌کنم عکس‌های باکیفیت منتشر کنم تا رنگ محصول به‌درستی نشان داده شود و از تمام زوایای کارها عکس وجود داشته باشد تا مشتری بادید باز بتواند خرید کند. کارهای من دستی هستند و این یعنی هر بار باید کار را از اول تولید کنم و برای مشتری بفرستم. پس تمام سعی‌ام را می‌کنم که کاملاً کپی عکس باشد و زمانی که به دست مشتری می‌رسد در صورت عدم رضایتش آن را با هزینه خودم پس می‌گیرم و دوباره ترمیم می‌کنم. البته با حساسیتی که به خرج داده‌ام تابه‌حال این اتفاق نیفتاده است.»
نماد اعتماد برای فروشگاه‌های مجازی
نماد اعتماد وزارت صنعت و معدن یکی از راه‌هایی است که کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند با داشتن آن اعتبارشان را به رخ مشتری بکشانند. بااین‌حال شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینستاگرامی واجد شرایط دریافت این شنان نیستند و در دستورالعمل وزارت خانه حرفی از این فروشگاه‌ها به مان نیامده است. شبنم دراین‌باره می‌گوید هنوز تلاشی برای دریافت نشان اعتماد نکرده است. در توضیح دلیلش می‌گوید: «هدف‌های بزرگی برای کارم دارم و در فکر ثبت برند هستم. زمانی که فروشم بیشتر شود حتماً دنبالش می‌رودم. به نظر من این نشان نوعی حمایت از کار محسوب می‌شود و یک نیاز ضروری است.»
برخلاف صفحاتی که صرفاً در شبکه‌های اجتماعی موجودیت دارند، سایت‌های ثبت‌شده که در شبکه‌های اجتماعی هم صفحه دارند می‌توانند نماد اعتماد را به پشتوانه سایت و مشخصات حقیقی‌شان دریافت کنند. سمیه سهیلی مسئول یکی از صفحه‌های فروش تولیدات هنری ازجمله کیف و کفش، شال و تی‌شرت و… در اینستاگرام می‌گوید: «فروشگاه اینستاگرامی ما وابسته به سایتمان است که دو سه ماه بعد از راه‌اندازی در سال ۹۲ نماد اعتماد وزارت صنعت و معدن را هم دریافت کرده. درواقع پشتوانه پیج ما سایت است که آدرس و تلفن ثابت دارد.»
او درباره نحوه دریافت نماد اعتماد می‌گوید: «وزارتخانه لیستی از سایت‌های مورد تأیید دارد که در سایت نماد اعتماد قرار داده‌شده شامل مشخصات ظاهری و برنامه‌نویسی سایت، مدارک مربوط به مالکیت سایت و مکانی که در آن به فعالیت می‌پردازد. پس از انجام موارد چک‌لیست، درخواست اینترنتی ارسال شد و دو روز بعد نهایتاً کد نمال ارسال شد و ما آن را روی سایت قراردادیم.»
سود اینستاگرامی چقدر است؟
بسیاری از تولیدکنندگان لوازم دست‌ساز و لباس‌ها و کیف و کفش دست‌دوز در اینستاگرام بسیار فعال به نظر می‌رسند و هرروز طرح‌های تازه‌ای ارائه می‌کنند و سفارش می‌گیرند. اما آن‌طور که بعضی از آن‌ها به صدا می‌گویند درآمد چندان بالایی از این راه ندارند.
شبنم مسئول یکی از صفحات دست‌سازهای هنر درباره این‌که فروشگاه کوچک اینستاگرامی هزینه‌های زندگی‌اش را تأمین می‌کند یا نه می‌گوید: «من از کار پیج های دیگر خبر ندارم ولی به نظرم این کار به‌تنهایی نمی‌تواند هزینه زندگی را تأمین کند و باید در کنار شغل دیگری قرار بگیرد. البته بعضی از پیج ها هستند که عکس محصولات سایت‌های خارجی را می‌گذارند و پس‌ازاینکه سفارش گرفتند و پول را دریافت کردند آن محصول را با سودی که از قبل برای خودشان برداشته‌اند سفارش می‌دهند.
خب این کار نه نیاز به سرمایه خاصی دارد و نه وقت زیادی می‌گیرد. ولی کار من مثل خیلی از افراد دیگر صنایع‌دستی است و حداقل سرمایه کوچکی باید داشته باشم تا مواد اولیه را بخرم و یک نمونه برای نشان دادن تولید کنم. کار من فعلاً درآمد خیلی بالایی ندارد چون هرچقدر که درآمد کسب می‌کنم برای خرید مواد اولیه و تولید محصولات جدیدتر و خلاقانه‌تر خرج می‌کنم.»
سمیه فروشنده لباس‌های دست‌دوز هم معتقد است خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به‌واسطه سایت‌های پیشروی دیگر کم‌کم جایگاهش را میان مشتریان پیداکرده. مشتریان این نوع خریدوفروش هم افرادی هستند که زمان کافی برای خرید و دیدن پاساژها ندارند و ترجیح می‌دهند کالای مناسب را اینترنتی انتخاب کنند. علاوه بر این کسانی که قرار است هدیه مناسبی را در زمان کوتاهی تهیه کنند سراغ فروشگاه‌های اینترنتی می‌آیند و از پروسه گشتن در شهر به دنبال هدیه مناسب صرف‌نظر می‌کنند. بااین‌حال او می‌گوید هنوز درصد خرید مردم از فروشگاه‌های آنلاین بسیار پایین است و عده زیادی خرید حضوری در دنیای واقعی را ترجیح می‌دهند.
فروشنده یکی از صفحه‌های پتینه کاری در اینستاگرام دراین‌باره می‌گوید: «برای من هنرمند هم راحت‌تر این است که فروشگاهم مجازی باشد چون نه هزینه‌های بالای اجاره مغازه را دارد و نه رفت‌وآمد و مالیات و… درهرصورت امکان تأسیس مغازه را نداشتم اما حالا این امکان اجازه می‌دهد که همزمان با انجام کارم به بچه‌هایم رسیدگی کنم و سفارش‌هایم را هم بگیرم. بااین‌حال اینجا باید خیلی پیگیر و فعال باشی و تبلیغات کنی تا آمار صفحه‌ات بالا برود و خوب سفارش بگیری.»
پیج هایی برای فروشگاه‌های واقعی
وابستگی پیج های فروش اینستاگرامی به دنیای بیرون مختص سایت‌ها نیست. بعضی از این پیج ها هم به فروشگاه‌هایی در دنیای واقعی وابسته‌اند و برای اجناس موجود در آن‌ها سفارش می‌گیرند. بعضی تنها از صفحه مجازی برای تبلیغ استفاده می‌کنند و بعضی دیگر ارسال اینترنتی هم دارند. یک فروشگاه دکوراسیون خانه در میدان ونک در پیج اینستاگرامش تصویر کالاها را منتشر کرده  و با درخواست مشتری‌ها تصاویر دقیق‌تری را هم از طریق وایبر و تلگرام برای آن‌ها می‌فرستد. مخاطبان صفحه می‌توانند کالای موردنظرشان را انتخاب کنند تا از فروشگاه به آدرسشان ارسال شود.
بسیاری از فروشندگان لباس و مزون‌های خانگی هم از این روش برای فروش استفاده می‌کنند. یکی از مزون‌های مانتو و لباس زنانه در شهرک غرب اینستاگرام را وسیله اصلی تبلیغاتش کرده و برنامه شوها و تخفیف‌هایش را در پیج اعلام می‌کند. در آخرین پست‌های این صفحه خبر حراج و تخفیف مانتو منتشرشده و مخاطبان زیادی از عدم پاسخ‌گویی روی وایبر گله کرده‌اند. مسئولان صفحه هم شلوغی مزون و تعداد بالای سفارش‌های وایبری و تلگرامی را دلیل تأخیر در پاسخگویی اعلام کرده‌اند و از مشتریانشان خواسته‌اند تا دریافت پاسخشان صبور باشند.
وارداتی‌های سفارشی
هرازگاهی تصاویری از سفارش‌های تازه‌رسیده از اروپا منتشر می‌کند تا مشتریان بالقوه را تشویق به سفارش دادن کند. بسته‌های کفش و لباس نمونه‌های همان تصاویری هستند که پیش‌تر در پیج منتشرشده. گاه‌گداری هم عکسی منتشر می‌کنند از پیغام یکی از مشتری‌ها که بعد از تحویل جنسش ذوق‌زده شده و بابت کیفیت خوب و زیبایی‌اش تشکر می‌کند.
یکی از فروشگاه‌های اینستاگرامی که در سفارش لباس‌های برند اروپایی را می‌گیرد در آخرین پست‌های صفحه تصویر تعدادی از کفش‌های یک برند مشهور را منتشر کرده و سایزهایی که قابل سفارش است را مشخص کرده است. زیر پست‌ها تأکید کرده که ارسال هر یک از سفارش‌ها ۲۰ تا ۳۵ روز طول می‌کشد. مشتری‌های این برندها هم صفحه را در جست‌وجوهایشان پیدا می‌کنند و به سفارش موردنظرشان می‌رسند.
لباس و کفش و لوازم دکوراسیون خانگی از محبوب‌ترین کالاهای سفارشی در اینستاگرام هستند و صفحات زیادی در این رابطه مشغول سفارش گرفتن و واردکردن کالا هستند. مشتریان آن‌ها هم نه دغدغه واریز پول به خارج از کشور را دارند و نه کشتی‌ها و پروازهایی که قرار است کالایشان را به دستشان برساند. آن‌ها جنس را بدون هیچ دردسری دم در خانه تحویل می‌گیرند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول