لطفا هر طور راحتید ننویسید

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خبرآنلاین، چند روز قبل با چند نفر از همکاران درباره سبک نگارش در ورقه‌های امتحانی دانشجویان صحبت می‌کردیم. همه اشتراک نظر داشتیم که هرسال وضع نگارش عجیب‌تر می‌شود. از معلمان دبیرستان هم این موضوع را شنیده بودم. اینکه در سال‌های اخیر، زبانِ نوشتن؛ محاوره‌ای و غلط‌های املایی هم بسیار زیاد شده است.

نکته جالب آنکه یکی از معلمان دبیرستان هم برایم تعریف می‌کرد که وقتی به دانش‌آموز می‌گویم به‌جای «اصلاً» یا «اصلن» ننویس «اسن»، پاسخ او آن بود که همه‌جا این‌طور می‌نویسند. وقتی می‌پرسم منظورت از همه‌جا کجاست؟ می‌گوید: تلگرام!

دوست دیگری تعریف می‌کرد که چون عمل نوشتن در این روزها فقط به تلگرام محدودشده است چند روز قبل در یک نامه اداری دچار تردید شده بود که بین «لطفاً »،«لتفن » و «لودفن » کدام‌یک درست است؟ واقعیت آن است اگر همین‌طور پیش برویم در چند سال آینده زبان فارسی نابود خواهد شد.

به این کلمات توجه کنید: «عحسن »(احسنت)، «کصافط »، «جک »، «این ب اون در »، «مصلا »، «عمانت ». می‌بینید که هیچ قاعده مشخصی در به‌کارگیری این کلمات وجود ندارد؛ مثلاً «خواهش » به «خاهش » تبدیل می‌شود و «جوک » به «جک »! بعضی‌ها «لطفاً » را «لطفن » و بعضی‌ها هم «لدفن » می‌نویسند.

مسئله آن است که می‌توان نوشتن «اینقد » به‌جای این‌قدر یا «فک کنم » به‌جای فکر کنم را درک کرد ولی فهم «عحسن » به‌جای احسنت بسیار دشوار است. یک مطالعه نشان می‌دهد که برخی از اعضاء شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند لوندی، شیطنت، بامزگی، شوخ‌طبعی و طنازی خود را با دست بردن در نحوه نگارش کلمات نشان دهند. کاش بتوانیم دقت کنیم و این کار را نکنیم. مسئله؛ بکار بردن کلمات بیگانه یا غیر بیگانه، یا نگارش فارسی یا فینگلیش نیست. با این عمل، مسئله رشته‌رشته کردن شاهنامه فردوسی و آتش زدن آن و پریدن از روی آن است!

انتهای پیام/.

One comment

  • جیم میم

    بسیار سپاسگزارم از توجهتون به طرز نوشتن مردم
    اما وقتی در سایتهای خبریه ما هم هیچ توجهی به طرز املا و انشاء اخبار نمیشه چه انتظاری از مردم کوچه و بازار فضای مجازی میشه داشت؟
    نمونش:
    رابطه پنهانی با همسایه سابق منجر به جنایت در پارک چیتگر ختم شد
    یا
    در زلزله بویین زهرا که در سرزمینی به وسعت چهل هزار کیلومتر مربع روی داد، بیش از یکصد و ده روستا با خاک یکسان شد و خسارات مالی بسیاری نیز به جا گذاشت
    و هزاران غلط املایی که مشخصه سهوی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول