خیانت خانوادگی، عوارض اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، مجید ابهری درباره دلایل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و مضرات آن،‌ اظهار داشت: قبل از ورود به هر فناوری، ابتدا باید در مورد کاربرد آن، بسترسازی فکری و فرهنگ‌سازی مناسب، به عمل آید. در غیراین‌صورت فناوری جدید، نه‌تنها محاسن خود را نشان نمی‌دهد، بلکه عوارض و آسیب‌هایی را به جامعه تحمیل می‌کند.
این جامعه‌شناس بابیان اینکه ۴۰ درصد از جوانان ایرانی به اینترنت معتاد شده‌اند، تصریح کرد: جوانان تقریباً حدود ۲ تا ۵ ساعت از زمان خود را در روز، صرف گذراندن در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. در کنار فضای سایبری، نرم‌افزارهای تلفن همراه مثل تانگو،‌ اینستاگرام، وایبر، واتس‌اپ و امثال آن نیز، مزید بر علت شده‌اند.
ابهری با اشاره به بررسی‌های میدانی انجام‌شده، گفت: نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر استفاده‌کنندگان از این شبکه‌ها، فقط به ارسال، دریافت جک و تصاویر مختلف روی آورده‌اند و می‌توان گفت تنها ۵ درصد از مبادلات مجازی، به نکات علمی و فرهنگی اختصاص دارد.
وی افزود: تنها حسن جذاب این‌گونه فضاها برای جوانان که نیاز به دیده شدن دارند، این است که دیده می‌شوند. درصد زیادی از جوانان ایرانی فقط برای همین موضوع، عضو شبکه‌های اجتماعی می‌‌شوند.
این جامعه‌شناس بابیان اینکه تزلزل در زندگی روزمره افزایش و روابط اجتماعی و تعاملات عاطفی کاهش‌یافته است، اظهار داشت:‌ ازنظر روانی نیاز به دیده شدن باعث می‌شود که وقتی یک جوان یا نوجوان عکس موردنظر خود را در این‌گونه فضاها قرار داده و توسط دیگران لایک شد، به‌نوعی ارضای روانی می‌شود. همچنین لایک‌ها باعث تفاخر جوانان شده و گاهی تعداد آن را به رخ یکدیگر می‌کشند.
ابهری نبود سرگرمی‌های ارزان‌قیمت و نشاط اجتماعی را یکی از عوامل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: عدم فرهنگ‌سازی توسط خانواده،‌ نهادها، رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی، متولی باعث گسترش این آسیب شده است.
وی گفت: زمانی که در یک میهمانی حضور داریم، مشاهده می‌کنیم هر یک از فرزندان در گوشه‌ای نشسته و مشغول بازی با موبایل یا تبلت خود هستند و حتی این ویروس به بزرگ‌ترها سرایت کرده که منجر به تنزل تعاملات اجتماعی و عاطفی می‌شود.
این جامعه‌شناس با اشاره به راه‌های جلوگیری از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: اولین قدم، فرهنگ‌سازی و آموزش است. باید راه‌های جایگزین مناسب باسن، شخصیت اجتماعی و تحصیلات در نظر گرفته شود تا بتوان افراد را از ورود بیش‌ازحد به این فضاها منع کرد.
ابهری گفت: اعتیاد به اینترنت مشابه اعتیاد به مواد مخدر است؛ چراکه وقتی برای چند لحظه اینترنت قطع یا دسترسی به آن ضعیف می‌شود، نوعی از اضطراب و دلهره در افراد به وجود می‌آید که مشابه همان عوارض عدم دسترسی به مواد مخدر است.
وی با اشاره به تقلب هویتی در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: عشق‌های کاذب و تقلب در هویت افراد، باعث بروز ناهنجاری‌های مختلف شده است. دیده‌شده که پسر خود را دختر معرفی کرده است که زمان روبرو شدن باهم،فاجعه رخ می‌دهد.
این جامعه‌شناس به ارتباط‌های فرا زناشویی در پی استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از عوارض اعتیاد به این شبکه‌ها، نواقص زناشویی و خیانت خانوادگی است. برخی اوقات زن و مرد صرفاً برای سرگرمی وارد این فضاها می‌شوند، ولی کم‌کم و آهسته در دام دوستی و عشق کاذب می‌افتند که این موضوع باعث ایجاد انحراف اخلاقی و اختلاف زناشویی می‌گردد. بنده در بین مرجعان خود مشاهده کرده‌ام که زن‌وشوهری به خاطر عشق کاذب به وجود آمده، طلاق گرفته‌اند.
ابهری تصریح کرد: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مشکلات جسمانی همچون بیماری‌های گوارشی، سوءتغذیه، چاقی مفرط، کندی دستگاه گردش خون، دردهای ارتوپدی و استخوانی،‌کج شدن ستون مهره‌ها، ضعف بینایی، تشنج عصبی، درد در ناحیه انگشتان و گردن را به وجود می‌آورد. ازنظر روانی فرد، مبتلابه اضطراب، افسردگی، انزوا، گوشه‌گیری، کاهش تعاملات اجتماعی و عاطفی می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول