مراقب شماره‌های مجازی در پیام‌رسان‌های موبایلی باشید

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از آریا، سرگرد «کیانی» گفت: یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارها در خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایل، نرم‌افزارهای شماره ساز مجازی است که به کاربران این شبکه اجازه می‌دهد با داشتن شماره‌های مجازی علاوه بر ناشناس ماندن در شبکه‌های اجتماعی زمینه فعالیت تبلیغاتی نیز داشته باشند.
وی افزود: متأسفانه مجرمان سایبری از این قابلیت سوءاستفاده می‌کنند و در تلاش هستند تا در شبکه‌های اجتماعی موبایل قربانیان خود را به دام بیندازند.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا بابیان اینکه شماره‌های مجازی با توجه به نوع نرم‌افزار مورداستفاده، پیش‌شماره کشور خارجی خاصی را برای کاربر درست می‌کند، تصریح کرد: این امر باعث شده تا مجرمان سایبری از عدم اطلاع برخی کاربران و یا حسن اعتماد آنان در این خصوص سوءاستفاده کند و کلاه‌برداری نیجریه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی موبایلی اجرا کند.
وی ادامه داد: کاربران مراقب باشند و به‌هیچ‌عنوان به پیام‌های خصوصی که ادعا دارند پسر پادشاه مخلوع یک کشور آفریقایی هستند و برای خروج ثروت خود نیاز به کمک شما دارند یا اینکه چوپان هستند و گنجی یافته‌اند توجه نکنند چراکه این پیام‌ها دروغ است و از سوی مجرمان سایبری برای دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی ارسال‌شده است.
سرگرد «کیانی» گفت: شماره‌های مجازی بهترین وسیله برای فریب کاربران شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه است چراکه شاهد انتشار انواع پیامک‌ها در این شبکه‌ها برای کاربران به‌صورت خصوصی هستیم که ادعا دارند کاربر موردنظر در مسابقه برنده‌شده است و باید برای دریافت جایزه خود اقدام به واریز وجه یا دادن شماره کارت‌بانکی خود کند.
وی اخذ ویزا برای کشورهای خارجی را شگرد دیگر مجرمان سایبری در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با شماره‌های مجازی بیان کرد و افزود: فروش مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های خارجی و … را هم باید از دیگر ترفندهای مورداستفاده مجرمان سایبری در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با شماره‌های مجازی برشمرد.
سرگرد «کیانی» دیگر ترفند مجرمان سایبری با شماره‌های مجازی را ترفند حراج عنوان کرد و گفت: این مجرمان با این شگرد کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی می‌کنند و اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت می‌برند.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا خواستگاری از دختران جوان را یکی دیگر از ترفندها و یا کلاه‌برداری مجرمان در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه عنوان کرد و ادامه داد: مجرمان سایبری از این طریق با درخواست ارسال عکس‌های خصوصی از کاربران در مراحل بعدی اقدام به اخاذی از قربانی می‌کنند.
وی به خانواده‌ها نیز توصیه کرد که مراقب فعالیت سایبری فرزندان خود باشند، به‌خصوص به فرزندان خود ارتباط در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران را آموزش دهند.
سرگرد «کیانی» همچنین به کاربران شبکه‌های اجتماعی توصیه کرد به‌هیچ‌عنوان اطلاعات خصوصی و مهم خانوادگی و کاری خود را در شبکه‌های اجتماعی موبایل منتشر نکنند و یا به اشتراک نگذارند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول