بلوغ زودرس، نتیجه دسترسی آزاد کودکان به شبکه‌های اجتماعی

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گرچه استفاده از اینترنت همه‌گیر شده و به گروه سنی خاصی تعلق ندارد، اما استفاده از آن توسط کودکان به دلیل اینکه در سنین رشد هستند و بر آینده‌ی آن‌ها تأثیرگذار است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از پیامدهای استفاده از اینترنت توسط کودکان ابتلا به بلوغ زودرس در آن‌ها هست. درگذشته شاید به‌ندرت می‌شنیدیم که کودکی دچار بلوغ زودرس شده که آن‌هم مربوط به مسائل ارثی می‌شد.

فرهادی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره خانواده در گفتگوی اختصاصی با گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با بلوغ زودرس در فضای اینترنت گفت: به‌طورمعمول تغییرات مربوط به بلوغ باید در اوایل و اواسط نوجوانی یعنی در فواصل بین ۱۱ تا ۱۶ سالگی رخ دهد. گاهی تغییرات جسمانی و فیزیکی مربوط به بلوغ درزمانی پیش از انتظار روی می‌دهند که به آن بلوغ زودرس می‌گویند.

وی ادامه داد: عواملی ازجمله وراثت، تغذیه و ورزش، سلامت بدن، تجربیات خانوادگی و محیط بر زمان‌بندی بلوغ تأثیر می‌گذارند. این عوامل می‌توانند زمان بلوغ کودکان را به تأخیر انداخته یا موجب بلوغ زودرس شوند. در این میان استفاده از اینترنت توسط کودکان بر برخی از این عوامل تأثیرگذار است.

فرهادی بیان داشت: دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت به‌سادگی، در هرزمانی از شبانه‌روز و بدون هیچ محدودیت و جداسازی سنی امکان‌پذیر است. کودک با مراجعه به اینترنت به‌راحتی می‌تواند به مطالبی که در جامعه قبح محسوب می‌شود دسترسی پیدا کند. همچنین با پیدایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، واتس‌اپ، وایبر و…. در مدتی کوتاه دسترسی راحت به جنس مخالف، تصاویر و اطلاعاتی از قبیل پورنو و ….. میسر شده است.

والدین حتی از این موضوع خوشحال‌اند که فرزندشان به‌جای اینکه در کوچه و محیط ناامن بیرون باشند در خانه سرگرم تبلت یا کامپیوتر خود می‌باشند غافل از اینکه فضای مجازی می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول