چگونه تلگرام، واتس‌اپ را شکست داد

گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از هفته‌نامه صدا، بیست‌وچهار ماه پیش وقتی اپلیکیشن تلگرام روانه بازار شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی برسد که این اپلیکیشن رقیب جدی واتس‌اپ در حوزه اینترنت باشد.مدت زیادی از ساخت و معرفی تلگرام نگذشته که این شرکت به‌عنوان رقیب اصلی و جدید واتس‌اپ درآمده است. اپلیکیشن تلگرام که توسط شرکت VK.com ساخته‌شده ادعایی عجیب کرد که باعث نگرانی واتس‌اپ شد.
شرکت VK.com ادعا کرده است که به‌طور متوسط ۵۰ میلیون کاربر فعال از سراسر جهان از این برنامه استفاده می‌کنند که این کاربران روزانه بیش از یک میلیارد و دویست میلیون پیام ردوبدل می‌کنند. این شرکت در ادعای دیگر اعلام کرد که ما به‌طور متوسط در هفته یک‌میلیون کاربر را از سراسر جهان جذب می‌کنیم. این اعداد و ارقام ادعاشده از طرف شرکت تلگرام باعث شد مدیران واتس‌اپ به فکر تغییراتی در ساختار این ابزار ارتباطی باشند.
روند رو به رشد تلگرام
عملکرد تلگرام مانند واتس‌اپ است و فقط در برخی موارد با پیام‌رسان لحظه‌ای فیس‌بوک تفاوت‌هایی دارد. یکی از مدیران اجرایی اپلیکیشن تلگرام به نام Pavel Durov طی مصاحبه اختصاصی که با تک کرانچ داشت، گفت روزانه به علاقه‌مندان و کاربران تلگرام افزوده می‌شود و ما امیدواریم بتوانیم در مدتی کوتاه این سرویس را در سراسر جهان پخش‌کنیم. Pavel Durov به این نکته اشاره کرد که اکثر کاربران ما از کشورهای اروپایی، امریکای جنوبی، بخش‌های وسیعی از آسیا و تعدادی نیز در امریکا و انگلستان هستند و در آینده شاهد همه‌گیر شدن این نرم‌افزار خواهید بود.
وی در ادامه افزود: تلگرام به خاطر دارا بودن پلتفرم‌های امن و رمزنگاری‌شده‌اش توانست اعتماد بسیاری از کاربران را در عدم سرقت اطلاعات، اشتراک‌گذاری اکثر فایل‌ها، و امکان ارتباط وب و موبایل و همچنین ابزارها و پلتفرم‌های متفاوت جلب کند که این‌یک موفقیت بزرگی برای ما است. در ضمن ما در طول این مدت نسخه به‌روزتری برای تبلت ها، دسکتاپ ها و وب طراحی کردیم و درصدد این هستیم که بتوانیم با واتس‌اپ رقابت کنیم که تا به امروز عملکرد این نرم‌افزار مورد تأیید و خرسندی مدیران این شرکت بوده است.
وی افزود به‌زودی تلگرام جای ایمیل را خواهد گرفت. تلگرام به خاطر سرعت بالایی که در انتقال اطلاعات بین کاربران دارد، به‌زودی جایگزین ایمیل می‌شود و از این طریق افراد بیشتری را نسبت به استفاده از این ابزار، جذب سیستم کاربرپسند خود می‌کنیم.
آقای Pavel Durov گفت واتس‌اپ وارد چالش جدیدی خواهد شد و به‌احتمال‌قوی شرکت واتس‌اپ درصدد خواهد بود که نسخه‌ای شبیه به نسخه web.telegram.org ما را طراحی کند و برای انجام این کار به دنبال به خدمت گرفتن برخی از کارشناسان ما می‌رود البته ما تدابیر لازم را در این زمینه اندیشیده‌ایم.
قوی‌تر از رقیبان
او اعلام کرد که تیم تلگرام بسیار قوی‌تر از تیم واتس‌اپ و فیس‌بوک است و در طول دو هفته این تیم توانسته این اپلیکیشن را با پلتفرمی متفاوت طراحی کند. رد صورتی که برای واتس‌اپ و فیس‌بوک زمان بسیار بیشتری لازم بوده. یکی از برتری‌های این اپلیکیشن نسبت به رقبایش این بوده که در اکتبر امسال توانست نام کاربری را جایگزین شماره تلفن کند. این قابلیت باعث می‌شود کاربران بدون دانستن شماره تلفن و بر اساس فقط نام کاربری بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
قابلیت دیگر این ابزار ارتباطی داشتن قابلیت hold-to-view است که فقط در اپلیکیشن اسنپ چت وجود دارد. لازم هست بدانید از زمانی که واتس‌اپ توسط فیس‌بوک خریداری شد و با توجه به عدم اعتماد بسیاری از کاربران به فیس‌بوک، تلگرام موردتوجه کاربران زیادی قرار گرفت. این امر باعث شده است که واتس‌اپ تلاش زیادی برای بهبود کیفیت سرویس و امنیت انجام دهد.
تفاوت‌های اساسی
واتس‌اپ یک برنامه اختصاصی است و هیچ توسعه‌دهنده‌ای نمی‌تواند آن را دست‌کاری کند. در نقطه مقابل تلگرام یک برنامه متن‌باز است و بهترین گزینه برای توسعه‌دهنده‌ها به شمار می‌رود. در حوزه امنیت، تلگرام رمزنگاری بسیار کارآمدی دارد، درحالی‌که رمزنگاری در واتس‌اپ بسیار ابتدایی است و امنیت کمی را برای کاربر فراهم می‌کند.
نکته دیگری که برای کاربران بسیار اهمیت دارد حجم و نوع فایل‌های در حال تبادل آن‌ها است. تلگرام به شما اجازه می‌دهد که هر فایلی را تا حجم یک گیگابایت برای دوستان خود ارسال کنید. درحالی‌که این قابلیت در واتس‌اپ تنها ۲۴ مگابایت بوده و فقط شامل عکس، فیلم و فایل‌های صوتی می‌شود.
نکته دیگری که برای کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است تعداد کاربر همزمان در گروه است. این قابلیت باعث شده که تلگرام با امکان ۲۰۰ کاربر همزمان از رقبای خود پیشی بگیرد.
نکته دیگری که باعث شده است تا کاربران زیادی جذب تلگرام شوند این است که این پیام‌رسان لحظه‌ای سیستم‌های موبایل قدیمی و کامپیوترها را پوشش می‌دهد. درحالی‌که رقیب آن فقط امکان نصب بر روی گوشی‌های هوشمند را دارد و این امر باعث شده تا واتس‌اپ کاربران زیادی را از دست بدهد و در آخر با توجه به اینکه تلگرام پیام‌های کاربران را پس از رسیدن به مقصد حذف می‌کند، باعث شده بسیاری از کاربران با خیال راحت‌تری به تبادل‌نظر با یکدیگر بپردازند. این در حالی است که واتس‌اپ تا مدت‌ها اطلاعات کاربران را برای مقاصد اقتصادی فیس‌بوک بر روی سرور خود نگاه می‌دارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول