دعوت از خبرنگاران از طریق فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس، گسترش فضاهای مجازی از یک‌سو و افزایش استفاده کاربران از گوشی‌های همراه متصل به اینترنت موجب شده مشتریان شبکه‌های اجتماعی مخصوص تلفن همراه همچون واتس‌اپ و تلگرام هم بیشتر شوند و تقریباً حضور در این شبکه‌ها، جای گعده‌های گروهی را بگیرد.

بسیاری از خبرنگاران، عکاسان، روابط عمومی‌ها، دانش‌آموزان، معلمان و تقریباً از هر قشری، گروه یا گروه‌های مخصوص به خود دارند که در کنار گروه‌های سرگرمی و اخبار و … محلی برای تبادل نظرات، اطلاع‌رسانی و خبررسانی در مواقعی است که شخصی بخواهد یک پیام را به چندین ده نفر ارسال کند.

اشتراک اعضا میان این گروه‌ها هم امری اجتناب‌ناپذیر است و به‌عنوان‌مثال بسیاری از مسئولان و مدیران روابط عمومی ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی هم در گروه‌هایی که خبرنگاران حضور دارند عضو هستند و اقدامات خود را به اطلاع آن‌ها می‌رسانند ولی اخیراً باب اقدامی غیراصولی و غیرحرفه‌ای بازشده به‌این‌ترتیب که دعوت از خبرنگاران و رسانه‌ها برای حضور در مراسم‌ها و جلسات خبری هم در همین فضاها صورت می‌گیرد.

به عبارتی بعضی روابط عمومی‌ها تنها به ارسال یک دعوت‌نامه گروهی در فضاهای مجازی اقدام کرده و انتظار دارند همه خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها آن پیام را مشاهده کرده و برای پوشش خبری و تصویری، راهی مراسم مدنظر شوند درحالی‌که باید به این دسته از افراد این نکته را یادآور شد که واتس‌اپ، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گونه رسمیتی نداشته و خبرنگاران در صورت مشاهده این‌گونه پیام‌ها نیز نباید به آن عمل کنند.

شاید تکراری و کمی هم خنده‌دار باشد که بخواهیم این اصل اساسی را تکرار کنیم که راه رسمی و قانونی دعوت از رسانه‌ها برای پوشش خبری یک رویداد، ارسال نمابر، نامه رسمی یا ایمیل برای سرپرست خبرگزاری و روزنامه است ولا غیر بنابراین دعوت از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان اصل دعوت به‌هیچ‌عنوان پذیرفته نخواهد بود.

البته دراین‌بین بسیاری از روابط عمومی‌ها نیز هستند که در کنار استفاده از راه‌های رسمی ارتباط با رسانه‌ها و تنها به‌منظور یادآوری و تأکید بر اهمیت رویدادی که پیش روست، اقدام به درج متن پیام‌ در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌کنند که این امر شایسته تقدیر و اهمیتی است که مسئول روابط عمومی برای اداره خویش قائل است اما اینکه اطلاع‌رسانی صرفاً بر اساس یک پیام در واتس‌اپ، تلگرام و امثال آن باشد قابل‌قبول نیست.

شایسته است با توجه به رواج این‌گونه اطلاع‌رسانی در بین برخی ادارات و خطر گسترش آن، مسئولان خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان قم یک‌بار برای همیشه جلوی چنین اقدامی بایستند و از اعزام تیم خبری برای پوشش رویدادهایی که اطلاع‌رسانی برای آن‌ها از راه‌های رسمی نبوده پرهیز و علاوه بر این، موضوع را برای شفافیت و انعکاس بهتر، به استانداری یا معاونت مطبوعاتی ارشاد منتقل کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول