طنز/دیکشنری حضور ایرانی‌ها در فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه قانون نوشت: درست است که شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی در تلاش‌اند تا بیان و گفتار همه انسان‌های دنیا را یکسان کنند، اما ایرانی جماعت اعتقاد چندانی به این لوس‌بازی‌ها ندارد و کار خودش را می‌کند.
بنابراین، یک دیکشنری از برخی اصطلاحات دنیای مجازی و معانی واقعی فارسی آن‌ها آماده کرده‌ایم که می‌تواند در ترجمه رفتار ایرانی‌های ساکن اینترنت کمک کند:
یاهو مسنجر: از پیشتازان فعالیت مجازی، پدر عرصه ارتباطات اینترنتی (هرودوت، مورخ بزرگ می‌نویسد: در آن دالان‌هایی بانام چت روم وجود دارد که مردم برنامه دو سه ساعت آینده‌شان را آنجا مشخص می‌کنند).
موزیلا فایرفاکس: نجات‌بخش، زنده کننده امیدهای اینترنتی- بعد از سال‌ها چانه زدن بی‌فایده با اینترنت اکسپلورر، افراد زیادی را از دق کردن نجات داد.
اکانت جعلی: نقل‌ونبات، تفریح سالم برخی کاربران- معمولاً از نام‌هایی که با «جون» تمام می‌شوند برای تولید آن استفاده می‌شود.
فیس‌بوک: دری رو به آینده، محلی برای درآوردن آمار هرکسی که فکرش را بکنید. باهدف اطلاع‌رسانی شروع به کارکرد، ولی به محلی برای سوژه کردن همدیگر و موضع‌گیری تبدیل شد / دعوا، شایعه و مسخره کردن را ببینید.
هشتگ: ابزار دیگری برای آمار درآوردن فوری، پیشانی‌نوشت مجازی.
پسورد وای فای: مایه حیات، از ضروریات زندگی.
لایک (مصدر): لایک زدن، چشمک زدن و نوربالا می‌توانند به‌جای هم استفاده شوند. لایک معادل همان «می‌توانم وقتتونو بگیرم؟» دهه‌های پیشین است.
لایک (فعل): در سایر نقاط دنیا برای ابراز علاقه به مطلب منتشرشده مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما در ایران مصارف متعددی دارد:
لایک۱: پسر به پسر؛ خیلی باحالی داداش، دمت گرم، مشتی هستی. (در بعضی اسناد کوفتت شه هم ذکرشده است).
لایک۲: پسر به دختر؛ رجوع کنید به مصدر لایک.
لایک۳: دختر به دختر؛ هرچند از حسادت دارم می‌ترکم، ولی برای اینکه بفهمی از تو سرم لایک می‌کنم.
لایک کنتراتی: این لایک توسط کسانی زده می‌شود که یا سرصبح است و خیلی شنگول هستند، یا جو گیر شده‌اند.
صفحه لیونل مسی: مکانی برای تخلیه احساسات هم‌وطنان در واکنش به باخت فوتبال، والیبال، کشتی، منچ، کشتی کج پلی‌استیشن، سیل، زلزله، حمله یک کشور به کشور دیگر و سانسورهای تلویزیون.
فتوشاپ: نماد پدربیامرزی مجازی و ارتقای سطح کمی و کیفی، شیشه خالی بیار آبمیوه گوارا ببر.
بی‌نهایت زیبا بود: آیدی تلگرام داری؟
فالو: ایجاد گزینه بالقوه.
فالو بک: تبدیل گزینه بالقوه به بالفعل.
سلفی: عامل غنچه شدن لب‌ها و «دو» نشان دادن، دلیل اصلی ایجاد نیروی جاذبه بین چند کله.
همین‌الان یهویی: عبارت معترضه‌ای که حتی اگر زیر عکس آتلیه‌ای بیاید، معنای آن را به‌عکس بی‌هوا تغییر می‌دهد، دیالوگ ماندگار.
ایوان زایتسف: بازیکن والیبال ایتالیا، رجوع کنید به لیونل مسی.
خون پاک آریایی: مایه به جوش آمدن احساسات، کتری برقی روحی، یک مرز مشخص بین ما و بقیه تمدن‌ها که متأسفانه طبیعتشان را کثیف می‌کنند، آشغال می‌ریزند، حرف‌های بد می‌زنند و استفاده از فضای مجازی را بلد نیستند.‌
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول