تغییراتی که فیسبوک در جهان ایجاد کرد
به گزارش «وبلاگنیوز» و به نقل از مهر، در یک دهه اخیر این شبکه اجتماعی روابط بین افراد، حریم خصوصی، مشاغل و رسانههای خبری را متحول کرده، به سرنگونی حکومتها کمک کرده و حتی معنی کلمات روزمره را تغییر داده است. در ادامه بر اساس گزارش گاردین به چند نمونه از تغییرات این شبکه اجتماعی اشاره خواهیم کرد.
حریمهای خصوصی از بین رفته است
ما به زندگی خصوصی خود کمتر اهمیت میدهیم. اگر بهای زندگی خصوصی خود را نپردازیم، در این فضا هضم خواهیم شد. فیسبوک بر این اصل بناشده است. جالب اینجاست که بسیاری از کاربران فیسبوک از این ماجرا اطلاع دارند.
به گفته مرکز تحقیقات پیو ۹۱% از کاربران عکس خود را در شبکههای اجتماعی ارسال میکنند، ۷۱% از کاربران نام شهر یا محل زندگی خود را منتشر میکنند، ۶۱% آدرس ایمیل خود را ارسال میکنند و ۵۰% شماره تلفن خود را ارسال میکنند.
بیش از ۸۰% کاربران علایق خود را به اشتراک میگذارند و خود را هدف تبلیغات برندها میکنند. اما بسیاری از کاربران جدید فیسبوک برای پروفایل خود محدودیت میگزارند. ۶۱% از کاربران فقط به دوستان خود اجازه بازدید از پروفایل شخصی خود را میدهند.
در مقالهای از مجله «مرز روانشناسی» از این پدیده بهعنوان ظهور «ماهیت فیسبوکی» نامبرده شده است.
فیسبوک مشاغل زیادی خلق کرده است
فیسبوک برای افراد مشاغل غیرمستقیم ایجاد میکند. به گفته «میشل تینموث» نظریهپرداز رسانههای اجتماعی، باوجود شبکههای مجازی فروشندگان درک بیشتری از مشتریان برندها خواهند داشت. اطلاعات و تحلیلهای در دسترس آنها بسیار زیاد و مفیدتر است. آنها میدانند که مشتریان چه کسانی هستند، با چه کسانی ارتباط دارند و چطور با برند سروکار دارند. به همین دلیل فروشندگان تجاری هزینههای هنگفتی را صرف تبلیغ میکنند. بر اساس گزارشها درآمد حاصل از تبلیغات در فیسبوک ۴۶% درآمد این فروشگاهها بهحساب میآید.
احزاب سیاسی که به فیسبوک تکیه میکنند برندهاند!
در انتخابات ۲۰۱۵ انگلیس حزب کارگر و حزب محافظهکار با جذب مشاوران انتخاباتی توانستند از طریق شبکههای مجازی موفقیت بیشتری کسب کنند. همچنین در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا شبکههای مجازی در پیروزی باراک اوباما نقش زیای را ایفا کردند.
فیسبوک ابزاری برای سازماندهی یک انقلاب
دکتر اولگا اناچ استاد دانشگاه منچستر معتقد است که فیسبوک رسانه کلیدی در گردهمایی بیش از نیمی از معترضان میدان اروپا در اوکراین بود. نظراتی که پس از پخش شدن خبر عدم امضاء توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا توسط اوکراین بر روی سایت فیسبوک قرار گرفت حکایت از شروع اعتراض میدانی داشت. «مصطفی نایم» فعال اوکراینی، پستی در فیسبوک منتشر کرد که بهعنوان جرقه این اعتراضات شناخته شد: «ای مردم، بیایید جدی با این موضوع برخورد کنیم. اگر میخواهید کاری انجام دهید فقط لایک کردن این مطلب کافی نیست. بنویسید که آماده هستیم و میتوانیم حرکتی انجام دهیم. بیایید برای استقلال در کنار بنای تاریخی وسط میدان جمعشویم.»
بر اساس تحقیقات صورت گرفته بسیاری از مصاحبهشوندگان گفتند که آنها به خبرهای فیسبوک بیشتر اعتماد دارند تا رسانههای سنتی. به نظر آنها حقیقت توسط فیسبوک منتشر میشود!
فیسبوک خبر میسازد و تصمیم میگیرد که خبر چه باشد
بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات پیو ۷۱% از کاربران بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال و ۶۳% از کل کاربران گفتند که از اینترنت بهعنوان تنها منبع خبری استفاده میکنند. حدود یکسوم از کاربران فیسبوک در مورد سیاست و دولت پست ارسال میکنند. فیسبوک نیز در این میان سیستم خبری خود را دارد و خود تصمیم میگیرد که چه خبری را کی کجا و چگونه منتشر کند.
کاربران فیسبوک را تغییر میدهند
فیسبوک در ابتدا سایتی برای ارتباط دانشجویان بود که فقط تعدادی از دانشگاههای آمریکا به آن دسترسی داشتند. در سال ۲۰۱۴ و دقیقاً یک دهه بعد از آغاز به کار فیسبوک، ۵۶% درصد از کاربران اینترنت زیر ۶۵ سال یک حساب کاربری در فیسبوک داشته و ۳۹% باکسانی که اصلاً ندیده بودند ارتباط داشتند.
دیوید کرپاتریک نویسنده کتاب تاثیر فیسبوک میگوید: «سنگ بزرگ فیسبوک ممکن است خیلی راحت در امتداد جاده بغلتد، اما زمان زیادی طول میکشد تا محو شود.»
انتهای پیام/.