هشدار پلیس درباره لینک های ناشناس

به گزارش وبلاگ نیوز و به نقل از ایسنا، سرهنگ «کامبیز اسماعیلی»،رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان، در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: فضای سایبر یک فضای نوظهور است و علی‌رغم اینکه در بسیاری از کشورها سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هر روز باید منتظر یک پدیده جدید از آن بود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه فضای مجازی یکی از لازمه‌های فضای واقعی است، اما جرائم آن نیز جدید است و تا کاربران بخواهند آنها را درک کنند تعداد زیادی قربانی خواهد داشت.

تعقیب سایه به سایه مجرمین سایبری

اسماعیلی سپس بیان کرد: مدت پنج سال از عمر پلیس فتا در کشور می‌گذرد و خوشبختانه روز به روز و با تکنولوژی و دانش، قدرت و مهارت افراد در این بخش هم افزایش می‌یابد و از این فضا عقب نخواهیم ماند و مجرمین را سایه به سایه تعقیب می‌کنیم.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به عملکرد یکساله این مجموعه تصریح کرد: از مهرماه ۹۲ تا مهرماه ۹۳ میزان ۸۱ درصد و از سال ۹۳ تا ۹۴ نیز ۱۰۴ درصد از جرائم حوزه فضای مجازی را در استان کشف کرده‌ایم.

وی گفت: به عبارت دیگر نه تنها جرائم یک سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصد کشف شد بلکه بخشی ار جرائم سال‌های قبل نیز پیگیری و به نتیجه رسید از این رو به نسبت وقوع جرائم سایبری در استان ۲۳ درصد رشد کشف را شاهد بوده‌ایم.

اسماعیلی ادامه داد: اولویت نخست جرائم استان مربوط به برداشت از حساب‌ها بوده است، بطوریکه این مساله ۷۵ درصد جرائم را به خود اختصاص داد.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان یادآور شد: اما خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع، افزایش سطح آگاهی کاربران و همچنین دستگیری مجرمین که از اضلاع اصلی اقدامات مجرمانه محسوب می‌شوند، میزان برداشت از حساب‌ها نیز کاهش یافته و در سال ۹۴ به ۵۷ درصد در استان رسید.

وی بیان کرد: از جرائم دیگر می‌توان به مشکلات مربوط به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل اشاره کرد که هتک حرمت افراد و نشر اکاذیب بیش از سایر موارد رخ می‌دهد.

اسماعیلی سپس به گروه و جنسیت متهمین فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۲-۹۳، ۷۳ درصد متهمین دستگیر شده مرد و ۲۷ درصد زن بوده‌اند و ۳۸ درصد جرائم را افراد ۱۸ تا ۲۵ سال مرتکب شده‌اند.

سنین ۱۸ تا ۲۵ ساله، ۵۳ درصد مجرمین

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: همچنین در سال ۹۳-۹۴ نیز ۵۳ درصد جرائم را افراد ۱۸ تا ۲۵ سال انجام داده‌اند، ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های مجرمین فضای مجازی، سن، دانش و تحصیلات است که پیگیری جرم را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان برنامه‌های پلیس فتا در هفته نیروی انتظامی تصریح کرد: قرار است فردا ۱۳ مهرماه ۹۴ از ساعت ۸ تا ۱۱ و ۳۰ در محل دفتر تحقیقات پلیس فتا واقع در کوچه دوم خیابان امام، ملاقات چهره به چهره با مردم انجام شود.

اسماعیلی ادامه داد: در این ملاقات مشاوره‌های پلیسی در رابطه با فضای مجازی، مشکلات مربوط به طرح شکایت و… انجام خواهد شد، ضمن اینکه ثبت نام از داوطلبین جهت همکاری با پلیس فتا نیز در همین مرکز به عمل می‌آید.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان همچنین گفت: در تاریخ ۱۵ مهرماه جاری نیز نمایشگاهی در محل مجتمع اندیشه واقع در ابتدای شهرک مطهری به مناسبت هفته نیروی انتظامی دایر خواهد شد.

وی بیان کرد: تاکنون توسط پلیس فتا در استان کتابچه‌های آگاه‌سازی ویژه جرائم سایبری تهیه و به چاپ رسیده است که در هفته ناجا توزیع خواهد شد، به علاوه نشریه ذره‌بین سایبری نیز به صورت ویژه به چاپ می‌رسد.

اسماعیلی اظهار کرد: در هفته نیروی انتظامی قصد داریم تعدادی کلاس آگاه‌سازی ویژه مدارس را برگزار کنیم ضمن اینکه به لحاظ انتظار کاربران از پلیس فتا، کتابچه الکترونیک جرائم مبتنی بر تلفن همراه نیز تدوین شده و در دسترس افراد قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: نرم‌افزار فتانیوز که حاوی آخرین اخبار سایبری، هشدارها، دستگیری‌ها و …است نیز بر روی وب‌سایت پلیس فتا قرار گرفته است، همچنین کلیپ‌هایی به صورت مقطعی در هفته ناجا پخش می‌شود که به نوعی آموزشی و هشداردهنده پیرامون فضای مجازی است.

اسماعیلی تصریح کرد: یکسری انیمیشن نیز تهیه شده است که از صدا و سیمای مرکز کرمان پخش خواهد شد و شامل هشدارهای فضای مجازی است.

عدم پاسخ کاربران به پیام‌های ناشناس

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان در بخش دیگری با بیان اینکه برخی ایمیل‌ها و یا لینک‌های مربوط به ویدیوها، دانلودها و … که به صورت ناشناس ارسال می‌شوند مسیر سوء استفاده را برای برخی افراد سودجو فراهم می‌آورند، گفت: از این رو تقاضا می‌شود کاربران به پیام‌های ناشناس پاسخ ندهند.

وی ادامه داد: همچنین کسانی که از گوشی تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند، به دلیل ارتباط با اینترنت بایستی هر اطلاعی که در صورت افشا آنها را با مشکل مواجه می‌سازد، در معرض خطر قرار ندهند.

اسماعیلی گفت: ۴۵ میلیون کاربر اینترنت در کشور ما وجود دارد که متاسفانه اغلب بدون رعایت نکات ایمنی و امنیتی وارد فضای مجازی می‌شوند و امکان سوء استفاده برای همگان و به ویژه دشمنان را فراهم می‌آورند.

وی یادآور شد: طبق مقررات در مدت ۶۰ روز باید به پرونده‌های فضای مجازی رسیدگی شود که به حمدالله در استان کرمان این زمان به ۳۰ روز رسیده و ظرف مدت یکماه پرونده‌ها پیگیری شده و به نتیجه خواهند رسید.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان در پایان با اشاره به اینکه به روزترین تجهیزات در اختیار پلیس سایبری کرمان قرار دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه همکاران ما به دانش کافی و تخصص مجهز هستند و آزمایشگاهی که در زمینه تست تکنولوژی‌هایی همچون موبایل در استان وجود دارد، همه‌ساله به روز می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول