مهلت یک‌ماهه گذشت؛ تلگرام همچنان بر لبه تیغ

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، طی ماه‌های گذشته بارها بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی موبایل مطرح شده و از سوی مسوولان مختلف نقطه نظرات متعددی در این زمینه منتشر شد تا اینکه در نهایت قرار بر آن شد که این بحث در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار گرفته و یک بار برای همیشه تکلیف این نرم افزار مشخص شود.

بر همین اساس جلسات متعددی در کارگروه مربوطه برگزار شده و در آخرین جلسه کارگروه تصمیم بر آن شد که طی یک ماه آینده در جلسه‌ای دیگر تکلیف این نرم افزار مشخص شود.

حال ۳۵ روز از زمان برگزاری جلسه قبلی گذشته و همچنان کارگروه فیلترینگ جلسه‌ای در ارتباط با این موضوع تشکیل نداده و زمانی هم برای برگزاری آن اعلام نکرده است.

در این میان اگرچه طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از اعمال شیوه‌هایی جدید در ارسال پیام از طریق این نرم افزار ارتباطی خبر داده و پیش بینی کرده‌اند که شاید روش‌هایی مانند فیلترینگ هوشمند در خصوص آن اجرایی شده اما همچنان اغلب کاربران این شبکه به غیر از حذف برخی کانال‌های غیر اخلاقی تفاوت جدیدی در کارکرد تلگرام مشاهده نکرده‌اند.

آخرین جلسه کارگروه فیلترینگ ۲۷ آبان ماه در شرایطی برگزار شد که پس از آن عبدالصمد خرم آبادی – دبیر کارگروه مذکور- اظهار کرد: اگر در زمان تعیین شده شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را درباره حذف محتوای مجرمانه و مقررات جمهوری اسلامی انجام ندهد، این شبکه مسدود می شود.

وی ادامه داد: یکی از دستورات جلسه امروز درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی تلگرام بود که تمامی اعضا نگرانی خود را درباره نقض قوانین جمهوری اسلامی توسط این شبکه، بیان کردند.

خرم آبادی خاطرنشان کرد: این جلسه دارای دو مصوبه بود؛ اول اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد حمایت و پشتیبانی به‌خصوص در زمینه توسعه شبکه‌های داخلی به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه دوم، چنانچه ظرف مدت محدودی شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را در خصوص حذف محتواهای مجرمانه و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به عمل نیاورد، شبکه مذکور مسدود می‌شود.

اما پس از برگزاری این جلسه، وزیر ارتباطات که می توان او را از حامیان جدی استمرار فعالیت شبکه های اجتماعی دانست، تصریح کرد: مسوولان تلگرام اعلام کردند که در صورتی که مسوولان ایرانی لازم بدانند که بخش‌هایی باید مسدود شود، این کار را خواهند کرد، در جلسه امروز هم گفته شد تلگرام آمادگی دارد اقدامات لازم را انجام دهد، بنابراین تلگرام به صورت کامل مسدود نخواهد شد.

محمود واعظی در آن دوره، در قالب پیامی که در صفحه خود در اینستاگرام منتشر کرده بود از استخدام کارمند ایرانی برای تلگرام خبر داده و اعلام کرد: « با توجه به اینکه در روزهای اخیر، بار دیگر موضوع فیلترینگ یا عدم فیلترینگ در کشور مطرح شد لازم است توضیحی بدهم. با مدیران شبکه تلگرام در تماس هستیم تا مباحث غیر اخلاقی و خارج از شئونات ایران را از این شبکه حذف کنند. به همین منظور مکاتباتی با مدیران شبکه تلگرام داشتیم و اعلام کردیم که بخش‌های غیر اخلاقی و مستهجن این شبکه باید مسدود شود و آنان نیز در پاسخ به مکاتبات‌، بخش‌های مستهجن را مسدود کردند.

مدیران شبکه تلگرام اعلام کردند‌، یک کارمند مخصوص ایران در این شبکه به کار گرفته شده است تا از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی جلوگیری کنند. نه تنها شبکه تلگرام بلکه همه شبکه‌های اجتماعی که در ایران فعالیت می‌کنند نیز می‌بایست به صورت سالم و اخلاقی فعالیت کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد و فیلتر می‌شوند. در مجموع فکر نمی‌کنم این شبکه فیلتر شود».

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول