لزوم آمادگی پلیس برای مقابله با تهدیدات امنیتی در فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایلنا، سردار اشتری در نشست تخصصی «پی‌جوی موثر و کارآمد جرائم سایبری»، گفت: فضای سایبری و مجازی به دلیل رشد زیادی که داشته، لازم است؛ دستگاه‌های ذیربط نیز در این فضا اشرافیت لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: فضای مجازی حرکت سریعی در کشور ما و دنیا داشته است و به تناسب آن هم برای استفاده از فرصت‌های این فضا و پیشگیری از مشکلات احتمالی و در راستای پیشرفت در این حوزه باید اقدامات پیش‌دستانه و اقدامات مقابله‌ای صورت گیرد.

فرمانده ناجا افزود: فضای مجازی باید فضای امنی برای استفاده همه مردم باشد و اگر جایی احساس شود؛ آسیبی برای مردم، خانواده‌ها یا دستگاه‌های دولتی وجود دارد، حتماً باید اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آن‌ها انجام شود.

سردار اشتری گفت: به موازات پیشرفت فضای مجازی نیروی انتظامی نیز با مصوبه دولت وقت پلیس فتا را راه‌اندازی کرد. پلیس فتا در چند سال گذشته رشد بسیار خوبی را در اجرای ماموریت‌های خود داشته است و با اینکه پلیس جوان و نوپایی است، اما نسبت به سن خودش پیشرفت خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال آینده به ایده‌آل‌ها نزدیک‌تر شویم و اگر حتی یک گام هم پیشرفت کنیم؛ می‌توانیم در مقابل تهدیدات این فضا به روز‌تر و با سرعت بیشتری حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا باعث دلگرمی مردم و مسئولان است، اظهار کرد: این سرمایه‌ای برای کشور است و امیدواریم که بتوانیم با همکاری و هماهنگی بیشتری که میان پلیس فتا و قضات صورت می‌گیرد؛ در این عرصه فعالیت بیشتری داشته باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: امروز هر فردی در جامعه ضمن آنکه یک شهروند است؛ عضوی از یک شبکه اجتماعی نیز هست. کمتر شخصی را داریم که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نکند. درصد‌ها و آمارهایی که شورای عالی فضای مجازی در این خصوص اعلام کرده نیز رقم قابل توجهی است. حال باید ببینیم که چه کنیم تا این فضای مجازی؛ فضای رشد، پیشرفت و دانش پروری باشد و باعث شکوفایی کشور شود.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم؛ تنها اقدامات سلبی انجام دهیم و باید ببینیم چه اقدامات ایجابی می‌توان انجام داد. فرمایشات مقام معظم رهبری در شورای عالی فضای مجازی و احکامی که داده شده است، باید مبنای کار ما باشد و ملاک عمل ما در نیروی انتظامی نیز همین خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از کار‌شناسان پلیس فتا و قضات گفت: باید پیگیر باشیم تا ببینیم؛ وظیفه ما در حوزه فضای مجازی چیست؟این حوزه بسیار وسیع است و به قشر، جنس یا سن خاصی محدود نمی‌شود. بنابراین باید ببینیم؛ در بخش محتوا چه باید کرد؟

سردار اشتری توضیح داد: یکی از آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد؛ حضور موثر گروه‌های ضد امنیتی در این فضا است که محدود به جغرافیای خاصی نیز نیست و ما باید به این مسئله اشراف داشته باشیم و در مورد تهدیدات امنیتی در فضای مجازی آمادگی و قدرت مقابله داشته باشیم.

وی اظهار کرد: گروه‌های تروریستی مثل داعش بخشی از کار‌ها و ارتباط‌گیری‌شان را در همین فضا انجام می‌دهند. این راه هزینه کمتری دارد و کمتر ردی بر جای می‌ماند.

فرمانده ناجا با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: کسانی که می‌خواهند و به دنبال این هستند که آرامش کشور را به هم بزنند؛ یکی از کانال‌های موثرشان فضای مجازی است، بنابراین باید آمادگی داشته باشیم و از هرگونه تحرکی که باعث ناامنی و ناامیدی مردم شود، مقابله کنیم تا همانند سنوات گذشته انتخابات امن، پرشور، بانشاط و در سلامت کامل داشته باشیم که شرط آن این است که همه دستگاه‌های مسئول از چند ماه پیش از انتخابات، آمادگی لازم را چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی برای پیشگیری داشته باشند.

وی افزود: کمیته مشترک و دائمی میان ناجا و قوه قضائیه باید تشکیل شود و تا پایان انتخابات جلسه مشترکی را داشته باشند تا با هماهنگی بیشتری در این حوزه عمل کنیم.

سردار اشتری اظهار کرد: در بحث آیین دادرسی کیفری جدید هم اصلاحاتی باید صورت بگیرد که به قوه قضائیه اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول