طرح اینترنت رایگان فیس‌بوک در مصر شکست خورد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل ازسایبربان، بعد از اینکه کشور هند در هفته‌ گذشته جلوی عرضه‌ اینترنت رایگان فیس‌بوک را گرفت. مصر نیز شروع به جلوگیری کردن از عرضه‌ اینترنت رایگان فیس‌بوک کرده است.
برنامه‌ ارائه‌ اینترنت رایگان به کشورهای در حال توسعه توسط فیس‌بوک، مبانی رایگان (Free Basics) نام دارد. این طرح به مردم کشورهای در حال توسعه امکان دسترسی رایگان به وب‌گاه فیس‌بوک و تعدادی وب‌گاه از پیش تعیین شده‌ی دیگر را می‌دهد.
تعدادی از شرکت‌های مخابراتی و فعالان حوزه‌ اینترنتی معتقدند این کار فیس‌بوک نوعی انحصارطلبی و محصور کردن کاربران در یک محیط از پیش تعیین شده، با معرفی و نمایش تعدادی وب‌گاه مشخص بیش از بقیه به کاربران است.
شرکت مخابراتی اتصالات مصر (Etisalat Egypt)، اجرای این طرح را از دو ماه پیش در این کشور شروع کرد. شرکت فیس‌بوک اعلام کرده بود که از زمان شروع این پروژه بیش از ۳ میلیون نفر در مصر از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین اعلام شد ۱ میلیون نفر از این افراد در لحظات اولیه راه‌اندازی مبانی رایگان در مصر شروع به استفاده از آن کردند.
مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک، ادعا می‌کند که پروژه‌ی مبانی رایگان باعث ایجاد انحصارطلبی و اینترنت نمی‌شود؛ با وجود این، تعدادی از شرکت‌های مخابراتی و فعالان حوزه‌ی اینترنت معتقدند که این پروژه، آزادی را از مردم گرفته و انتخاب‌های کمتری را پیش روی آنها قرار می‌دهد. تحلیلگران ادعای شرکت فیس‌بوک را دروغ می‌دانند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول