کلاهبرداری مجازی در کسوت خیریه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روزنامه آرمان، هر وسیله جدید ارتباطی فرصتی تازه در اختیار این کلاهبرداران قرار می‌دهد تا از عواطف مردم در این زمینه سوءاستفاده کنند. عده‌ای از افراد در قالب موسسه‌های مردم‌نهاد و خیریه از این وجه مثبت روحیه ایرانی‌ها سوءاستفاده می‌کنند و دست به اخاذی از مردم می‌زنند. اگر زمانی حضور آنها در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها دردسرساز شده بود، حالا جولان آنها در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی موبایلی تبدیل به آسیب جدیدی شده است.

هشدارهای پلیس فتا درباره بعضی از افراد که در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و واتس‌اپ به نام موسسات خیریه از مردم اخاذی می‌کنند، بیانگر این شیوه جدید کلاهبرداری است. در حقیقت حضور ۲۲ میلیون ایرانی در تلگرام و سرعت بالای انتشار پیامک‌ها در این فضا باعث شده است که کلاهبرداران مجازی از این فرصت برای اخاذی از عواطف مردم در قالب موسسات خیریه استفاده کنند. به یکی از سایت‌های مجازی که ادعا دارد یک موسسه خیریه است وارد می‌شویم. این موسسه خیریه شناخته‌شده نیست و درباره آن اطلاعاتی در اینترنت وجود ندارد. فعالیت این موسسه فقط به سایتی که در آن حساب بانکی برای کمک وجود دارد محدود نیست بلکه عضویت در تلگرام، فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر تنها بخشی از فعالیت این موسسه است. در سایت این موسسه توضیح خاصی وجود ندارد و فقط از افراد خواسته شده است اگر قصد کمک دارند به شماره حسابی که در سایت قرار داده شده است، مبلغی واریز کنند. در حقیقت ماهیت واقعی کار این موسسه نه در سایت بلکه در شبکه‌های اجتماعی مجازی نهفته است. زمانی که به کانال تلگرام این موسسه سر می‌زنیم با موج وسیعی از اطلاع‌رسانی که روزی چند بار هم به آن اخبار جدیدی اضافه می‌شود مواجه می‌شویم. استفاده از واژه‌هایی مانند مهربانی، محبت و انسانیت در کنار تصاویری که افراد را به نوعدوستی تشویق می‌کند ذهن هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اما چیزی که در این میان کمتر دیده می‌شود و در واقع هدف اصلی همان است، اطلاعیه‌هایی است که هر از چندگاهی سر بر می‌آورند و برای نمونه در آن آمده است: پدری که به خاطر بیماری خانه‌نشین شده و به کمک نیاز دارد یا دختری که به دلیل فقر خانوادگی به کمک برای خرید جهیزیه نیاز دارد و… یک شماره حساب مکمل که اگر مغز شما با تصاویر و کلماتی که تا قبل از این اطلاعیه در شبکه دیده‌اید به خوبی پخته باشد آن‌گاه به راحتی ترغیب به کمک خواهید شد. در حقیقت با مضامینی که به شما عرضه شده است اگر کمکی نکنید به احتمال زیاد احساس بدی به شما دست خواهد داد و احساس خواهید کرد که یک فرد نوعدوست نیستید. در حقیقت آنها به شیوه‌ای ماهرانه شما را در شرایطی قرار می‌دهند که احتمال کمک نکردن به حداقل برسد. این افراد با استفاده از وسایل جدید ارتباطی در یک قدمی شما قرار می‌گیرند و به راحتی و با یک پیام ساده می‌توانند شما را فریب دهند.

در حوزه‌های مختلف همواره از این واقعیت انتقاد شده که مدیریت یکپارچه‌ای وجود ندارد. زمانی که مساله آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خوابی یا معتادان متجاهر مطرح می‌شود، کارشناسان عنوان می‌کنند دلیل بی‌ثمر بودن فعالیت‌هایی که انجام می‌شود نبود یک مدیریت واحد است. درباره فعالیت‌های خیریه‌ای هم اوضاع به همین ترتیب است. اگر چه سازمان‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد متولی امر کمک به محرومان جامعه شناخته می‌شوند، اما برخی به هر دلیلی علاقه‌مند نیستند کمک‌های خود را از طریق این سازمان‌ها به نیازمندان برسانند. اینجاست که پای سمن‌ها به کار خیر بازمی‌شود، اما همان‌طور که عنوان شد همواره کسانی هستند که از این مساله سوءاستفاده می‌کنند. نمی‌توان عنوان کرد که باید جلوی فعالیت تمامی سمن‌هایی را که برای نیازمندان پول جمع می‌کنند گرفته شود، اما به نظر می‌رسد باید مدیریت واحدی برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد. شاید سازمان‌های حمایتگر مانند بهزیستی و کمیته امداد بهتر باشد به جای جلب کمک و حمایت فعالیت خود را روی ساماندهی سمن‌های حمایتگر متمرکز کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول