پشت کمپین ۱۸ درجه چه دروغی نهفته است؟

خانم ابتکار در توییتی از مردم خواسته‌اند که با کاهش دمای خانه‌هایشان به ۱۸ درجه از آلودگی هوا جلوگیری کنند؛ اعضای بی‌ربط هیات دولت مثل وزیر خارجه هم در شبکه‌های اجتماعی از این موضوع حمایت کرده‌اند و کانال تلگرامی روزنامه ایران هم با آب و تاب آن را پوشش داده است.
اما جالب است که این درخواست را با آمار واقعی آلاینده‌ها که به نقل از مطالعات «جایکا» در پایگاه شرکت کنترل کیفیت منتشر شده است مقایسه کنیم:
مصرف انرژی خانگی ۲.۲درصد و سرجمعش با استفاده‌های دیگر عمومی حدودا ۴-۵ درصد از آلودگی هوا را موجب می‌شود؛ حال بد نیست این آمار را با دیگر آلاینده‌ها مقایسه کنیم؛ صنایعی که «دولت» اطراف تهران و اصفهان ساخته یا مجوز داده ۱۶-۱۸درصد آلودگی و تولید انرژی در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها ۵-۶ درصد آلودگی را تولید می‌کند. تا اینجا دولت مسئول مستقیم ۲۰ درصد آلودگی هواست. ۷۵ درصد آلودگی هوا هم توسط آلاینده‌های متحرک تولید می‌شه. از این بین ۱۶.۵ درصد آلودگی را موتورسیکلت‌های غیراستاندارد کاربراتوری تولید می‌کنند که از طرفی دولت نمی‌خواد آنها با واردات یا ساخت موتورهای بهتر جایگزین شوند و ناجا هم نمی‌خواهد جلوی حضور آنها را در شهر بگیرد و مجبور به ارتقایشان کند. ۳۶ درصد آلودگی هم برای اتومبیل‌هایی است که عمده‌اش را اتومبیل‌های بی‌کیفیت ساخت داخل تولید می‌کنند که یا استاندارد یورو۴ ندارند یا کاتالیست‌های اگزوزی روی آنها نصب نشده است. این هم به دلیل نقش وزارت صنایع در ابقای صنایع بی‌کیفیت خودرو و عدم اقدام ناجا در جلوگیری از عبور مرور خودروهای بی‌کیفیت است.‌ ذرات معلق زیر ۱۰ و زیر ۲.۵میکرون که روی کلانشهرها چتر انداخته‌اند و اصلی‌ترین عامل خطر این‌روزها هستند هم عمدتا توسط احتراق ناقص در همین آلاینده‌های متحرک (مثل موتورها) و صنایع و نیروگاه‌ها تولید می‌شوند و با گیاهان هم قابل دفع نیستند. انداختن مسئولیت بر گردن کم بودن درخت‌های شهر (در حال که دی‌اکسید و مونواکسید کربن در تمام این روزها در وضعیت سالم قرار داشته‌اند) و ساخت‌وسازهای شهر هم یک شوخی وقیحانه است.
همین‌جا با همین آمار نقدا مشخص است که خانم ابتکار پشت زنانگی و لباس‌های رنگی و توئیت‌های به‌روزش چگونه نقش اصلی دولت متبوعش در وضعیت فعلی را پنهان می‌کند و می‌خواهد با رندی توپ را به زمین مردم بیچاره و در حال مرگ کلانشهرها بیاندازد.
کمپین‌های اجتماعی امروز مهم‌تر از کمپین‌های سیاسی هستند؛ کاش به جان خودمان و خانواده‌مان بیشتر از رای آوردن دیگران اهمیت می‌دادیم. کمپین نخریدن خودرو بی‌کیفیت داخلی که با دخالت رئیس جمهور و وزارت صنایع عقیم ماند؛ لازم است یک بار دیگر برای حفظ جانمان صدای مردم در حال مرگ کلانشهرها به بالاسری‌ها برسد.
تجربه چند وقت اخیر، از رسوایی تُهی شدن پارک پردیسان، اعتصاب کارکنان سازمان محیط زیست، عدم پذیرش مسئولیت درباره ریزگردها و آلودگی هوای تهران و اصفهان نشان داده است که خانم ابتکار نه تنها توان انجام مسئولیتش را ندارد که با بی‌شرمی در چشم همه ما نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید.
من از همین جا همه را به کمپین «درخواست از خانم ابتکار به حیا از دروغ و استعفا از مسئولیتی که عرضه آن را ندارند» با تگ #ابتکار_استعفا_بده دعوت می‌کنم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول