این تبلیغات زشت و بد ترکیب تلگرامی چه می گویند؟!

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از آی تابناک، به هر حال ما هم باید به روز شویم یا به قول انگلیسی زبان ها «آپدیت» باشیم. اگر تا دیروز تلفن همراه بود و پنل های ارسال SMS انبوه، امروز گوشی هوشمند است و نرم افزارهای پیام رسان و اگر از این همه تکنولوژی و فناوری استفاده نکنیم، پس ایرانی و ذهن خلاق و ضریب هوشی بالای وی به چه دردی می خورد؟!
البته که جملات بالا نه طنز است و نه شوخی، بلکه موردی است که دقت در آن می تواند عمق فاجعه در زیست اجتماعی دسته هایی از این «ما» را نشان دهد؛ دسته ها و گروه هایی که فرصت طلبی و «زرنگی» را به هر قیمت و هر بهایی سرلوحه قرار داده، حتی اگر بهای آن ضرر و زیان روانی و مالی برای خود و هم میهنانشان باشد.
حتما شما هم متوجه اصل مطلب شده اید و برای رسیدن به سر خط ماجرا، نیازی به مقدمه چینی نیست. تلگرام که اساسا یک ابزار پیام رسان و پر مخاطب با امکانات خوب و جالب توجه است، اکنون چند صباحی است، برای بسیاری از دوستان «زرنگ» و فرصت طلب ما به جایگزینی برای SMS و وایبر مرحوم تبدیل شده است؛ ابزاری که با یک تغییر کاربری، در دست آنهایی که خود را صاحب فکر و خلاقیت در بازاریابی می دانند، به سوهان روح بسیاری از کاربران این نرم افزار تبدیل گشته است.
البته این موضوع طبیعی بود و قابل پیش بینی. در حالی که SMS های تبلیغاتی اپراتورهای همراه برای مدت زمانی مدید، ابزارهایی برای پخش تبلیغات انبوه و گروهی شده بود و البته که هزینه های اضافی هم داشت، رشد و توسعه ابزارهای پیام رسان اینترنتی بر روی پلتفرم موبایل، گزینه ای مقرون به صرفه تر برای همه این بازاریاب های زرنگ و خلاق و صاحب ایده است! و همین ایده های خلاقانه منجر به آن شده است که اکنون، هیچ روزی نیست که بر روی تلگرام چندین پیام تبلیغاتی در قالب گروه یا کانال برای کاربران ارسال نشود.
نکته جالب آنکه به مرور زمان این ذهن های خلاق و ضریب هوشی های بالا، روش های بهتری برای تبلیغات گروهی در تلگرام پیدا می کنند، از دست اندازی به امکانات جدید تلگرام همچون کانال – که محدودیت ارسال برای تعداد انبوه کاربران را از بین برده است – تا خلق ایده های جدید همچون ساخت گروه های تبلیغاتی به نام خود شما! بله کاملا درست است؛ پدیده جدیدی که در این تبلیغات تلگرامی شاهد آن هستیم، از این قرار است که اکنون تبلیغات تلگرام با نام خود شما برای شما ارسال می شود.

تبلیغات تلگرامی

تنها یک جستجوی ساده در اینترنت، می تواند شما را به چندین و چند گزینه برای داشتن تبلیغات انبوه تلگرامی برساند. اگر به فکر آن هستید که تبلیغات انبوه آرایشگاه، آموزشگاه خیاطی، بقالی، خرازی، کفاشی یا لواشک فروشی خود را در تلگرام صورت دهید، راه زیادی ندارید. کافی است گوگل را باز و تبلیغات تلگرامی را در آن جستجو کنید!

اما واقعیت آن است که همه این صاحبان ایده و بازاریاب های زرنگ که اکنون پنل های ارسال پیام انبوه در تلگرام – سابقا SMS – را در اختیار شما قرار می دهند و همه این ضریب های هوشی بالای ۲۰۰ که تحولی بزرگ در دنیای مارکتینگ را رقم زده اند، یک نکته اساسی را به فراموشی سپرده اند؛ آن هم اینکه تمامی این پیام های انبوه با نهایتا چند کلیک یا لمس ناقابل در دسکتاپ یا موبایل به طرفه العینی پاک می شوند و ۹۹ درصد این پیام ها به هیچ وجه از سوی کاربران خوانده نمی شوند.
همه این مغزهای خلاق فراموش کرده اند، این روش تبلیغاتی ـ از آنجایی که سوهان روح کاربران است ـ مدت هاست از سوی کارشناسان و دانشمندان علم تبلیغات و بازاریابی رد شده و به عنوان ضد تبلیغات معرفی می شود. همه این ایرانی های زرنگ و فرصت طلب فراموش کرده اند که در دنیای امروز، مشخص کردن اهداف دقیق و با بازدهی بیشتر در بازاریابی برای صرفه جویی در هزینه ها و گرفتن بیشترین بازخورد، تبدیل به یک اصل اساسی شده و اساسا ارسال انبوه تبلیغ تعمیرات فوق تخصصی لوله و اتصالات فلانی، مجهز به آخرین متدهای روز، نه صورت خوشی دارد و نه هدف گیری متناسبی برای کسب بهترین نتیجه است! این نوع از تبلیغ اساسا باید برای مشتریانی ارسال شود که مشکل ترکیدگی یا گرفتگی لوله دارند یا احتمالا در آینده نزدیک با این مشکل رو به رو خواهند بود.

متأسفانه این دست از دوستان نمی توانند به درستی درک کنند که چرا شرکت هایی مانند گوگل و فیسبوک میلیون ها دلار هزینه در ماه و میلیاردها در سال می کنند تا اطلاعات دقیق تر و جزئی تر از کاربران به دست آورند. این عزیزان با آن همه ضریب هوشی نمی توانند درک کنند که بازاریابی و تبلیغات صحیح در این دوره و زمانه به شکلی بنیادین وابسته به داشتن بهترین و مناسب ترین اطلاعات در مورد اهداف تبلیغاتی و در رده دوم بهترین روش ها برای نمایش تبلیغ بدون آزار دادن مخاطب و فرد هدف است.
نتیجه این عدم ادراک هم این است که همه این تبلیغات انبوه تلگرامی در کسری از ثانیه بعد از ارسال، بدون آنکه دیده یا به محتوی آن توجهی شود، دار فانی را وداع می گوید و لوله کش داستان ما کمترین تحولی را در کسب و کار خود مشاهده نخواهد کرد.
این واقعیتی است که متأسفانه این روزها درگیر آنیم؛ واقعیتی که خود بیانگر یکی از بدترین و زننده ترین ویژگی های ماست. رفتار غلط و از روی نا آگاهی و بی توجهی به دانش و علم و اصول در اموری که به آن اقدام می کنیم، حتی به بهای آزار دادن دیگران، و تنها به امید کسب سود و منفعت شخصی.
واقعیت آن است که این تبلیغات تلگرامی مزاحمت های اساسی را برای کاربران ایجاد می کند؛ مزاحمت هایی که پیش از این به شکایات فراوان کاربران در مورد SMS های تبلیغاتی منجر شده بود تا آن که اپراتورهای همراه را مجبور به ایجاد ساز و کاری برای ملغی کردن این پیام ها کرد.
اما متأسفانه در حال حاضر بر روی تلگرام، ساز و کاری برای شکایت از این تبلیغات اسپم وجود ندارد و البته با اینکه بعید نیست، به زودی راه حلی پیدا شود، هم اکنون تنها راه این است که به محض دریافت یک پیام تبلیغاتی روی تلگرام، شماره مورد نظر را Report کرده یا گزارش دهید و کاربر تبلیغاتی را Block نمایید.
این مشکل از آنجایی ناشی می شود که اکنون در تلگرام هر کسی می تواند شما را بدون اجازه به یک گروه یا یک کانال دعوت کند و برای ملحق کردن شما به این گروه ها یا کانال ها نیاز به دریافت هیچ مجوز یا Permission نیست. در نتیجه پنل های ارسال تبلیغات به شکل انبوه می وانند شما را به گروه های تبلیغاتی خود اضافه کرده و سوهان روح شما شوند؛ موضوعی که برای یک نرم افزار پیام رسان که امنیت را برترین ویژگی خود می داند، حکم آبروریزی دارد.
در نتیجه اساسی ترین راهی که به نظر می رسد این است که تلگرام قابلیتی را در این نرم افزار به وجود آورد که اضافه کردن کاربران به گروه ها و کانال ها تنها با اجازه آنها مقدور باشد. اما راه رساندن این درخواست به مسئولان تلگرام چیست؟
برای این کار بهترین راه ارسال درخواست ها به تیم پشتیبانی تلگرام است. برای دسترسی به این تیم کافی است به تنظیمات تلگرام رفته و در پایین صفحه گزینه Ask a Question را انتخاب کنید. فقط توجه داشته باشید که سوال و درخواست شما از تیم پشتیبانی باید به زبان انگلیسی باشد.

۲۹۶۶_۹۶۰

این درخواست ها می تواند جدیت موضوع را برای تلگرام و مسئولان آن مشخص ساخته و آنها را متوجه یک حفره امنیتی آزار دهنده برای کاربران در نرم افزار خود کند. تا آن زمان اما فقط باید به پاک کردن تبلیغات و Report کردن بوقچی های تبلیغاتچی انبوه تلگرام ادامه داد و البته امیدوار بود، این دوستان هوشمند یک بار برای همیشه به بیهوده بودن و بی نتیجه بودن کسب و کار خود پی ببرند!

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول