شبکه‌های اجتماعی مجازی خانواده‌ها را از هم دور کرده است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، علی دژبانی، کارشناس پژوهش‌های کاربردی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، گفت: فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که یک پدیده نو و مدرن بوده و در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی جا گرفته و تاثیرگذاری خاصی بر روی نگرش، سبک زندگی و رفتار ایرانیان دارد و توانسته به خوبی در زندگی مردم جا باز کند. رسانه‌های مدرن، فضای مجازی و اینترنت باعث افزایش ارتباطات اجتماعی شده و روابط اجتماعی را تسریع و تسهیل کرده است. فراگیری اینترنت و فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی موجب ظهور فضای مجازی در کنار جهان واقعی شده و «زندگی دوم» ایرانیان را شکل داده است که این امر معادلات و الگوهای ارتباطا ت سنتی، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغییر در آن شده است.

وی افزود: حدود ۴۲ میلیون نفر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی فعالند. از فیس بوک گرفته تا وایبر، واتس آپ، بیتالک، لاین، تلگرام، تانگو و غیره. سایت الکسا اعلام کرده که ایرانیان بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار از نظر تعداد کاربران اینترنتی، ایران رتبه اول را در خاورمیانه دارد که درصد زیادی از آنها را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهد. تلگرام بیشترین عضویت ایرانیان را داشته و پر طرفدارترین شبکه اجتماعی مجازی در بین ایرانیان است. زندگی در فضای مجازی برای بسیاری از ایرانیان تبدیل به فضایی برای گفتگوهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، جوک و لطیفه، تبادل عکس و فیلم و… تبدیل شده است هر چند که شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش ارتباطات اجتماعی شده و جامعه ایران را برون‌گراتر کرده است. اما از سوی دیگر نگرانی‌هایی درباره تاثیر سوء فضای مجازی بر روابط خانوادگی و سبک زندگی ایرانیان وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی خود نمایی و زندگی ویترینی را در میان انسان‌ها افزایش داده، حریم شخصی خانواده‌ها را از بین برده و افراد جامعه را از فضای بسته خارج کرده و به گسترش فضای عمومی در ایران کمک کرده است. شبکه‌های اجتماعی آدم‌های دور از هم در جهان واقعی را به هم نزدیک کرده و آدم‌های نزدیک و درون خانواده را از هم دور و از نظر عاطفی سرد کرده است.
کارشناس پژوهش‌های کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی بر روی ساختار خانواده تاثیر گذاشته، و در به وجود آمدن رفتارهایی نظیر ازدواج‌های غیر رسمی، روابط عاطفی نادرست در فضای مجازی، سوء ظن و بد گمانی، از هم گسیختگی خانواده و طلاق، فرار از منزل، جدایی از جامعه، مشکلات تحصیلی و… نقش مهمی ایفا می‌کند.
دژبانی افزود: شبکه‌های اجتماعی در زندگی اجتماعی جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است افرادی که ساعت‌ها وقت خود را در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی می‌گذرانند و به نوعی اعتیاد رفتاری پیدا کرده‌اند، بسیاری از ارزش‌های اجتماعی را زیر پا می‌گذارند. و فعالیت‌های اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیت‌های فردی روی می‌آورند.
وی در آخر اشاره کرد: ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان و تقویت آموزه‌های دینی در خانواده‌ها بسیار مهم می‌باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط  باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول