برای مدیریت فضای مجازی چه کردهایم؟
- سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:
اول: تحلیل شرایط:
مسئله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می کند. مثل «انقلاب صنعتی» که یک بحثی در بحثهای تمدنی غرب شد و نشانه های این حرکت هم الان پیدا شده است.
جهان به یک جهان شبکه ای تبدیل شده که در آن بازیگران مختلف در کنار همدیگر فعالیت می کنند. باتوجه به این، مفهوم «حکمرانی» در جهان در حال تغییر است و چند شرکت بزرگ بین المللی فضای مجازی را در جهان اداره می کنند.
با فضای مجازی «هویتهای ملی» نقض میشود. مرزهای جغرافیایی بیمعنا میشود! در این فضا و شرایط، «استقلال» هم معنای دیگری خواهد داشت! حال جمهوری اسلامی چه تکلیفی برای امنیت و فرهنگ خود دارد؟ دولت دیگر همین تهران را هم نمیتواند اداره کند. آب و برق هم از این طریق اداره میشود و این مسائل همه به نوعی با هم است.
این حکمرانی از مرزها بیرون است و از بیرون کشور اداره می شود. این موضوع برای همه وجود دارد. این نکته حتی شامل خود آمریکا هم میشود و قدرتها هم از این جریان آسیب پذیرند چون حاکمیتها به اندازه گذشته قدرتمند نیستند.
این الگو، تمام ساختارهای جوامع بشری را از اقتصاد، سیاست و فرهنگ تحت تاثیر قرار میدهد و بانک، ملک، حکمرانی، سیاست و فرهنگ همه تحت تاثیر این فضای مجازی قرار خواهد گرفت.
بنیانها در حال تغییر است و سرعت بسیار تند است! همه آن چه که ما میگوییم شاید در 5 سال آینده محقق شود و یک «الگوی حکمرانی جدیدی» شکل گیرد که ما باید برای آن آماده باشیم.
دوم: چه باید کرد؟
سیاستهای اصلی:
1. در فضای جدید باید از خود صیانت کنیم. والا شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود! معنای آن این است که تمام حوزههای ما… اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تاثیر قرار میگیرد. ما باید برای صیانت از خود و ارزشهای خود کار کنیم، حاکمیت باید روی این موضوع متمرکز کند. تهدید این است که جمهوری اسلامی دست دیگران بیفتد. در این فضا و جهان جدید باید از خود صیانت کنیم والا هویت انقلاب و جامعه را از دست میدهیم.
2. ما باید با تکیه بر معارف جمهوری اسلامی و تکیه بر قواعد جمهوری اسلامی بتوانیم سیاستگذاری کنیم.
3. دنیایی با قواعد جدیدی تشکیل میشود، ما باید با قواعد خودمان اثرگذار باشیم و این قواعد و نوع حضور ما نباید قدرت بگیرد. این اثرگذاری باید قدرتمندانه و عالمانه و مبتکرانه باشد.
4. جهان به یک جهان شبکه ای تبدیل شده. تعداد بسیار زیاد بازیگران باعث می شود که «مسئله محتوا»تبدیل به مسئله اصلی شود. باید شاخصهای قدرت را در فضای مجازی احصا و معلوم کرد که ایران در کدام نقطه این جهان شبکهای قرار دارد.
5. یک «نهضت تولید محتوا» و یک سامانه تولید محتوایی باید در کشور وجود داشته باشد.
سوم: آسیب شناسی وضعیت تصمیمات کنونی:
کم کاری دولت و شورایعالی فضای مجازی در عدم پیگیری لازم برای راهاندازی شبکه ملی اطلاعات، جستوجوگر ملی و شبکه اطلاعرسانی ملی به شدت قابل انتقاد است.
در کوتاه مدت باید ضمن تقویت پیامرسانهای داخلی، پیامرسانهای خارجی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را نادیده میگیرند، حذف شوند.