موضوع پیام‌رسان‌ها تنها بر عهده وزارت ارتباطات نیست

  • محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

عقلای کشور در شورای عالی فضای مجازی سندی را طراحی کردند که بندهای مختلفی دارد؛ اینطور نیست که با اعطای وام مشکل حل شود، مشکل پیام‌رسان‌ها فقط مشکل مالی و حتی اعتمادی نیست. مردم باید از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند، کسب‌وکارشان را روی خدمات بومی بیاورند که امنیت بیش‌تر، کیفیت بهتر و سرعت بالاتری داشته باشد.

به لحاظ حاکمیتی کلان‌داده‌های ما نباید خارج از کشور ذخیره شود، ما باید بتوانیم نظام اقتصادی را درون کشور و حاکمیت خود مدیریت کنیم. اما اگر نظام پرداخت نداشته باشیم و بدون اعتماد مردم نمی‌توانیم از آنها دعوت کنیم. بنابراین باید اعتماد و زیرساخت‌های پرداخت فراهم باشد.

در مصوبه شورای عالی فضای مجازی ذکر شده که پیام‌رسان‌های مجاز می‌توانند از تسهیلاتی از جمله وام و اختصاص پهنای باند بهره‌ بگیرند، مرکز ملی فضای مجازی در کارگروهی که بین دستگاه‌ها داشته، شناسایی پیام‌رسان‌های مجاز را انجام داده و این لیست به صورت مکتوب به ما نیز اعلام شده است. کسانی که شناسایی شوند، ارجاع شده و این تسهیلات میتواند در اختیارشان قرار گیرد.

وزارت ارتباطات باید به این پیام‌رسان‌ها پهنای باند می‌داد که تاکنون بیش از ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه در اختیارشان قرار گرفته است. همچنین رک و فضای سرور نیز به آن‌ها داده شده است. این پیام‌رسان‌ها به باند معرفی می‌شوند و با سفته‌های امضا شده می‌توانند تسهیلاتی مطابق با مصوبه بگیرند.

هر یک از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، بانک مرکزی، وزارت ارشاد، قوه قضاییه و سازمان صداوسیما وظایفی دارند. مرکز ملی فضای مجازی باید گزارش دهد که هر دستگاه چه میزان اقدام را پیش برده است. ما به عنوان حاکمیت باید زیرساخت‌هایی که چارچوب قانونی آن مشخص است را انجام دهیم و این مساله تنها بر عهده وزارت ارتباطات نیست. حتی خود پیام‌رسان‌ها هم وظایفی برعهده دارند.

عده‌ای به صورت کلی از وزارت ارتباطات مطالبه دارند که پیام‌رسان بومی راه بیندازد؛ ما در چارچوبی که مصوب شده وظایف خود را انجام می‌دهیم و از باقی دستگاه‌ها هم پیگیری می‌کنیم حتی بیش از سه بار با دستگاه‌ها مکاتبه کردیم که چارچوب‌های لازم را انجام دهند.

پیام‌رسان‌ها هم باید برای بهبود کیفیت خود کار کنند و شفاف باشند، ما از پیام‌رسان‌ها انتظار نداریم که از همان ابتدا در ترازهای یک بین‌المللی باشند اما باید کارشان را پیش ببرند و از کسب‌وکارهای داخلی حمایت کنند. کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌های خارجی نام داشته و ثبت شدند و دارای شناسنامه هستند، وقتی می‌خواهند وارد پیام‌رسان بومی شوند باید با فعالیتشان با هماهنگی وزارت ارشاد تسهیل شود. همچنین پیام‌رسان‌ها باید نسبت به درخواست‌های خارج از ضوابط و مقررات محکم و پاسخگوی حریم خصوصی مردم باشند.

تمامی دستگاه‌هایی که مخاطب مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستند، باید فعالیت کنند. بنا به گزارش مرکز ملی فضای مجازی بیشترین پیشرفت در حوزه‌های مربوط به وزارت ارتباطات بوده است. از خود شرکت‌ها هم باید مطالبه شود و آنها به نیاز مردم و کسب‌وکارها پاسخگو باشند.

  • چندی پیش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با انتقاد از تعلل دولت در تقویت پیام‌رسان‌های ایرانی گفته بود: در صورتی که مسئله توسعه و تقویت پیام‌رسان‌های ایرانی با جدیت دنبال نشود، وزیر ارتباطات را برای توضیح به مجلس می‌آوریم.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول