صبح یکشنبه 27 اسفند در مجلس چه خبر بود؟

مجازیست: همزمانی انتشار خبر برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس در صبح یکشنبه 27 اسفند با حضور دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با انتشار اخباری ضد و نقیض درباره فیلتر تلگرام، باعث شد شایعه فیلتر این پیام‌رسان تقویت شود.

تا جایی که مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: موضوع نشست غیرعلنی امروز فیلترینگ تلگرام نبود و گزارشی از گسترش IT و تأثیر بالای آن بر زندگی انسا‌ن‌ها، واقعیت‌های فضای مجازی و تأثیر این پدیده در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بود.

در این زمینه محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس هم با انتشار توییتی، شائبه تلگرامی بودن جلسه غیرعلنی صبح یکشنبه مجلس را رد کرد.

محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در این زمینه گفت: برای دستیابی به پلتفورم ایرانی نباید انسداد اطلاعاتی ایجاد کرد بلکه قوای مختلف باید بسیج شده که با ایجاد یک پلتفورم ایرانی دارای مرجعیت و اعتماد را در حوزه های اقتصادی برای استفاده از این پلتفورم ها میان مردم ایجاد کند. به عنوان مثال شهرداری تهران می تواند نرم افزار و پلتفورم ایرانی را به عنوان پایه کاهش ترافیک و آلودگی را تهیه و در دسترس مردم قرار دهد. ایران در دنیا نه فقط مصرف کننده خدمات بلکه باید تولید کننده حوزه خدمات اقتصادی به تناسب تحولات در فضای مجازی باشد.

اما پس از اتمام جلسه، سخنان رئیس مرکز ملی فضای مجازی نشان داد که انگار موضوع جلسه غیرعلنی مجلس، خیلی هم از موضوع پیام‌رسان‌ها دور نبوده است.

ابوالحسن فیروزآبادی‌ در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: امروز گزارشی از ابعاد توسعه فضای مجازی در داخل و خارج و خلاءهای موجود در کشور به ویژه در حوزه قانونگذاری و مقررات ارائه دادیم و در خصوص آینده همکاری شورای عالی مجازی و مجلس شورای اسلامی نیز صحبت شد.

اما دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در خصوص اینکه شورای‌عالی مجازی قصد فیلتر تلگرام را در سال آینده دارد، تصریح کرد: اگر شورا به این نظریه و مرحله برسد که مشکلات تلگرام ادامه دارد ممکن است در ماه‌های آتی در سال 97 این شبکه مجازی به طور موقت یا دائم فیلتر شود.

ببینید | رئیس مرکز ملی فضای مجازی: بحث فیلتر تلگرام جدی است.

همین حرف فیروزآبادی، باز دامنه شایعات را وسیع‌تر کرد و باعث شد گمانه‌ها درباره حقیقت داشتن فیلتر قریب‌الوقوع این پیام‌رسان پرکاربرد بیش‌تر شود.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول