سواد رسانه‌ای لازمه رهایی از وابستگی به دنیای مجازی است

رضا اعظمی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان

اعتیاد به فضای مجازی روح انسان را درگیر و در نهایت منزوی می‌سازد.

در جوامع توسعه نیافته و هنوز کشاورزی پیشرفت تکنولوژی همزمان با جوامع صنعتی شروع و متداول شد اما نحوه استفاده از آن به کندی عمل کرد و این امر با تناسب موضوع همخوانی نداشت.

جوامع هم برای کنترل امنیتی خود و سالم سازی فضا با آنها مقابله و راهکارهایی پیش‌نهاد دادند البته در این راستا خیلی به کندی و دیر عمل کردند.

با گذر زمان و به مرور از میزان ساعاتی که در اینترنت سپری می‌کنید را کم کنید تابه نتیجه مطلوب برسید، از تفریحات خود استفاده از تلفن همراه را حذف و با خانواده و دوستان خود برای کمتر استفاده از این تکنولوژی‌ها به صورت رقابتی عمل کنید.

 رهایی از وابستگی به دنیای مجازی نیاز به سواد رسانه‌ای دارد و باید با تولید هر ابزار جدید، تکنولوژی علم استفاده از آن را داشته باشیم در غیر این صورت به جای پیشرفت و استفاده بهینه از امکانات مثبت، نتایج مخربی را کسب می‌کنیم.

چون فضای مجازی روزبه روز با نرم افزارهای جدید مجهز می‌شود، اقدامات پیشگیرانه و جدی باید از نهاد خانواده شروع شود در غیر این صورت ما نباید انتظار انقلاب کلی در این زمینه را داشته باشیم، آسیب‌ها را اهل فن و علم برجسته کرده اما خانواده نسبت به فرزند خود باید آگاه‌سازی و رویکرد کنترلی داشته باشند.

مقابله با تکنولوژی در هیچ جای دنیا پاسخی ندارد اما آگاه سازی و نحوه استفاده صحیح از آن خروجی مثبتی دارد.

 حوزه پیشگیری و جرم در ۲۸ کشور پیشرفته دنیا مطرح و ایجاد شده اما در اجرا به نوعی با یک عقب‌ماندگی تاریخی همراه است.

وی با اشاره به سرعت تکنولوژی و عدم قدرت مهار آن توسط اجتماع را جدی عنوان کرد و گفت: ظرفیت سازی برای رسانه‌ها به کندی صورت گرفته اما در فضای مجازی به راحتی بسیاری از اخبار صحیح و غلظ به سرعت منتشر می‌شود و بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را مهیا می‌کند چرا که جرائم زاییده تفکر اجتماع، حکومت‌ها و جوامع است.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول