تحلیل امنیتی و فیلترینگ تلگرم، مشکلی را حل نمی‌کند

سمیه محمودی، عضو کمیسیون احتماعی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران:

کوتاه فکری و ساده‌اندیشی است اگر از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، فقط به تلگرام توجه کنیم.

دنیا به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است و فضای مجازی تنها محدود به تلگرام نیست، بنابراین باید بیشتر به واقعیات موجود توجه کنیم.

در شهرهای بزرگ بیشتر فعالیت‌ها با  استفاده از فضای مجازی انجام می‌شود، باید از سالیان گذشته به فکر طراحی پیام‌رسان‌های داخلی بودیم تا بتواند جایگزین تلگرام شود.

اکنون که قدرت و عملکرد سریع را نداریم و استفاده از تلگرام هم بسیار افزایش یافته، فیلترینگ آن درست نیست.

پیام‌رسان‌های دیگری نیز قبل از تلگرام وجود داشت که فیلتر نشد، قابلیت‌های پیام رسان تلگرام باعث افزایش شمار کاربران آن شده است.

اعمال محدودیت اوضاع را بدتر می‌کند، اگر پیام‌رسان بهتری در داخل کشور داشته باشیم، مردم خودبه‌خود به استفاده از آن گرایش پیدا می‌کنند.

همه بخش‌ها در همه کشورهای جهان تحت تأثیر فضای مجازی است، این یک واقعیت است و کار دشمن هم نیست، جهان به این سمت حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته برای استفاده از ویدئو محدودیت‌هایی اعمال می‌شد، اما به مرور زمان فن‌آوری بر همه چیز پیشی گرفت، در زمانی هم بر استفاده از ماهواره محدودیت اعمال می‌شود، اما امروز می‌بینیم که همه این وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعمال محدودیت درخصوص تلگرام باعث افزایش استفاده از فیلترشکن می‌شود و این فرایند، بستر لازم را برای استفده از سایت‌های غیرمجاز هم فراهم می‌کند، بنابراین باید به جای اعمال محدودیت، توانمندی و علم را بکار ببندیم.

دیدگاه امنیتی که در بعضی مواقع وجود دارد و باعث کاهش گرایش مردم به استفاده از بعضی از پیام‌رسان‌ها می‌شود باید تغییر کند.

استارتاپ‌های زیادی در تهران وجود دارد، فیلترینگ به شغل این افراد آسیب می‌زند و به این ترتیب، آسیب دیگری به اشتغال و اقتصاد کشور وارد می‌شود.

نباید تلاش کنیم تا با مُسکن‌های موقتی مشکلات را درمان کنیم.

کشورهای غربی با ایجاد شرایط مناسب نخبگان عملی کشور ما را جذب می‌‎کنند، بنابراین باید تفکر امنیتی در استفاده از فضای مجازی تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول