ارز تلگرام، خطری برای امنیت و اقتصاد کشور

  • ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و اقتصادی مجلس:

در شورای عالی فضای مجازی در خصوص الزام استفاده از شبکه ملی سندی را مصوب کردیم تا خدمات فضای مجازی به صورت ملی ارائه شود، در این زمینه یکی از مشکلات تعریف مرزهای ملی بود.

بعد از کارهای کارشناسی مشخص کردیم که شبکه ملی باید معرف مرزهای ملی باشد و برای این امر سکوهای فضای مجازی یعنی سکوهای پایه را شاخص قرار دادیم تا اثرگذاری ملی داشته باشد.

سلسله اقداماتی در نظر گرفتیم از جمله بررسی ویژگی‌های منحصربه فرد تلگرام بود، در این پیام رسان سهامدار، منابع انسانی و محل استقرار و همچنین گزارش‌هایی از شرکت تلگرام به ایران نداشتیم این در حالی بود که 90 درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می‌کنند و ما هنوز نمی‌دانیم مدیرعامل این شرکت تبعه چه کشوری است و از قوانین چه کشوری در حوزه شبکه مجازی پیروی می‌کند.

تاکنون شرکت تلگرام هزینه‌بر بوده است و هیچ منبع رسمی مالی هزینه‌های این شرکت را برعهده نگرفته است، ساختار تلگرام پرهزینه است، همچنین حافظه نامحدودی را به کاربران خود سرویس می‌دهد، این شبکه پیام‌رسان قابلیت‌های متفاوتی دارد که ایجاد کانال از جمله قابلیت‌های منحصر به فرد آن است و نمونه آن را در هیچ پیام‌رسان دیگری مشاهده نکرده‌ایم.

با وجود اینکه در آیین‌نامه فضای مجازی تأکید شده است در صورتی که کاربران پیام‌رسان‌ها از حدی تجاوز کند باید نماینده رسمی در کشور داشته باشد تاکنون از سوی تلگرام نماینده‌ای به ایران معرفی نشده است.

تاکنون دولت جمهوری اسلامی با ادامه کار تلگرام موافقت کرده است و ممانعت جدی در این زمینه به کار نگرفته است، تا دی ماه نیز وزارت ارتباطات همکاری خوبی با این شرکت داشت اما در حادثه دی ماه شاهد کوتاهی تلگرام در انجام تعهدات خود بوده‌ایم.

بر اساس سندی که از سوی تلگرام در نیمه دوم سال 2017 منتشر شده است قرار است رمز جدید ارزی در تلگرام منتشر شود، رمز ارز به عنوان پدیده‌ای جدید در جهان جا افتاده است با این حال نیاز به مطالعه و بررسی دارد، در شورای عالی فضای مجازی روش‌های مشخصی برای برخورد با رمزارزها نداریم به همین جهت کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده‌ایم تا مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد، همچنین با گفت‌وگویی که با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم قرار است کار مشترکی با کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گیرد تا سیاست رمز ارز ما مشخص شود.

 آن چیزی که تلگرام مطرح می‌کند نسل سوم و با قابلیت دولت گریزی و بلادرنگ بودن است که همین مسئله موضوع را نگران‌کننده می‌کند چرا که در رمز ارز نسل سوم تنها تلگرام است که بازیگری صحنه را برعهده دارد در صورتی که در رمز ارزهای نسل اول و دوم تمام جهان بر موضوع نظارت دارند و می‌توانند تولید ارز داشته باشند.

رمزارز تلگرام مشابه شبکه شتاب عمل می کند،این رمز ارز با مبانی رمز ارزهای دیگر مغایرت دارد چرا که نوع مزایده خاص خود را دارد و استانداردهای آن در فرم ارائه شده متفاوت است. همچنین مزایده آن عمومی نبوده و تنها از سرمایه‌گذاران خاص برای حضور دعوت شده و متأسفانه از سوی ایران هیچ فردی برای مزایده رمز ارز تلگرام دعوت نشده است.

در این رمز ارز حق کمیسیونی نیز دریافت می‌شود و پول آن در دست شرکت تلگرام است در صورتی که در رمز ارزهای دیگر شرکت مشخصی وجود نداشت. از سوی دیگر گفته می‌شود که قرار است این حق کمیسیون‌ برای تبلیغات هزینه شود و با توجه به اینکه تبلیغات در ایران زیر 6 میلیارد تومان نیست مبلغ قابل توجهی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

حتی خدمات فیلترینگی که قرار است در فصل دوم سال 2018 ارائه شود نیز پولی خواهد بود و این فیلترشکن تنها فیلتر تلگرام را از بین نمی برد بلکه کل فیلترهای فضای مجازی که برخلاف جمهوری اسلامی است را می‌شکند.

تا پایان سال 2017 کیف پول تلگرام آغاز به فعالیت می‌کند و در کنار اقتصاد خود شاهد اقتصاد جدیدی خواهیم بود.

در تلاشیم تا جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته باشیم و برای این زمینه شروطی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا تمام کسب و کارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شود. لازم است به این نکته اشاره شود که کسب و کار تلگرام عدد قابل ملاحظه ای است اما از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی شکل نمی‌گیرد.

در بعضی از کشورهای همسایه از جمله پاکستان، تلگرام با سیاست‌های سختگیرانه فیلتر شده است اما در ایران هنوز سیاست‌های سختگیرانه‌ای نداشته‌ایم.

در ایران به دنبال جایگزینی و تشویق هستیم به نحوی که مهاجرت و کوچ از تلگرام به شبکه‌های پیام‌رسان بومی داوطلبانه صورت گیرد، از سوی دیگر می‌خواهیم رسانه‌ها با ارائه توضیحات مردم را اقناع کنند اما در حال حاضر تمام اطلاعاتی که از تلگرام ارائه می‌شود از سوی نشریات غربی است.

در گام سوم تلاش داریم که از سوی دانشگاه، فضاهای آموزشی و خدماتی در فضای مجازی تلگرام خدماتی ارائه نشود، همچنین با همکاری قوه قضائیه ممانعت‌هایی در خصوص ارائه خدمات مالی و پولی مستقیم از سوی تلگرام انجام شده است.

امروز کسب و کار در تلگرام در حوزه‌های خبررسانی، آموزشی و مکمل اقتصادی صورت می گیرد بنابراین فعالیت اقتصادی خاص در تلگرام نداریم.

/فارس/

ممکن است مردم از ارز تلگرام استقبال کنند

  • ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفتگو با خانه ملت:

بارها اعلام کرده ام تاریخ قطعی برای تعطیلی تلگرام یا تصمیم قطعی برای انسداد این پیام رسان تا کنون اتخاذ نشده است، پیام رسان های داخلی که منتخب و مورد حمایت دولت قرار می گیرد، موظف هستند که بادهایی را در نظر بگیرند که انتقال کسب و کار از تلگرام به پیام رسان های بومی به سهولت صورت گیرد.

توصیه ما از چند ماه پیش این بود که کسب و کارهای داخلی یکی از پیام رسان های داخلی را انتخاب و در کنار کسب و کاری که در تلگرام دارند در پیام رسان بومی کار خود را ادامه دهند.

در نظر داریم با حمایت از پیام رسان هایداخلی چنین ظرفیت هایی رافراهم کنیم، البته این کار زمان بر است، رشد سرعت پیام رسان های بومی در سه ماه اخیر چشم گیر بوده است  هر ماه ظرفیت پیام رسان ها را بررسی می کینم طبق گزارش های واصله ظرفیت آنها  به سه برابر ظرفیت دی ماه سال رسیده است.

امیدواریم این سرعت ادامه پیدا کند و از مردم دعوت می کنیم از پیام رسان های داخلی استقبال کنند و به تدریج کسب و کارهای خود را به پیام رسان های بومی انتقال دهند.

ظرفیت چند پیام رسان بودمی به 15 میلیون کاربر رسیده است، بنابراین جمعیتی که پیام رسان ها می توانند پاسخگو باشند بیشتر از جمعیت کشور خواهد بود.

مکانیزم هایی برای افزایش ظرفیت پیام رسان های بومی وجود دارد به هر حال هنوز انسدادی برای تلگرام صورت نگرفته است.

ارز تلگرام در دی ماه سال جاری فعال می شود، از آنجایی که به سهولت و با سرعت که در خود خود منحصر به فرد است ارائه می شود، پیش بینی می شود از ارز تلگرام استقبال خوبی صورت گیرد.

از آنجایی که ضریب نفوذ تلگرام در کشور ما بالا است این احتمال وجود دارد که استقبال خوبی از ارز تلگرام صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول