فیلترینگ یکی از راهکارهاست؛ اما همه آن نیست

  • حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین:

آیا پیام‌رسان‌های داخلی با وجود انواع هکرها و حملات سایبری می تواند این اطمینان را به کاربران بدهد که اطلاعاتشان محفوظ خواهد ماند؟

من با اینکه در کمیته امنیت فضای مجازی هستم، معتقدم تکیه بر مدیریت پیام رسان‌های داخلی با رفع اشکالات آن مکمل استقلال کشور است و اگر به این موضوع توجه نکنیم، فضای مجازی هم تمدن سازی می کند و هم ممکن است تحولات اجتماعی را دامن بزند و معضلاتی را برای کشور ایجاد کند. لذا باید به سمت پیام رسان های داخلی برویم.

جوسازی بسیار وسیعی علیه این حرکت صورت گرفته است؛ از جمله اینکه اطلاعات مردم فاش می شود. این موضوع از سوی کسانی که منافعشان در اثر بومی سازی پیام رسان ها صورت می گیرد، در حال انجام است. به ویژه مدیریت تلگرام که تهدیداتی را صورت داده است. نکته دوم اینکه ما اگر بخواهیم استقلال و آزادی خود را تضمین کنیم باید از زیر بار مدیریت خاجی بیرون بیاییم. البته لازم است زیرساخت های آن فراهم شود. به ویژه وزارت ارتباطات تلاش کند که این پیام رسان ها تقویت شود. همانطور که روسیه و چین تلاش می کنند که مدیریت داخلی را در این زمینه به دست بگیرند؛ انگلستان نسبت به تلگرام و خطرات آن در کشور خود هشدار داده و به آن اعتراض کرده است. ما هم شاهدیم که تلگرام عامل رشد بحث های تروریستی و فسادهای دیگر است و هدف آن فروپاشی خانواده های ماست. باید دقت کنیم. البته در کنار آن بحث های اقتصادی هم مطرح می شود، اما ما باید بر تقویت پیام رسان های داخلی متمرکز شویم.

یعنی شما با فیلترینگ موافق هستید؟

به نظر من فیلترینگ یکی از راهکارهاست؛ اما همه آن نیست. این جای بحث دارد و من در بخش هایی با فیلترینگ موافق هستم.

در چه بخش هایی؟

بخش هایی که فساد بیشتری متوجه آن است. البته باید از مباحث علمی آن استفاده کنیم؛ کما اینکه این بحث مورد توجه جدی برای بانک‌ها، دانشگاه ها و … است. ما باید این مدیریت را داشته باشیم هرچند خیلی دیر شده است.

شما از چه پیام‌رسانی استفاده می کنید؟

من به دنبال نصب سروش و آی گپ هستم.

از دیگر پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام و توییتر و .. استفاده می کنید؟

تلگرام نداشتم اما توئیت می‌زنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول