لزوم توجه به دل‌مشغولی و دلبستگی مردم در فیلتر تلگرام

  • حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با فارس:

برای فیلتر تلگرام باید دل مشغولی و دلبستگی مردم و از همه مهم‌تر مصلحت کشور در نظر گرفته شود و امنیت اخلاق، دین و فضای اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد و در واقع آن چیزی که به صلاح دین و دنیای مردم بوده محقق شود.

گاهی باید در کنار توجه به فیلتر کردن راه‌های دیگر را هم مد نظر قرار داشت.

مسئولان نظام در این راستا اگر به این جمع‌بندی رسیدند که وجود یک رسانه مخل امنیت کشور، اخلاق و اقتصاد است باید آن فیلتر شود ولی در اینجا یک اما وجود دارد و آن اینکه اگر می‌توان از راه‌های دیگری بدون فیلتر تلگرام نرم‌افزار جایگزین را برای مردم معرفی کرد که خود به سمت استفاده از آن نرم‌افزار بروند نباید نرم‌افزاری را فیلتر کرد.

این تصمیم نیز باید در راستای اقتضای مصالح نظام و کشور باشد، در مورد فیلتر تلگرام تنها دولت نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد بلکه شورای عالی فضای مجازی باید در این مورد تصمیم نهایی را بگیرد و اعضای این شورا با در نظر گرفتن همه جوانب این کار را انجام می‌دهند تا به نفع مردم باشد و موجب همراهی آنها با این تصمیم شود.

در کنار فیلتر نرم‌افزارهای خارجی باید پیام‌رسان‌های داخلی با حمایت مسئولان تقویت شوند، موضوع فیلتر تلگرام بعد از فتنه‌های دی ماه سال گذشته به رسانه‌ها کشید زمانی که نقش تلگرام در بروز این اتفاقات خیلی موثر ارزیابی شد به گونه‌ای که با بسته شدن  تلگرام جلوی آن اغتشاشات گرفته شد و امنیت به کشور بازگشت ولی با همه این وجود اگر امکان کنترل وجود دارد نباید به طور کامل مسدود شود.

باید اهل فن در این مورد نظر دهند که استفاده از پیام‌رسان داخلی یا مشابه سازی یک پیام‌رسان خارجی مشابه تلگرام در کشور کدام یک درست است.

با این وجود برای حمایت از کالای ایرانی اینترنت ملی در کشور راه‌اندازی و امکان استفاده کاربران از آن فراهم شود که این کار هم در مسیر تحقق یافتن شعار سال است چرا که حمایت از کالای ایرانی تنها به اشیا خلاصه نمی‌شود بلکه باید از فکر و نبوغ یک ایرانی هم حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از کالاهای تولید داخل به عنوان یک عادت و فرهنگ در بین مردم آن کشورها تبدیل شده است که حتی برخی از این کشورها برای ارتقای کیفیت تولیدات خود سال‌ها انتظار کشیدند ولی با این وجود هرگز در این مدت استفاده از کالای خارجی را جایگزین کالای کشورشان نکردند.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول