تنها مشکل پیام رسان های داخلی، تامین زیرساخت برای کاربر بیشتر است

  • ابوذر منتظر القائم، کارشناس فضای مجازی، در برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان ها در کشور:

سامان دادن پیام رسان های بومی و خروج تلگرام از انحصار را نیازمند چند گام اساسی است.

گام اول تصمیم سازی است که بالاخره صدای واحدی از مراکز نخبگانی و سیاست سازی یا تصمیم سازی نظام بلند شود و تبدیل به تصمیم جمعی شود که ما در این مرحله قرار داریم.

گام دوم نیز آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم است و سازمان صدا و سیما در این زمینه گام های خوبی برداشته و اثرات خوبی را گذاشته است.

گام سوم عنوان آماده سازی زیرساخت ها است، در این بخش جلو هستیم و تقریبا شش پیام رسان بومی با کد نویسی داخلی و کیفیت بالا مشغول فعالیت هستند و چند پیام رسان داریم که ساختارشان بر اساس شبکه های معارض خارجی تهیه شده و می توانند به راحتی سرویس دهند.

گام آخر نیز گام بازخوردگیری و اصلاحات است، در مسیر حرکت، اصلاحات و نقاط ضعفی وجود دارد که باید به طور دائم پایش و ارزیابی و سپس اصلاح شود.

مشاهده می کنیم ورود مردم به پیام رسان های داخلی، شیب تندی را گرفته و حجم بسیار بزرگی که واقعا قصد فعالیت های غیر مجاز را ندارند و به دنبال سرویس خوب بودند، به سمت شبکه های داخلی آمدند و حتی کسب و کارهایی که به دنبال فعالیت های سالم و حتی سود بیشتر بودند به سمت شبکه های داخلی آمدند؛ مخصوصا که شبکه های داخلی امکانات مالی و پولی بانکی وسیعی را در اختیارشان گذاشته اند.

آمادگی پیام رسان های داخلی زیاد است و شرایطی فراهم کردند تا فعالان فضای مجازی بتوانند اطلاعاتشان را بطور کامل از تلگرام منتقل کنند و افق روشنی در این زمینه وجود دارد.
کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه زیرساخت های حقوقی و قانونی کشور کاملا برای حفظ حریم خصوصی مردم آماده است و مشمول به یک پروتکل جدید نمی شود، گفت: اصل ۲۵ قانون اساسی با قدرت ساختارهایی دارد که از اوایل انقلاب طراحی شده و محافظت می کند و فرموده های مقام معظم رهبری تاکیدی بر این موضوع است.

در مسائل برنامه نویسی و زیرساختی وقتی شبکه های داخلی برای امنیت ارتباطاتشان از همان استانداردهایی که امروز پیشرفته ترین و بزرگترین سرویس های بین المللی است، استفاده می کنند، قاعدتا اگر نقصی در جهان فناوری اطلاعات شامل حال پیام رسان های ایرانی شود همان نقص شامل دیگران هم است ولی بطور کلی در حوزه استاندارد کمبودی ندارند.

در حوزه حریم خصوصی فقط در معرض جوسازی هستیم و تنها یک پیام رسان داخلی بود که پلتفرم آن نرم افزار شبیه واتس آپ است و نوع پلتفرمش را تغییر داد.

تنها مشکل را تامین زیرساخت ها برای پذیرایی از میزان بیشتر مشتری است، تامین زیرساخت ها برای میزبانی از کاربران باید به شکل تدریجی صورت بگیرد و متناسب با میزان ورود زیرساخت ها نیز افزایش پیدا کند. البته ما در شرایطی هستیم که این تغییرات در فضای سایبری کشور قدرت ملی را بالا می برد و خدمات به مردم بهتر می شود. کسانی هستند از این مسئله لذت نبرند و مزاحمت هایی را خواهند داشت مثلا عملیات هکری آزار دهنده ای که سه روز پیش انجام شد، از مصادیق این مزاحمت ها است.

طبق پژوهش ها بطور عمومی مردم بی اعتمادی به پیام رسان ها ندارند و لایه نازکی ناراضی هستند و البته قدرت رسانه ای و جوسازی هم تلگرام و هم رسانه های بیگانه در اختیارشان است و به دو دلیل، یکی اقدامات مجرمانه که تلگرام در اختیار افراد ناسالم قرار می دهد و از آن بهره مند بودند و نمی خواهند از دست بدهند و دیگر اینکه شاید سر سفره ۴۰ درصد پهنای باند رزرو تلگرام هستند و با مافیای پهنای باند ایران ارتباطاتی دارند و علاقه مند نیستند این فضا در اختیار کسب و کار و فناوری داخلی قرار بگیرد.

/رادیو گفت‌وگو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول