هتک حیثیت کاربران از معایب پیام رسان‌های خارجی

  • پرسا ،رییس پلیس فتا گلستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان

گستردگی ارتباط در فضای مجازی از نظر زمان و مکان و اینکه به راحتی می‌توان با هویت جعلی در این فضا فعالیت کرد باعث شده تا برخی کاربران از قید اخلاقیات خارج شوند و با ورود به حریم خصوصی دیگر کاربران و نشر اکاذیب یا هتک حرمت و حیثیت برای دیگر کاربران مشکل ایجاد کنند.

تجاوز به حریم خصوصی دیگر کاربران باعث از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود و این تجاوز آسیب‌های روحی روانی به مراتب بیشتری دارد و این امر جزء خطوط قرمز است که از سوی پلیس فتا به کاربران گوشزد می‌شود تا حریم خصوصی دیگر کاربران را رعایت کنند.

هر چند مجرمان این پرونده‌ها شناسایی و تحویل مقامات قضایی می‌شوند، اما ضربه روحی روانی که به دیگر کاربران وارد شده قابل جبران نیست .

اظهار نظر‌های توهین آمیز در صفحات کاربران، جرم است و این موضوع در قانون جرائم رایانه‌ای دیده شده است و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی، وظیفه رسیدگی و پی جویی اقدامات لازم برای شکایت کاربران را دارد.

در سایر پرونده‌ها، خسارت به صورت مادی و قابل جبران است، اما در این پرونده‌ها به دلیل سرعت انتشار اخبار در فضای سایبر، تصویرش یا مطالب حیثیتی که از فردی منتشر می‌شود در اختیار افراد زیادی قرار می‌گیرد و تبعاتش قابل جبران نیست.

بعضی از پرونده‌ها با هدف انتقام گیری تشکیل می‌شود و فرد پس از دستکاری اطلاعات و تصاویر شخصی با فتوشاپ و تغییر عکس اقدام به انتشار آن در فضای مجازی می‌کند.

از سایت ها، شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌هایی استفاده کنید که دارای تنظیمات حریم خصوصی هستند و اطلاعات شخصی خود را در هر سایت و هر جایی هم به اشتراک نگذارید.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول