چه شد که کسب و کارهای تلگرامی، آب رفت

  • علی اصلان‌شهلا، در روزنامه فناوران نوشت:

یادمان نرفته است که در فیلتر موقت تلگرام در دی ماه سال گذشته، مسوولان دولتی بارها به ذکر آمارهای عجیبی از کسب و کارهای فعال در تلگرام استناد کرده و اعلام می کردند برای نجات این کسب و کارها باید فیلتر تلگرام رفع شوند.

در آن زمان حتی بین مسوولان دولتی و مسوولان قوه قضاییه درگیری لفظی غیرمستقیمی روی داد و دو طرف همدیگر را به ارایه آمار نادرست متهم می کردند. هرچند رفع فیلتر تلگرام، و البته باز ماندن آن، به زعم نویسنده اقدام صحیحی است ولی ارایه آن آمارهای به ظاهر غلو شده، مورد سوال بود.

اکنون که مسوولان دولتی و قضایی در فیلتر تلگرام به توافق و یکپارچگی رسیده اند، صحبت از آن است که کسب و کارهای تلگرامی چندان حجم زیادی ندارند و حداقل این که از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی نمی شود.
درواقع باید پرسید که چطور شد تهدید بزرگ «بیکاری 500 هزار نفر پس از فیلتر تلگرام» جای خود را به «در تلگرام فعالیت اقتصادی خاصی صورت نمی گیرد» بدل شد.

در چنین شرایطی سناریوهای مختلفی به ذهن می رسد. یا آن قدر تلگرام در نظر مسوولان خطرناک جلوه کرده که به بیکاری 500 هزار نفر می ارزد. یا آمارهایی که کسب وکارها از خودشان اعلام می کنند غلو شده و دروغین است و کاربردی در زمان و مکان خاص خودش دارد. جالب این که مقامات صنفی که در زمان فیلتر تلگرام با حرارت زیادی از بیکاری ها و فجایع اقتصادی سخن می گفتند امروز خاموشند و انگار دیگر نگرانی از فیلتر تلگرام ندارند.

حال سوال این است که بقیه آمارها از تاثیر اقتصادی کسب و کارها در اشتغال زایی، کاهش ترافیک و بنزین، کاهش هزینه های مردم و … نیز مانند همین آمار بیکاری 500 هزار نفری است؟ آیا بازدیدهای اتوبوسی و جهت دار مسوولان از برخی مجموعه های خاص، به اسم حمایت از استارتاپ ها، روال معقول و منطقی دارد؟ یا این حمایت ها و عکس های یادگاری هم تاریخ مصرف دارد؟

/روزنامه فناوران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول