راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، بهترین راه برای مدیریت فضای مجازی است

  • سید جواد امامی،مسئول بسیج رسانه استان یزد در گفت‌وگو با فارس:

تکنولوژی سه رویکرد بنام تکنوفوبیا، دارد که وقتی تکنولوژی می‌آید تغییراتی ایجاد می‌کند پس ذاتاً نامناسب و نامطلوب است و باید با آن مقابله شود تا بیشتر به تهدیدات در تکنولوژی توجه کنند.

رویکرد مقابل آن تکنیک گرایی یا تکنیک دوستی است که در این نگاه به فرصت‌های تکنولوژی و به خوبی‌های آن باید توجه شود و آسیب‌های آن را نبیند و هر دو این نگاه تجربه‌شده و با مشکلاتی مواجه شده است و ما معتقد به رویکرد میانه هستیم و در مقابل تکنولوژی‌ها حکیمانه، محکم، مفید، مختصر و کاربردی برخورد کنیم که در این نگاه فرصت‌ها و تهدیدها دیده می‌شود.

فضای مجازی و اینترنت برخلاف تصوری که وجود دارد با پیگیری شخص مقام معظم رهبری وارد ایران شده است، در سال 68 اطلاع فضای مجازی از طریق جواد لاریجانی به گوش مقام معظم رهبری می‌رسد و مقام معظم رهبری با وزارت پست و تلگراف در آن زمان مطرح می‌کنند و این وزارت مخالف این تکنولوژی به ایران هستند و آقای لاریجانی موافق هستند.

مقام معظم رهبری در آن زمان می‌فرمایند: در جلوی بنده مناظره‌ای ترتیب دهید تا ببینیم حرف کدام‌یک قوی‌تر است، مناظره می‌کنند و در سال 68 قبل از عمومی شدن اینترنت، نتیجه آن مناظره سه مصوبه می‌شود که این فضا، فضای مفید که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود و برای جوانان جذاب و میدان را برای جوانان بازکنید و از همین حالا به فکر آلودگی‌های این صنعت باشید که متأسفانه نتیجه اول و دوم انجام‌شده و نتیجه سوم آن انجام‌نشده است.

تکنولوژی پرقدرتی واردشده؛ اما ابزار مهار آن پیدا نشده است، این‌گونه تکنولوژی حاکم بر تصمیمات می‌شود.

این فضای مجازی آسیب‌هایی همچون آسیب امنیتی و حریم خصوصی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی در پی دارد و با استفاده از فضای مجازی کلاه‌برداری مالی گسترده هر 15 دقیقه در ایران رخ می‌دهد.

ازنظر جسمی فضای شبکه‌های اجتماعی و مجازی با ابزارهایی مانند موبایل، تبلت و لب تاپ مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن امواج وای فای است که برای کودکان و بانوان باردار مضر است.

نوموفوبیا (بی موبایل هراسی) یکی از بیماری‌هایی جسمی است و افرادی که موبایل آن‌ها خاموش و یا درجایی فراموش کرده باشند استرس شدید، وزوز گوش و خشکی چشم پیدا می‌کنند و ازنظر جسمی هم عوارضی دارد که باید به آن توجه شود.

فیلترینگ مخالفت با تکنولوژی محسوب نمی‌شود و مخالفت با یک محصول اینترنتی است که ایران تنها کشوری است که پیام‌رسان تلگرام در آن اول است و ارتباط زیادی هم با دنیا ندارد و بیش از 70 درصد رجوع ایرانیان به پیام‌رسان تلگرام است.

از پنج هزار سایت اول دنیا بیش از چهار هزار و 800 سایت در رژیم صهیونیستی فیلتر است و فضا، فضای روانی و برای عده‌ای سود اقتصادی و سیاسی دارد و در این فضا پول به دست عده‌ای می‌رسد.

چنانچه شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، اینترنت ارزان، سریع‌تر، قابل پاک شدن و امن می‌شود.

مردم تا می‌توانند از کالا و نرم‌افزار داخلی حمایت کنند، مردم سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و با تکنولوژی روز آشنا باشند و مهم‌ترین جزء آن تولید محتوای بومی مفید داشته باشیم.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول