ایجاد اینترنت ملی، گام مکمل حذف تلگرام

  • لیلا وصالی، کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس:

هر فضای باز اطلاعاتی دارای مزایا و معایبی است و به تعداد کاربرانی که از یک پیام‌رسان استفاده می‌کنند، افکار و نیات مختلفی وجود دارد.

تلگرام نیز در کنار مزایا و امکاناتی که برای کاربران ایجاد می‌کند، معایبی هم دارد و مسلم است کسانی که محتواهای غیراخلاقی تولید می‌کنند برای جامعه تهدید هستند و باید جلوی این اثرات مخرب گرفته شود.

زمانی می‌توانیم مردم را به استفاده از یک پیام‌رسان داخلی ترغیب و با اطمینان و قدرت از آن دفاع کنیم که این پیام‌رسان در بستر اینترنت ملی شکل‌گرفته باشد زیرا تا زمانی که پیام‌رسان داخلی بر بستر اینترنت جهانی فعال باشد، نمی‌توانیم ادعا کنیم امنیت ملی و جلوگیری از ورود محتواهای مسموم را صد در صد کنترل کرده‌ایم.

درست است با فیلتر کردن تلگرام دست مدیران این پیام‌رسان را از اطلاعات کاربران ایرانی کوتاه می‌کنیم اما نباید از این نکته غافل باشیم که سرورهای جهانی اینترنت که خارج از کشور قرار دارد، همچنان به اطلاعات کاربران ایرانی دسترسی خواهند داشت.

اولین و اساسی‌ترین گام این است که مانند بسیاری کشورها از جمله چین به دنبال ایجاد اینترنت ملی باشیم به این معنا که سرورهایی داشته باشیم تا با وجود استقرار در داخل ایران، جهانی عمل کنند.

وی، فیلترینگ تلگرام و ارائه پیام‌رسان‌های داخلی در بستر اینترنت جهانی را مصداق قرص مسکن با تأثیر موقت دانست و گفت: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم دائماً از ابزار فیلتر برای کاهش اثرات مخرب پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنیم.

امکان تولید نسخه‌های غیرقابل فیلتر تلگرام در آینده نزدیک وجود دارد و از طرفی این موضوع باعث سوءاستفاده رسانه‌های معاند و مدعی بشردوستی با ارائه فیلترشکن‌های قوی خواهد شد که اثرات بسیار مخربی بر امنیت ملی و اخلاقی در جامعه خواهد داشت.

به خطر افتادن امنیت ملی، ذائقه سازی برای نسل آینده، ضربه‌های اقتصادی غیرقابل‌جبران به ارز کشور دلایل مبرهن حاکمیت برای اتخاذ تصمیم فیلترینگ تلگرام است که باید به‌صورت شفاف برای مردم تبیین شود تا این نگرانی که امروز در مسؤولان و کارشناسان وجود دارد در عموم مردم ایجاد شود، این دغدغه‌مندی تضمینی محکم و پایدار برای روی‌گردانی مردم از پیام‌رسان‌های خارجی خواهد بود.

اگر امنیت و امکانات در سرویس‌های پیام‌رسان داخلی بالا باشد، مردم با رغبت به سمت این سرویس‌ها خواهند آمد.

شناسایی و به‌کارگیری استعداد جوانان ایرانی در جهت ایجاد پیام‌رسان‌هایی با حداکثر کیفیت، امنیت، امکانات و جذابیت موافق با ذائقه کاربران ایرانی، نکاتی است که می‌تواند به ترغیب کاربران برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی کمک کند.

توجه به این مهم علاوه بر اینکه باعث ترغیب مردم نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود، پتانسیلی نوین و بالقوه برای بکار گیری استعداد جوانان و ایجاد اشتغال پایدار در این فضا خواهد بود.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول